וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: "המציאות באזור היא שישראל וטורקיה זקוקות זו לזו"

ברקע הדיווחים על ההתקרבות בין שתי המדינות, אמר נשיא טורקיה בריאיון לכלי תקשורת במדינה כי "אם ננקוט צעדים הדדיים בלב שלם, הנורמליזציה תגיע מיד לאחר מכן". לדבריו, ישראל הציעה לאפשר הכנסת מוצרים וחומרי בניין לרצועה, אם אלה יעברו דרך טורקיה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(ראש הממשלה הטורקי על הפיוס עם ישראל: "ההסכם עדיין לא נחתם")

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר בריאיון שפורסם היום (שבת) בכלי התקשורת במדינה כי "ישראל זקוקה למדינה כמו טורקיה באזור, ואנו חייבים לקבל את העובדה שאנו זקוקים לישראל. זו המציאות באזור". על רקע המגעים לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין אנקרה לירושלים, הוסיף ארדואן: "אם ננקוט צעדים הדדיים בלב שלם, הנורמליזציה תגיע מיד לאחר מכן".

הנשיא התייחס לדיווחים השונים בנוגע לאחת הסוגיות המרכזיות במשא ומתן בין הצדדים, הסרת המצור מעל רצועת עזה. לדבריו, ישראל הציעה לאפשר הכנסת מוצרים וחומרי בניין לרצועה, אם אלה יעברו דרך טורקיה. "אנו נרצה לראות את הנוסח הכתוב, על מנת להבטיח שאין סטייה מההסכם", הבהיר.

"אנחנו חייבים לשמור על אחינו הפלסטינים", הוסיף הנשיא ארדואן, וטען כי סוגיה חשובה נוספת במגעים עם ישראל היא "סיום הפרת הקדושה של מסגד אל-אקצא", בעיר העתיקה של ירושלים. בדבריו, התייחס ארדואן גם לקואליציה המוסלמית שעל הקמתה הכריזה לאחרונה ערב הסעודית, והבהיר: "מטרתה המרכזית היא מאבק בטרור, אין לה אופי פלגני".

לקריאה נוספת:
"כמו בגרמניה של היטלר": ארדואן לא מוותר על החלום הנשיאותי
ברקע הסכסוך עם רוסיה, ארדואן הגיע לביקור אסטרטגי בסעודיה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, דצמבר 2015. AP
"אנחנו חייבים לשמור על אחינו הפלסטינים". ארדואן/AP

לפני שבועיים אישרה ירושלים כי חלה פריצת דרך במגעים לפיוס בין ישראל לטורקיה, במסגרת פגישה שערכו ראש המוסד הטרי יוסי כהן בתפקידו הקודם כראש המועצה לביטחון לאומי, ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר יוסף צ'חנובר, עם בכיר בממשלת טורקיה. ההסכמות שגובשו בפגישה תלויות עדיין בחתימה של המנהיגים באנקרה ובירושלים.

במהלך הפגישה גובשו ההסכמות הבאות: ראשית, ישראל תקים קרן לפיצוי משפחות הרוגי תקרית המרמרה מ-2010 ובתמורה לכך, כל התביעות שהתנהלו בנושא זה נגד ישראל וחיילי בצה"ל, יבוטלו. כמו כן, המדינות יחדשו באופן מלא את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, כולל מינוי שגרירים בתל אביב ובאנקרה. ישראל דרשה גם שטורקיה לא תאפשר לאיש חמאס סלאח ערורי, שהיה מעורב בתכנון והכוונה של פיגועים כנגד ישראלים, לפעול משטחה. אנקרה מתעקשת על שתיים מדרישותיה שטרם נענו - פיצויים והסרת המצור על רצועת עזה.

פרסום הפגישה אירע לאחר שארדואן אמר קודם לכן כי שתי המדינות מעוניינות בשיפור היחסים ביניהן. אמירתו הצטרפה לשורה ארוכה של "רמזים" מהחודשים האחרונים בדבר התקרבות אפשרית בין טורקיה וישראל, אחרי יותר מחמש שנים של משבר קשה ביחסי שתי המדינות.

ספינת מאווי מרמרה עוגנת בנמל איסטנבול לתיקונים. אפריל 2013. רויטרס
במסגרת ההסכמות תוקם קרן לפיצוי נפגעי המרמרה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully