וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטרור החדש מבית היוצר של דאעש: הירי בת"א לא חלק מגל הטרור

3.1.2016 / 7:50

הפיגוע שביצע נשאת מלחם בתל אביב אינו חלק מהאינתיפאדה או ניסיון להזדהות עם הפלסטינים. הפיגוע הזה שונה בסגנון, בדרך הפעולה ובהימלטות. ייתכן שהושפע מדאעש, וייתכן שהחיבור בין עבר בעייתי, מצוקה על רקע נפשי והקצנה דתית יצרו תמהיל חדש ומסוכן במיוחד

צילומי אבטחה, עריכה: גדי וינסטוק

כוחות הביטחון מחפשים זה יום השלישי (ראשון) אחר החשוד המרכזי בפיגוע ביום שישי ברחוב דיזנגוף בתל אביב, אך כבר בשלב זה ניתן לראות שאין קווי דמיון רבים לפיגועים שאירעו בשלושת החודשים האחרונים או אפילו בשנים אחרות. הפיגוע בתל אביב שאותו ביצע אזרח ישראלי, נשאת מלחם בן 29 מערערה, אינו חלק מ"האינתיפאדה השלישית", או ניסיון להזדהות עם הפלסטינים; הפיגוע הזה שונה בסגנון, בדרך הפעולה ובהימלטות.

זה אינו פיגוע התאבדות או אפילו לא הקרבה כמו אלה שידענו ב-2001, אז פלסטינים חמושים ברובים היו מסתערים על מסעדות או מוקדי בילוי ויורים לכל עבר עד שנורו למוות. אין פה גם הודעת קבלת אחריות - לפחות עד לשלב זה - או ארגון שמתהדר ברצח חפים מפשע. ייתכן שיש כאן עוד אחד מאותם "מפגעים בודדים", שקיבלו השראה מהתקפות טרור בחו"ל ויחד עם השפעה אידיאולוגית מבית המדרש של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) גרמה לאותו מלחם לצאת ולהרוג עוברי אורח ישראלים.

לקריאה נוספת:
תיעוד: רגעי הבהלה שניות לאחר פיגוע הירי בתל אביב
מתחזקת ההערכה: המחבל שביצע את הפיגוע מעורב ברצח נהג המונית
אחיו של המחבל מהפיגוע בת"א חשוד בסיוע לרצח; מעצרו הוארך

עשרות בני אדם הגיעו לזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף והניחו נרות לזכר הקורבנות. ניב אהרונסון
ייתכן שקיבל השראה ממתקפות טרור בחו"ל. נרות לזכר הקורבנות, אתמול/ניב אהרונסון

ההתקפה הרצחנית בתל אביב מזכירה במובנים מסוימים את הפיגועים בפריז, בין היתר בשל בריחתו של המחבל ואולי גם בגלל הבחירה ביעד - אזור בילויים הומה. ברור שלמחבל היה חשוב לשרוד ועד לשעה זו לפחות הוא עדיין נמלט על נפשו.

האם נשאת קיבל השראה מדאעש? ייתכן. כמעט בכל שבוע חושף שב"כ בפני הציבור עוד ועוד חוליות או בודדים שביקשו לעשות פיגועים בהשראת "המדינה האיסלאמית". לא מן הנמנע שבסופו של דבר מישהו בקרב ערביי ישראל, יצליח לחדור או לחמוק את מהרדאר המודיעיני הלא הרמטי של המודיעין הישראלי ולהוציא לפועל פיגוע שכזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
סדרת פיגועים בפריז, בירת צרפת. 14 בנובמבר 2015.. AP
ההתקפה בתל אביב מזכירה את הפיגועים בפריז. זירת אחד הפיגועים בבירת צרפת בחודש נובמבר/AP

דאעש הצליח לגייס לא מעט ערבים ישראלים שיצאו להילחם בסוריה ובעיראק, ייתכן שאחרים מעדיפים להישאר ב"פלסטין" ולרצוח כופרים כאן במקום לעשות את כל הדרך עד למחוזות "המדינה האיסלאמית". מנהיג דאעש עצמו, אבו בכר אל-בגדאדי, הדגיש בנאומו האחרון את החשיבות של הזירה הפלסטינית והבטיח לפגוע ביהודים, כך שלא מן הנמנע שהנאום נתן השראה לכמה עשבים שוטים או עשב שוטה, שסבל כנראה מלא מעט בעיות אישיות ובכלל זה גם שימוש בסמים.

בני משפחתו של מלחם טענו כי סבל מבעיות נפשיות קשות. ייתכן. אך הביצוע מעיד על הרבה קור רוח, הרבה מעבר למצופה מאדם הסובל לכאורה ממחלה נפשית קשה: בחירת היעד, גניבת הנשק מאביו, הירי, מסע ההרג, ההימלטות וההישרדות עד לשעה זו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת פיגוע הירי בתל אביב. 2 בינואר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו בזירת הפיגוע, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ואולם ייתכן שאין פה פעולה שנובעת אך ורק ממניעים אידיאולוגיים מובהקים. יכול להיות שהחיבור בין מצוקה על רקע נפשי להקצנה דתית ועבר בעייתי - ניסיון לחטוף נשק, בן דוד שנהרג מירי שוטר ושימוש בסמים - יצרו כאן תמהיל חדש ומסוכן במיוחד. אבל אי אפשר לייחס את כל פעולותיו רק למחלת נפש כזו או אחרת או התקף פסיכוטי: זה אינו מעשה רצח של אדם לא שפוי, אלא רוצח קר רוח במיוחד, שאינו מהסס להפגין אכזריות גם כלפי מוסלמים.

המקרה של מלחם חושף עד כמה גם מדינת ישראל עלולה למצוא את עצמה חשופה בפני הטרור החדש מבית היוצר של דאעש. זו כבר לא רק הבעיה של אירופה בלבד או מדינות העולם הערבי. כפי שהארגון הצליח לתת השראה למוסלמים בפריז, גרמניה ובלגיה, בהחלט אפשר שהוא מצליח לזרוע שנאה ומוטיבציה גם בקרב מוסלמים כאן ולדחוף את אותם "זאבים בודדים", לקחת נשק לידיים ולהרוג ישראלים, יהודים או מוסלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully