וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחברת ספר האזרחות ששוכתב: "מרחמת על המורים והאזרחים בישראל"

24.12.2015 / 0:25

חנה אדן, מחברת הספר "להיות אזרחים בישראל", שגרסה חדשה שלו אושרה במשרד החינוך, הצרה על הדגשת הצביון היהודי בתכנית הלימודים על חשבון ערכים נוספים. על בנט ומשרדו: "מפחדים מתלמידים ביקורתיים, אין מי שייצג את הדמוקרטיה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בעבר עשינו עבודה רצינית, מה שאין היום". הגרסה הישנה של הספר "להיות אזרחים בישראל"/מערכת וואלה!, צילום מסך
"נעשתה עבודה רצינית, מה שאין היום. היום יש הנחתה"

אחת ממחברות ספר האזרחות "להיות אזרחים בישראל", שגירסתו החדשה אושרה בידי משרד החינוך לאחר עריכת שינויים נרחבים, התייחסה בשיחה עם וואלה! NEWS לאישור הגרסה שלטענת מורים ופוליטיקאים מהשמאל, מדגישה את זהותה היהודית של המדינה על חשבון מאפייניה הדמוקרטיים. "אני מרחמת על המורים לישראל ועוד יותר מרחמת על האזרחים הישראלים, שלא יהיה להם חינוך לדמוקרטיה", אמרה חנה אדן, שהובילה בשנות ה-90 את כתיבת הספר יחד עם ורדה אשכנזי ובלהה אלפרסון.

גרסתו החדשה של הספר, שאושרה למרות הביקורת הציבורית הרבה, נערכה במשך חמש שנים על ידי ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת, המזוהה עם הימין, ועל ידי יו"ר ועדת המקצוע ד"ר אסף מלאך, שאותו מינה שר החינוך נפתלי בנט. אדן, שהייתה בעברה מרכזת לימודי החברה במשרד החינוך, סיפרה כי בוועדת תכנית הלימודים באזרחות ישבו בתקופתה נציגים מהאוניברסיטאות, וכן נציגים דתיים, חילונים ודרוזים. לדבריה, כשהסתיימה כתיבת הספר, הוא עבר תהליכי ניסוי. "במשך חמש שנים ניסינו את הספר במגזרים שונים עד שהוא הוכנס כספר מחייב", הסבירה. "נעשתה עבודה רצינית, מה שאין היום. היום יש הנחתה".

ידיעות נוספות בנושא חינוך בוואלה! NEWS:
"שוברים שתיקה" קיים הרצאה באוניברסיטה בבירה: עשרות מחו מחוץ לאולם
"זיכרון השואה אינו לעשירים בלבד": הוזלה עלות המסע לפולין
תלמידים בחולון לומדים בכיתות מוצפות; ההורים: "בגלל שהם דתיים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזהות היהודית תילמד גם בספר האזרחות, נוסף לשיעורי היסטוריה. למצולמים אין קשר לכתבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי אדן, הספר "להיות אזרחים בישראל" בגרסתו הראשונה הכיל גישות ביקורתיות, דבר שאינו תקף לגבי הגרסה החדשה. כעת, לטענתה, במשרד החינוך "מפחדים מתלמידים ביקורתיים", ומגמת החשש מביקורת החלה עם כניסתו של שר החינוך לשעבר גדעון סער לתפקיד. "צבי צמרת, שהיה אז יו"ר המזכירות הפדגוגית אמר, ואני מצטטת, 'מה פתאום שילדים יעבירו ביקורת על המדינה'", הסבירה. "ההתחלה הייתה עם סער והיום זה השר בנט - אין במערכת מישהו שייצב את הדמוקרטיה הישראלית. כולם אנשים שרוצים את הדגש על 'יהודית'. זה לא אזרחות". היא ביקשה להבהיר כי היא לא מתנגדת לצביון היהודי של ישראל, אך לטענתה, במסגרת לימודי האזרחות, על התלמידים לדעת שיש משמעויות והגדרות שונות למושג "מדינה יהודית". לדבריה, "כל הרעיון הוא לחנך אזרחים ביקורתיים".

אחת מנקודות המחלוקת בקשר לספר היא מקומה של הכרזת העצמאות בו. אדן, שלא נחשפה לטיוטה המלאה של הספר החדש, אלא רק לחלקים מתוכה, אמרה כי "הכרזת העצמאות היא הנקודה המרכזית, אך ולתולדות עם ישראל יש מקום במערכת ולומדים אותן בהיסטוריה, בתולדות ישראל ובמקצועות נוספים". היא הוסיפה כי "את הזהות היהודית אנחנו מלמדים בשיעורי היסטוריה, מלמדים מורשת, יש הרבה מקצועות לזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר החינוך נפתלי בנט מעביר שיעור במתמטיקה לתלמידי כיתה ו' בפתח תקווה, מאי 2015. יותם רונן
"כולם רוצים להדגיש את ה'יהודית'. זה לא אזרחות". שר החינוך בנט/יותם רונן

"כל המוטו של הספר שפיתחנו הוא שתהיה תכנית לימודים אחת משותפת לערבים, דרוזים לדתיים ולחילונים - מכנה משותף של כולנו", הסבירה אדן, ואף הוסיפה כי "זה הדבר היחידי שאנחנו יכולים להיאחז בו כדי לחיות ביחד". היא ציינה כי אנשי מקצוע בירכו על הספר בעבר ולימדו אותו בבתי ספר חילוניים ודתיים במגזר היהודי, וגם בבתי ספר של המגזר הערבי. "מה אני אגיד לך, זה עצוב. עצוב מה שקורה במדינת ישראל, מדינה שכן יכולה להיות גם יהודית וגם דמוקרטית", הוסיפה בצער.

בין מבקרי הגרסה החדשה של הספר הייתה ח"כ זהבה גלאון (מרצ), שכתבה בחשבון הפייסבוק שלה שהוא "מוחק את זהותה הדמוקרטית של המדינה ומשעבד אותה לחלוטין לזהות היהודית". לדבריה, "נושאים כמו זכויות מיעוטים צומצמו או נמחקו מהגרסה החדשה, נעשית בה הבחנה בין 'ערבים רעים' ל'ערבים טובים' ונאמנים שמשרתים בצבא, ונטען בה שגם למשטר שבו 'התושבים מקבלים את מרותו של השלטון, נוהגים בפסיביות ובצייתנות ואינם שותפים בתהליכי קבלת ההחלטות' אפשר לקרוא דמוקרטיה'".

הספר המעודכן יצא בקרוב להדפסה ובמשרד החינוך הדגישו כי תלמידים שהחלו את לימודיהם טרם עדכון הספר החדש לא יידרשו לקנות ספר נוסף. מנהלי בתי הספר והמורים לאזרחות יוכלו לבחור באחד מבין שלושת הספרים ללימוד המקצוע: "להיות אזרחים בישראל" המחודש, "משטר ופוליטיקה בישראל" ו"ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית". "להיות אזרחים בישראל" הוא הספר היחיד מהשלושה שתורגם לערבית.

(עדכון ראשון: 21:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully