וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה הבאה? הצעת חוק חדשה קוראת לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית

23.12.2015 / 14:11

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי הגיש את ההצעה בניסיון לשנות את הסדר הסטטוס קוו, שלפיו יהודים יכולים לבקר במתחם אך לא להתפלל בו. "צריך לאפשר לכל הדתות להתפלל בכל מקום"

צילום: רויטרס, דניאל אליאור; עריכה: קשת סידי

(אוקטובר: מבקרים יהודים טוענים כי הסטטוס קוו בהר הבית הוא "אפליה גזעית")

הסערה הבאה? חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הגיש הצעת חוק ולפיה יהודים יוכלו להתפלל בהר הבית, בשונה מהסדר הסטטוס קוו כיום, שבמסגרתו ליהודים מותר לבקר במתחם אך לא להתפלל בו. על הצעת החוק חתומים עוד חמישה חברי כנסת: שולי מועלם-רפאלי וניסן סלומיאנסקי מהבית היהודי, ומיקי זוהר, אורן חזן ואברהם נגוסה מהליכוד.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי בני כל הדתות יוכלו להתפלל בכל מקום בו יחפצו: "במקרים מסוימים ציין בית המשפט את קיומה של לקונה בחוק הנוכחי, אשר אינו מגן במפורש על חופש הפולחן ומסתפק בהבטחת חופש הגישה. לעיתים יוצר חסרון זה בעייתיות והגיע העת לתקן את החוק, כדי שפרשנותו תהיה מקיפה יותר ומתאימה לעקרונות שיטת המשטר המתקדמים בישראל. לפיכך, מוצע להוסיף לחוק השמירה על המקומות הקדושים את חופש הפולחן לכל בני הדתות יחד עם חופש הגישה הקבוע בו, כך שגם זכות יסוד זו תהיה מוגדרת בחוק ותביא לחופש פולחן בכל מקום ולכל אדם".

בצלאל סמוטריץ מהבית היהודי נמצא עם המתנחלים שמתבצרים בשא-נור, יולי 2015. ניב אהרונסון
"זה חלק מחופש הביטוי". סמוטריץ'/ניב אהרונסון

עוד הוסיף סמוטריץ' בהצעתו, כי "חופש הפולחן וחופש הגישה של כל בני הדתות למקומות הקדושים הוא זכות יסוד בסיסית במדינה דמוקרטית הנגזרת מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. מקרים רבים הובאו לדיון בפני בית המשפט העליון בשיבתו כבית דין הגבוה לצדק. כמעט בכל המקרים אמר בית המשפט את דברו נחרצות בעניין כי לכל אדם יש את הזכות להתייחד עם בוראו בכל מקום ובכל עת. זהו חלק מחופש הפולחן הדתי, חלק מחופש הביטוי".

בשיחה עם וואלה! NEWS הסביר סמוטריץ' כי "כל מי שרוממות זכויות אדם בגרונו, צריך לאפשר לכל הדתות להתפלל בכל מקום. החוק לא משנה את המצב הקיים במובן הזה שהוא מאפשר לראש הממשלה ושר הביטחון למנוע את הגישה אם יחפצו בכך, אבל אין ספק שברגע שמעגנים את הזכות הזו, יהיה יותר קשה לפגוע בה". הוא הוסיף כי הוא מבין שקיימת אפשרות שהדרג המדיני ימשיך למנוע את התפילה בהר גם אם החוק יאושר, "אבל הם יצטרכו להראות אינטרס יותר משמעותי. זה לא יהיה כמו עכשיו, על סמך קפריזה של קצין משטרה שמחליט שיהודים לא מתפללים. לכל יהודי יש זכות להתפלל בכל מקום".

לדבריו, הוא מאמין שיהיה קשה לא להעביר את החוק. "אני לא מאמין ששרי הימין יתנגדו לחוק כזה, ואני לא רואה איך חברי כנסת של השמאל פתאום יכולים להתעלם מזכות יסוד מוכרת בכל העולם", אמר. "החוק הוא אחראי, הוא לא קובע שזו זכות מוחלטת. אני לוקח נורמות מקובלות, מעגן אותן בחוק, וזה בפירוש יהיה רלוונטי להר הבית. מי שירצה לפגוע בזכות להתפלל בהר הבית, יצטרך להסביר למה זה מוצדק".

מתפללים פלסטינים במסגד אל-אקצא שבירושלים, 20 בפברואר 2015. רויטרס
פלסטינים מתפללים בהר הבית/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully