וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הציונות הדתית לא אשמה אבל יש לה אחריות

המנהיגות של הציונות הדתית חייבת להודות שיש בעיה אמיתית. אמנם המגזר לא אשם ברצח כי אלימות, שנאה ורצח אינן דרכם. אבל יש על הציונות הדתית אחריות גדולה, כמו על כל קהילה שבשוליה יש עוול ומצוקה

בית משפחת דוואבשה, כפר דומא, יולי 2015. AP
משפחת דוואבשה אחרי הרצח/AP

הציונות הדתית כמגזר וכהשקפת עולם איננה אשמה בתופעות תג מחיר ובמעשיו הנואלים של נוער הגבעות. לא יותר משאנשי קרית גת אחראים על מעללי טלי פחימה או מאחריות מהשמאל הישראלי על הפעילים בבלעין המשליכים אבנים ובקבוקי תבערה על חיילי צה"ל. הפער הרעיוני והחינוכי בין דרכם של העבריינים שבקבוצות תג מחיר לזו של הציונות הדתית - תהומי. הציונות הדתית מחנכת את בוגריה לנאמנות למדינה, לקדושת מוסדות המדינה וסמליה, לאחריות לאומית ותפיסה ממלכתית. פורקי העול הללו דוגלים בהשקפות הפוכות בתכלית.

אולם, בניגוד לאשמה, לציונות הדתית יש אחריות על נוער הגבעות. הכלל הבסיסי של המורשת היהודית הוא שאחריות כל קהילה לדאוג לענייה, כשלב ראשון של תפיסת עולם חברתית בבחינת ''עניי עירך קודמים''. האחריות לרווחתם של העניים איננה נובעת מאשמה במצבם הכלכלי המעורער. היא פרי של שכנות, של גורל, ושל צו מוסרי. כלל זה נכון גם באשר לעניים בדעת.

לכן, לאנשי הציונות הדתית אחריות לפעול נגד השוליים שצמחו בקרבה. אחריות זו נובעת מהקירבה הגיאוגרפית והאנושית שבין הציונות הדתית לקבוצות אלה ומהעובדה שהרוב המכריע של פורקי עול אלה יצאו מתוך משפחות מהציונות הדתית. מדובר בנוער שוליים עברייני שנגע הסמים וההפקרות המינית בקרבו מחריד. התרת כל רסן נורמטיבי, התרסה כנגד אנשי ממסד וכנגד מנהיגות רוחנית והורית גם היא מכנה משותף לעבריינים אלה עם דומיהם בכל מקום. אולם לקבוצה זו נוסף מטען פסאודו-אידיאולוגי שמעניק לחבורות השוליים תודעה כוזבת של חשיבות עצמית, ואולי אף תודעת שליחות היונקת לגיטימיות בין השאר ממנוולים בודדים, אנטי-ציונים שמנצלים את המצוקה והתסכול של הנוער אובד הדרך הזה ומפטמים אותו בהזיות גבורה וקדושה.

הציונות הדתית צריכה להתגייס כמגזר לטיפול בסוגיה

זאת ועוד, בצד הפגיעות באוכלוסיה הפלסטינית, שלמרבה הצער כולנו רואים עד היכן הן עלולות להגיע, הנפגעים הראשיים והמידיים בחברה הישראלית ממעשי עבריינים אלו הם, כמובן, מחוזות ילדותם, הזרם הנורמטיבי והמרכזי של הציונות הדתית. אלה סופגים קיתונות של ביקורת והשמצות מהתקשורת והחברה בישראל, וחשופים גם לפגיעות נקם מצד טרוריסטים פלסטינים.

לכן, הציונות הדתית צריכה להתגייס גם כמגזר לטיפול בסוגיה חשובה זו ולשאת חלק מרכזי בנטל.יש לחזק את המערכות שאמורות לתת מענה לעבריינות נוער בקהילה, לחבק את הילדים התועים והטועים הללו בטרם יגיעו למחוזות בלתי ניתנים לשליטה. לשם כך צריכות להתגייס מסגרות הרווחה והחינוך המוניציפאליות, שיכווינו וידריכו את המשפחות הנבוכות ואת הילדים הסוררים. המנהיגות הקהילתית חייבת להודות בכך שיש בעיה אמיתית, שצריכים לטכס עצה קהילתית ולבלום את התרחבותה ואת הגלוריפיקציה שלה.

פעילי ימין חוגגים בחתונה ומניפים נשקים ונועצים סכין בתמונת התינוק עלי דוואבשה. דצמבר 2015. חדשות 10, צילום מסך
לאנשי הציונות הדתית אחריות לפעול נגד השוליים שצמחו בקרבה. "חתונת השנאה"/צילום מסך, חדשות 10

דבר מהותי נוסף שחשוב לעשות הוא לחזק את רשויות החוק ואת הלגיטימציה שלהן- להפסיק לשלוח בפייסבוק ובוואטסאפ תפילות להצלחת העצורים ועלילות כזב על השב"כ והמשטרה, לגבות את שומרי החוק, ולא להלל את העבריינים. הם מסוכנים לחברה הישראלית והם מסוכנים לציונות הדתית. השב"כ, על אנשיו שמטפלים בעבריינים היהודים, פועל למען הציונות הדתית יותר מאשר עבור כל מגזר אחר. בסיכול פעולות תג מחיר ואלימות הוא מסייע לתדמית הציונות הדתית וחוסך משוליו העברייניים גלישה אל תהומות נוראיים ולעיתים הוא מסייע בעבודת הרווחה והשיקום של מרבית הילדים הללו, לפני שנהיה מאוחר מדי.

המשפחות המסכנות שחוות על בשרן את ההזנחה שאיפשרה התפשטות של חבורות אלימות בסגנון "בעל זבוב" בשולי הישובים צריכות להיות לנגד עינינו. זה באמת יכול להיות הילד של כל משפחה ציונית דתית מחר. זה מפחיד אבל לא בלתי נמנע.

הציונות הדתית לא אשמה. רצח, אלימות ושנאה אינן דרכה. אבל יש על הציונות הדתית אחריות, כמו על כל קהילה שבשוליה יש עוול ומצוקה.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully