וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי דאעש נחשפים: "המשרד לענייני עבדים" ופסקי הלכה על אונס שבויות

28.12.2015 / 11:26

הכוחות המיוחדים של ארה"ב השיגו מידע פנימי ששופך אור על התנהלות הארגון, על יריבויות פנימיות ועל פסקי ההלכה המזעזעים של מנהיגיו. חוקר המתמחה בדאעש: "'המדינה האיסלאמית' השקיעה בבניית מוסדות החליפות יותר מכל ארגון ג'יהאדיסטי אחר"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

"המדינה האיסלאמית" (דאעש) הקימה משרדים ממשלתיים לניהול "שלל שנאסף במלחמות", כולל עבדים ושפחות, ולניצול משאבי טבע, בהם נפט – כך עולה ממסמכים פנימיים שנתפסו על ידי חיילי הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית. המסמכים נמצאו בסוריה בחודש מאי האחרון, והם שופכים אור על מנגנוני השליטה שהוקמו בשטחים שכבש הארגון האיסלאמיסטי בסוריה ובעיראק. כמו כן, הם כוללים מידע על יריבויות בין פקידים בכירים ועל פסקי הלכה מאת מנהיגים דתיים. המסמכים נתפסו במהלך מבצע בדיר א-זור ופורסמו היום (שני) על ידי סוכנות הידיעות רויטרס.

לדברי בכירים בממשל האמריקני, הפרטים שהתגלו מסייעים בהבנת המבנה הארגוני של דאעש, ומספקים הצצה לפיתוחה של מערכת הממשל הענפה של הארגון. "ממש אפשר לראות את התפתחות הבירוקרטיה והמבנים הארגוניים, הדיוואנים (משרדי הממשלה) והוועדות", הסביר ברט מקגורק, שליחו המיוחד של הנשיא ברק אובמה לקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, שמובילה ארצות הברית.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח בעיראק: בכיר דאעש נלקח בשבי במבצע אמריקני-כורדי
צבא עיראק: "הושגה שליטה מלאה על מעוז דאעש ברמאדי, לוחמיו נמלטו"
נשיא צ'כיה נגד הפליטים: "במקום לברוח, שיצאו להילחם בדאעש"

מצעד ראווה של דאעש בסוריה. יוני 2014. רויטרס
"מחזקים את תדמית המדינה". לוחמי דאעש ב"בירת" הארגון בסוריה, א-רקה/רויטרס

כך, למשל, אחד הדיוואנים עוסק בניהול משאבי טבע, ותחת סמכותו גם הטיפול בעתיקות. על פי דיווחים רבים, חלק נכבד מתקציבה של "המדינה האיסלאמית" מגיע מסחר בעתיקות נדירות שנמצאו בשטחים שבשליטת הארגון. לדברי עמוס הוכשטיין, נציב מחלקת המדינה האמריקנית לענייני אנרגיה,
המסמכים חושפים גם את הניהול "הקפדני והמדוקדק" של משאבי הנפט והגז.

"דאעש השקיע בבניית מוסדות החליפות יותר מכל ארגון ג'יהאדיסטי אחר", הסביר איימן א-תמימי, חוקר בכיר במכון המחקר Middle East Forum, המתמחה במבנה הארגוני של דאעש. לדבריו, "הארגון הפורמלי, מלבד ההשלכות הפרקטיות שלו על השליטה בשטח נרחב כל כך הכולל ערים מרכזיות, גם מחזק את תדמית המדינה".

גורמים אמריקנים אמרו כי המסמכים, שנשמרו על כוננים קשיחים, החסנים ניידים, תקליטורים ובעותקים קשיחים, סייעו לקואליציה הבינלאומית נגד "המדינה האיסלאמית" להבין היטב את חולשותיו של הארגון. בין היתר, המסמכים חשפו מידע על היריבויות האישיות בצמרת דאעש. מכתב שנשלח ב-21 בנובמבר 2014 מהדיוואן למשאבי טבע מאשר כי אבו סיאף, בכיר הארגון שחוסל במבצע שבו נמצאו המסמכים בחודש מאי, היה אחראי על ניהול תחום העתיקות. במכתב צוין כי "הוא בעל ידע רב בנושא".

עוד באותו נושא

נערה שברחה משבי דאעש: "הכו אותי והצמידו לי אקדח לראש"

לכתבה המלאה
לוחמי מיליציה שיעית משגרים רקטות לעבר יעדי דאעש באזור בייג'י, עיראק, 18 באוקטובר 2015. רויטרס
"ניהול קפדני ומדוקדק של משאבי הטבע". קרבות בין צבא עיראק ללוחמי דאעש באזור מאגרי הנפט בבייג'י, צפון עיראק/רויטרס

חלק גדול מהמסמכים שנתפסו מכיל פסקי הלכה הנוגעים לנושאים שונים, החל מאונס של שבויות, דרך האופן שבו יש להתייחס לעבדים שהם הורים לילדים, וכלה במקרים שבהם מותר למי שמעוניין להצטרף למלחמת הג'יהאד לגנוב כסף מאביו כדי לממן את המסע לשטחי הארגון. בשבוע שעבר נחשף המסמך הראשון מתוך המידע שהתגלה בחודש מאי, על "ועדת המחקר וההלכה" של דאעש, שמתירה קצירת איבריהם של שבויים.

בין פסקי ההלכה: נהלי הרישום של לוחמים חדשים

חוברת שכותרתה מתייחסת ל"לקיחת שבויים ושעבוד" ומתוארכת לחודש אוקטובר 2014, מכילה חוקים הנוגעים לשעבוד נשים "שנלקחו מכופרים". כותבי החוברת מצטטים אמרות המיוחסות לנביא מוחמד, בניסיון להצדיק את הדרך שבה פועל דאעש בנושא. צוין כי חל איסור להפריד נשים מילדיהן, אך מותר לאנוס שבויות.

העיר העיראקית רמאדי אתמול, לאחר שחרורה מידי דאעש:

רויטרס

החוקר א-תמימי הסביר כי פסקי ההלכה נועדו "לתת משנה תוקף" לטענותיה של "המדינה האיסלאמית" ללגיטימיות פוליטית ודתית. הם תקפים לא רק לעיראק ולסוריה, אלא גם לארגונים הפועלים בחצי האי סיני, בצפון אפריקה ובמרכזה ובדרום אסיה, שנשבעו אמונים ל"מדינה האיסלאמית", והם נוגעים במגוון רחב נושאים, מהותיים ויומיומיים כאחד.

אחד מפסקי ההלכה שנחשפו מפרט את ההליך התקין לרישום פרטיהם של לוחמים שמבקשים להצטרף לשורות הארגון. הנהלים דורשים לתעד את שמו של הלוחם, לצד המין ודרכי ההתקשרות – מספר טלפון, שם משתמש ב"סקייפ", ושימוש באפליקציות המסרים "טלגרם" ו"ווטסאפ".

"ארצות הברית החלה במהלך נרחב לפגיעה כלכלית בדאעש"

לפני כשבוע וחצי אימצה מועצת הביטחון של האו"ם פה אחד הצעה מקיפה לבלימת מקורות המימון של הארגון ולייבושם. ההצעה שהגישו ארצות הברית ורוסיה מבוססת על החלטה דומה שהתקבלה בשנת 1999, והובילה לפגיעה במקורות המימון של ארגון אל-קאעדה. על פי לשון ההצעה, תוקם ועדה מיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם, שתפקידה יהיה לעקוב ולפקח אחר מגעים מסחריים בין דאעש ושלוחות שונות שלו, לבין מדינות וגופים כלכליים.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, הסבירה במאמר שפרסמה באתר של CNN כי "על מנת למצות את האפקטיביות שלנו במאבק הכלכלי נגד דאעש, אנו זקוקים להתגייסות של מדינות נוספות. אנחנו רוצים שכל אחת מ-193 המדינות החברות באו"ם תתרום את חלקה למאבק הזה". פאוור הוסיפה כי מקורות המימון העיקריים של דאעש הם סחר בשוק השחור בנפט, סחר בלתי חוקי בעתיקות, הטלת מסים על התושבים שנשלטים על ידו, וגרוע מכל - סחר בנשים ונערות, במיוחד מקרב האוכלוסייה היזידית בצפון עיראק.

פאוור כתבה כי ארצות הברית כבר החלה במהלך נרחב לפגיעה כלכלית בדאעש, שכלל עד כה הטלת סנקציות כלכליות, פגיעה צבאית בתשתיות הפקת הנפט של "המדינה האיסלאמית" ועצירת פעילות בנקאית שעשויה לסייע לארגון. פאוור קראה למדינות אחרות לאמץ דרכי פעולה דומות, ולעשות כל שביכולתן כדי למנוע מדאעש להשתמש במערכת הכלכלית שלהן לטובת מטרותיו. היא הדגישה כי ההחלטה היא רק הצעד הראשון בשורת צעדים שיש לנקוט בנושא הזה.

חגיגות בעיר טבקה עם כיבוש שדה התעופה הסמוך על ידי דאעש, סוריה. רויטרס
לוחמי דאעש באזור העיר א-רקה, סוריה/רויטרס
נשים יזידיות שנלטו מסינג'ר צועדות לעבר גבול טורקיה. אוגוסט 2014. רויטרס
צעירות יזידיות שנמלטו מידי דאעש בהר סינג'ר צועדות לעבר גבול טורקיה/רויטרס
קבר אחים של יזידיות נחשף בסינג'אר שבצפון עיראק, נובמבר 2015. רויטרס
קבר אחים של יזידים שנחשף בהר סינג'ר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully