וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר לידות הפגים גדל ב-85% - אך תקן האחיות נותר כפי שהיה

31.12.2015 / 13:55

ב-20 השנים האחרונות גדל מספר הפגים הנולדים בישראל כמעט פי שניים, אך התקן לאחיות נותר זהה. תוספת של 500 אחיות תפתור את המצוקה בפגיות, אך התקציב לכך לא הועבר לבתי החולים. מנהל מחלקת יילודים בברזילי: "המצב עגום". משרד הבריאות: "מודעים לצרכי כוח האדם"

פגים. ShutterStock
ישראל במקום גבוה מאוד בתמותה ותחלואה של פגים/ShutterStock

משרד הבריאות קבע תקינת אחיות מומלצת לטיפול נמרץ פגים אך משרד האוצר לא תיקצב את בתי החולים בהתאם. פגיות ברחבי הארץ נאבקות על הישרדות הפגים עם תקן נמוך מהנדרש לאחיות, אשר עודכן בשנות ה-90'. זאת, על אף גידול של 85% במספר לידות הפגים והצבתה של ישראל במקום גבוה מאוד בכל הנוגע לתמותה ותחלואה של פגים. הפתרון לבעיה: תוספת של 500 אחיות בלבד.

לדברי ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לנאוטולוגיה ומנהל מחלקת יילודים במרכז הרפואי ברזילי באשקלון, "אם מצב הפגיות היה טוב עם אותם תקנים אנכרוניסטיים לא הייתה כל בעיה. אבל ישראל נמצאת במצב עגום מאוד עם תמותה ותחלואה של פגים פי שניים עד פי ארבעה ממדינות מערביות, ואף פי שמונה בהשוואה לחלק מהמדינות".

עוד בוואלה! NEWS:
המנהלים נגד פסילת "גדר חיה": "זו איראניזציה - הפחד משתלט על השכל"
שני ישראלים נעצרו ברשות הפלסטינית - ושוחררו אחרי חודש: "עינו אותנו"
בשל סכסוך עם משרד האוצר: עיריית ירושלים מאיימת לפטר אלפי עובדים

שני פגים קטנים הגיעו מנפאל והועברו לפגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, אפריל 2015. דוברות מרכז שניידר,
תקן האחיות עודכן בשנות ה-90'. הפגיה במרכז לרפואת ילדים שניידר/דוברות מרכז שניידר

בשנת 1995 עמד מספר הפגים שנולדו בישראל על 7,974, לעומת 14,854 פגים שנולדו בשנת 2014 - זינוק של 85%. התקינה שקבעה המדינה לטיפול בילוד ב-1995 עמדה על 1.4 אחיות למיטה. היום, 20 שנה אחרי וכשמספר הפגים שנולדים בישראל כמעט כפול, עדיין עומדת התקינה בעינה, כך שכל אחות מוצאת עצמה מטפל בארבעה עד שישה פגים, ולעיתים הן נאלצות לטפל גם בפגים השוהים בעמדות טיפול נמרץ.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
"המחסור הקיים בכוח אדם ביחידות בארץ עלול להיות גורם סיכון לזיהומים נרכשים"

הפגיות הקיימות היום כוללות שלוש יחידות: טיפול נמרץ, טיפול ביניים ו"פנסיונרים". אל הטיפול הנמרץ מגיעים יילודים מיד אחרי הלידה, כשחלקם מונשמים וזקוקים לטיפול ומעקב אינטנסיביים. תינוקות שיוצבו מועברים ליחידת ביניים, שם הם נמצאים תחת השגחה אינטנסיבית עד להוצאתם מהאינקובטור. לאחר מכן הם עוברים ל"פנסיונרים", שם מסייע להם הצוות לגדול.

מצוקת כוח האדם בפגיות אינה חדשה. עוד ב-2004 התריע מבקר המדינה וכתב: "המחסור הקיים בכוח אדם ביחידות בארץ עלול להיות גורם סיכון לזיהומים נרכשים. יש קשר בינם לבין שיעורי התמותה הגבוהים של פגים במשקל לידה עד קילו".

בשנת 2013 ביקש משרד הבריאות לטפל במצוקה. בסוף אותה שנה פרסם ראש מנהל רפואה דאז פרופ' ארנון אפק, חוזר המלצות לשיעור התקינה המומלץ בפגיות, בהמשך לעבודת ועדה שפעלה בתחום והגישה את המלצותיה שלוש שנים קודם לכן. על פי החוזר, תקינת אחיות בטיפול נמרץ ל-24 שעות צריכה לעמוד על 3.5 אחיות למיטה עד המיטה השביעית, ומהמיטה השמינית ומעלה 2.5 אחיות למיטה. בטיפול מיוחד תהיה התקינה כשהייתה-1.4 אחיות למיטה.

שנתיים אחרי פרסום ההמלצות: התקנים לא הוגדלו

אלא שבדיקת וואלה! NEWS מעלה כי שנתיים אחרי פרסום ההמלצות, התקנים לא הוגדלו, התקציב לא הגיע לבתי החולים והפגיות נותרו עם תקינה הנמוכה ב-40% ממה שהומלץ. וכך, כ-250 עמדות טיפול נמרץ, שגם הן מעטות בכ-50 ביחס לנדרש, פועלות בתקינת חוסר.

בית החולים לילדים על שם רות רפפורט ברמב"ם חיפה. שלומי גבאי
35 עמדות בפגיה. בית החולים לילדים רמב"ם בחיפה/שלומי גבאי

בישראל קיימות היום 251 עמדות טיפול נמרץ ב-26 פגיות בבתי חולים ברחבי הארץ. פגיית בית החולים רמב"ם לדוגמה כוללת 35 עמדות, 16 מהן עמדות טיפול נמרץ, אך אלו מתוקננות על פי תקינה ישנה. המצב בשאר בתי החולים בארץ אינו שונה, ומטריד עוד יותר כשמדובר בתקינה אנכרוניסטית שאינה תואמת את מספר היילודים בשנת 2015 ועוד יותר כשמדובר בפגים הזקוקים לטיפול קפדני שבו תכנון הטיפול והיגיינה עלולים להוות את ההבדל בין חיים למוות.

"כשפועלים בשיטת כיבוי שריפות, רואים יותר מקרים של דימום תוך מוחי ותקלות"

פגיית בית החולים ברזילי כוללת 24 עמדות, שמונה מהן עמדות טיפול נמרץ אך מתוקננות על פי תקינה ישנה - 1.4 אחיות למיטה במקום 3.5 אחיות. בפגיית בית החולים איכילוב המצב דומה, כשבפגייה 44 עמדות, 17 מהן עמדות טיפול נמרץ. בבית החולים וולפסון ישנן כ-45 עמדות, תשע מהן עמדות טיפול נמרץ. באסף הרופא ישנן 49 עמדות, 19 מהן עמדות טיפול נמרץ ללא תקנון, ובמרכז הרפואי לגליל בנהריה 30 עמדות, חלקן עמדות טיפול נמרץ, ללא תקנון מתאים. גם בבתי החולים של קופת החולים כללית המצב דומה.

"אנחנו בטוחים שלו הייתה תקינת אחיות טובה יותר, כמו במדינות מערב ששם יש אחות אחת על פג כמקובל בטיפול נמרץ ולא אחות אחת על ארבעה או שמונה פגים מונשמים, היינו מקבלים תוצאות טובות יותר", אומר ד"ר צנגן. "במצב הנוכחי, כשפועלים בשיטת כיבוי שריפות, שיטה העומדת בסתירה לקו המנחה שלנו של תכנון טיפול, היגיינה טובה ומינימום גישה לתינוק, אנו רואים יותר מקרים של דימום תוך מוחי ותקלות".

לדבריו, "התוצאות שלנו הן תוצאה ישירה של מחסור בתקני אחיות, אך גם המצב הנוכחי הוא נס הודות לאחיות מצוינות שמשיגות תוצאות מעל ומעבר ביחס לתנאים בהם הן עובדות. בתחום הזה אין חוכמות, על משרד האוצר להכיר בתוספת התקנים לעמדות טיפול נמרץ גם אם התוספת תתפרס על מספר שנים, ללא תקצובם לא נראה שיפור".

משרד הבריאות: "פועלים לתגבר את כמות האחיות ואיכותן"

ממשרד האוצר נמסר: "משרד האוצר רואה חשיבות רבה בשיפור וחיזוק מערכת הבריאות הציבורית. לראיה, ניתן לראות כי ניתנו בשנים האחרונות מיליארדי שקלים להגדלת תקציב מערכת הבריאות, לרבות לעניין שיפור חדרי המיון, מניעת זיהומים, קיצור תורים, מתן מענקים למתמחים ופעולות נוספות לחיזוק המערכת, כולל תעדוף ושיפור הסטנדרט בפגיות.

"לגבי מספר האחיות בפגיות, הרי שקיים הסכם תקינה המגדיר תוספת ישירה של אחיות בהתאם לגידול במספר המיטות. לכן, חל גם גידול מתאים במספר האחיות בפגיות. בחמש שנים האחרונות נוספו לפגיות 323 אחיות בגין תוספת מיטות, אשר בתי החולים תוקצבו עבורם".

בית חולים ברזילי, אשקלון. ראובן קסטרו
1.4 אחיות למיטה במקום 3.5. בית החולים ברזילי באשקלון/ראובן קסטרו

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות מודע לצרכי כוח האדם במחלקות הפגים. לפיכך, משרד הבריאות פועל ביתר שאת על מנת לתגבר את כמות האחיות ואיכותן. בין השאר הוקצו בשנים האחרונות כ-120 תקנים לטובת כוח סיעודי בפגיות, תוגברו ומומנו הכשרות העל בסיסיות על מנת להגדיל את מספר האחיות המיומנות.

"כמו כן, הוקצה סכום כסף המחולק מדי שנה בהתאם למדדי מצוינות בפגיה ומשמש גם לגיוס כוח אדם. כמו כן, נפתח מסלול לאחיות מומחיות אשר יחלו לפעול כמטפלות עצמאיות בפגים כבר בשנה הקרובה. בכך יקלו על העומס הקיים במתן טיפול רפואי לפגים. המלצת משרד הבריאות לעניין תקינה עבור טיפול נמרץ פגים היא בדומה לתקינה בטיפולים נמרצים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully