וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הגיעה העת לשלול האזרחות למורשעים בטרור

27.12.2015 / 16:27

מדינת ישראל מחויבת לנקוט באמצעים הנדרשים להבטחת חיי אזרחיה. לאור המגמה המתרחבת בקרב בעלות בריתה הדמוקרטיות הפועלות לשלול האזרחות מפעילי טרור, יכולה גם ירושלים לאמץ בבטחה גישה זו

הארכת מעצר לתושבי ג?לג?וליה החשודים בניסיון הצטרפות לארגון דעאש, מחוזי לוד, 25 בנובמבר 2015. מגד גוזני
תושבי ישראל החשודים בהצטרפות לדאעש/מגד גוזני

100 ימים מאז תחילת גל הטרור הרצחני הפוקד את ערי ישראל שגבה עד כה חיי 24 ישראלים, נדרשת ירושלים לאמץ אסטרטגיה אגרסיבית יותר במאבקה בטרור הפלסטיני ולפעול לשלילת אזרחותם של מורשעים בטרור.

עד היום החליטה מדינת ישראל להכיל ברוב המקרים את אלו אשר פגעו באזרחיה ובמוסדותיה. עם התמשכות "אינתיפאדת הסכינים" על ירושלים לפנות לדרך חדשה ולהרחיק מורשעים בטרור מתחומה. הגושפנקא המשפטית הנה תיקון שנעשה בשנת 2008 לסעיף 11 בחוק האזרחות, בו נקבע כי בית המשפט רשאי, לבקשת שר הפנים, לבטל את אזרחותו הישראלית של אדם שהורשע בעבירה המוגדרת כמעשה טרור.

החלטה ישראלית מעין זו תשתלב במגמה עולמית הננקטת לאחרונה במספר מדינות דמוקרטיות מערביות מובילות, שדנו כולן באפשרות שלילת אזרחותם של טרוריסטים. בתחילת השנה נקטה בריטניה בקו נוקשה והעבירה חוק המאפשר לבטל את אזרחותם של טרוריסטים, גם אם המשמעות הנה שהם י?וותרו בלא אזרחות כלשהי. מחוקקים קנדים דנו לאחרונה בהגליה ובביטול אזרחותם של קנדים מלידה שהואשמו בטרור. אוטווה אמנם חזרה בה מתכניות לביטול האזרחות האוסטרלית ממורשעים בתמיכה בטרור ששהו על אדמת המדינה עת ביצעו את זממם, אולם עצם הדיון המקיף בנושא מסמל את התמיכה הגוברת בפרוצדורה. הסנטור האמריקאי טד קרוז ניסה, ללא הצלחה אמנם, לקדם חוק לשלילת אזרחותם של אמריקאים הלוחמים עם דאע"ש במזרח התיכון, אולם המילה האחרונה בנושא זה טרם נאמרה. השבוע נודע כי בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית בפריז פועלת צרפת לבצע את השינויים החוקתיים הנדרשים לביטול האזרחות הצרפתית למורשעים בטרור על אדמת המדינה המחזיקים באזרחות כפולה.

נשאלת אם כן השאלה האם מדינות דמוקרטיות מערביות ומדינת ישראל בתוכן, צריכות לעשות שימוש בכלי הדרקוני של ביטול האזרחות של מורשעים בטרור. התשובה איננה נחרצת. המתנגדים לחוק נשענים על הטיעון לפיו הזכות לאזרחות במדינה דמוקרטית היא מזכויות היסוד הבסיסיות ביותר של כל אדם שממנה נגזרות שאר הזכויות להן הוא זכאי כחבר בקהילה פוליטית. שלילת אזרחות היא אפוא הפשטת האדם מכלל זכויותיו והדרתו מחוץ לקהילה הפוליטית אליה הוא השתייך לפנים.

המצדדים בשלילת האזרחות טוענים מנגד כי מדינת ישראל והעולם המערבי כולו נמצאים במהלכו של מאבק קיומי כולל אל מול האסלאם הרדיקלי – "מאבק קיומי" במשמעות הבסיסית ביותר שלו, שבסופו יהיו מנצחים ומפסידים בלבד. המסקנה לטענתם ברורה - אם חפצות חיים הן, מחויבות מדינות המערב לנקוט בכל אמצעי חוקי אפשרי כדי להתגונן מפני הרוע המבקש להביא לנפילתן.

בחירות אזוריות בצרפת, 6 בדצמבר 2015. רויטרס
צרפת פועלת לבצע שינויים חוקתיים לביטול האזרחות הצרפתית למורשעים בטרור. הולנד נשיא צרפת/רויטרס

ירושלים חשה מזה זמן כי היא חסרה יכולת ממשית להתמודד עם הטרור העממי השוטף את רחובותיה. טרור הסכינים אינו דועך. לאחרונה אף מתחזקת התחושה שהוא מתגבר ועשוי לבצע תפנית ולהפוך לאלים הרבה יותר - כולל מעבר לשימוש בפיגועי ירי ואף חזרה לטרור המתאבדים אשר שיסע את ישראל בעבר.

מדינת ישראל מחויבת לנקוט באמצעים הנדרשים להבטחת חיי אזרחיה. לאור המגמה המתרחבת בקרב בעלות בריתה הדמוקרטיות הפועלות לשלול האזרחות מפעילי טרור, יכולה גם ירושלים לאמץ בבטחה גישה זו תוך הבנה שהפגיעה בזכויות האזרח הנה מידתית ביחס להישג שעשוי להתבטא בהפחתת מעשי הטרור ברחובותיה. עם זאת אין ביטחון שאימוץ אסטרטגיה זו אכן יוביל להנמכת הלהבות. רק ימים יגידו האם החלטה כזו הוכיחה עצמה אם לאו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully