וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4,698 שקל בחודש: השכירים שישביתו את המשק חושפים תלושי שכר

22.12.2015 / 15:00

מ' היא סייעת בגן ילדים במשרה מלאה שמביאה פחות מ-5,000 שקל הביתה. בעלה, עובד עירייה עם ותק של 13 שנה, משתכר 6,489 שקל. אלו עובדי המגזר הציבורי שנלחמים על הזכות להתפרנס בכבוד: "אי אפשר לסגור את החודש"

עריכה: ניר חן, צילום: דוד קורן

מאות אלפי עובדים במגזר הציבורי צפויים לשבות מחר (רביעי) במחאה על שחיקה בשכרם. לדברי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שהכריז אתמול על השביתה, העוברים לא גומרים את החודש: רבע מהשכירים במגזר הציבורי מרוויח עד שכר המינימום, ויותר ממחצית מהשכירים לא מגיע למדרגת המס הראשונה – 5,270 שקל בחודש.

שכר המינימום נכון להיום עומד על 4,700 שקל. שכר המינימום השעתי – 25 שקל. האם בני זוג שעובדים במגזר הציבורי ומשתכרים סביב משכורת המינימום יכולים להתקיים בכבוד?

מ', אימא לשלושה ילדים בת 42, היא עובדת עירייה מאזור השפלה המתפרנסת כסייעת בגן ילדים. משכורת הנטו שלה בעבודה במשרה מלאה היא 4,698 שקלים בלבד. בעלה, עובד עירייה עם ותק של 13 שנה, הציג בפנינו את תלוש המשכורת שלו – 6,489 שקלים. יחד הם מכלכלים משפחה בת חמש נפשות עם הכנסה משותפת של 11 אלף שקלים.

לקריאה נוספת:
פעילי ימין משחזרים למצלמה את "העינויים" בשב"כ: "מפוצצים במכות"
קרוב המשפחה שרימוני גז הושלכו לביתה: "לא בכל פעם נצא בשלום"
גניבות במיליונים והצתות רכוש: חקלאי הדרום "לבד נגד כנופיות השודדים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חיים מהיד לפה ומהיד למינוס". תלוש המשכורת של מ', סייעת בגן ילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אי אפשר לסגור את החודש עם משכורת כזאת, אנחנו פשוט חיים במינוס. ההוצאות רק עולות והמשכורת נשארת אותו דבר. יש מסים לשלם, חשבונות שוטפים, כלכלת בית, שלא לדבר על משכנתה חודשית שממנה אי אפשר להימנע", מפרטת מ'.

לדבריה, "השביתה מוצדקת, יוקר המחייה רק עולה והשכר נשאר אותו דבר. אנשים לא מבינים, אבל סייעת מגיעה ליום עבודה מאוד קשה ואינטנסיבי עם 30 ילדים, והיא לא מקבלת שכר ראוי. איך אפשר להיות מרוצה? איך אפשר לתת לילדים את הטיפול ותשומת לב שבאמת מגיע להם, שלא נדבר על החיים הפרטיים – יש לי בבית שלושה ילדים שאני צריכה להשקיע בהם. אתה פשוט חי מהיד לפה ומהיד למינוס".

עוד באותו נושא

מחר שביתה במגזר הציבורי? נציגי ההסתדרות והאוצר נפגשים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אשתי ואני משתכרים יחדיו כמו עובד דור א' שעושה המקביל שלי". תלוש משכורת י'/מערכת וואלה!, צילום מסך

י', בעלה של מ', משמש כמנהל אזור בעירייה ונחשב לעובד דור ב'. הוא משתכר בהתאם להסכם קיבוצי, ללא תוספות של הרשויות המקומיות. "השכר שלי אמנם גבוה יותר מזה של מיכל, בגלל שנות הוותק שלי, אבל עדיין אי אפשר לסגור את החודש עם שתי המשכורות שלנו", אמר. לדבריו, יש אפליה לא מוצדקת בין עובדים: "מה אפשר לעשות עם 11 אלף שקל לזוג? זה רק ההוצאות השוטפות. לא ייתכן שאני ואשתי נגיע לאותה משכורת שהמקביל שלי בעירייה, שהוא דור א', מקבל כל חודש".

תלוש נוסף שהגיע לידי וואלה! NEWS מציג תמונה עגומה זהה. י', בת 57 ואימא לשלושה, עובדת בבית ספר לחינוך מיוחד ומשתכרת פחות משכר מינימום – 4,043 שקל נטו בחודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עודד עמרם, יו"ר מרחב שפלה בהסתדרות, אמר כי המשכורות הנמוכות הן תופעה רווחת בקרב השכירים במגזר הציבורי. "כל מעמד דור ב' במגזר הציבורי מרוויח ברובו שכר מינימום. עם שכר כזה בני זוג ומשפחה לא יכול להתקיים. יחדיו הם מגיעים לשכר חודשי שנע בין 10,000-8,000 שקל. אי אפשר לנהל חיים משותפים ותקינים עם משכורות כאלו כשצריך לשלם שכר דירה, הוצאות שוטפות והוצאות הכרוכות בגידול ילדים, אפילו לא לפי חישובי משרד האוצר. זוהי בושה שזוג שעובד במשרה מלאה ומשתכר בשכר כזה נכנס באופן אוטומטי למעגל העוני במקום שיהיה חלק ממעמד הביניים".

עמרם הוסיף כי ראש הממשלה צריך להתערב לאלתר במצב הקיים. "האבסורד הוא שבזמן שיש מיליארדי שקלים מיותרים באוצר, עליהם רבים חברי הכנסת בוועדת כספים, מתפרסם דוח העוני. זוהי מדינת אוכלת יושביה. אחרי הבחירות קראו לבנימין נתניהו 'קוסם', אז שיפעיל את מטה הקוסמות שלו ויסביר איך זוג יכול לחיות מעשרת אלפים שקלים בחודש".

בין הגופים שצפויים לשבות מחר: בתי החולים הממשלתיים, משרדי הממשלה, עיריות ירושלים, תל אביב וחיפה, הסתדרות המורים וארגון המורים וכן אורט ונעמ"ת, עובדי הכנסת, עובדי נציב שירות המדינה, נציבות הכבאות וההצלה, עובדי קופות החולים הכללית והמאוחדת, רשות שדות התעופה, חברת החשמל, הבורסה לניירות ערך, מע"צ, הדואר והטלוויזיה החינוכית.

דרישת ההסתדרות: תוספת 11% למשכורת

יו"ר ההסתדרות ונציגיו התכנסו הבוקר עם בכירים במשרד האוצר, ובהם ראש צוות המשרד שי באבד, מנכ"ל המשרד קובי אמסלם והממונה על השכר אמיר לוי, למשא ומתן בבניין ההסתדרות בתל אביב. הישיבה צפויה להיות מרתונית ולהימשך עד שעות הלילה, בניסיון לגשר על הפערים בין הצדדים ולהגיע לסיכומים שימנעו את השביתה המיועדת למחר.

ניסנקורן מוחה נגד השחיקה מתמשכת בשכר העובדים, שנובעת בין היתר מהיעדר הסכם מסגרת לשכר מאז 2013. יו"ר ההסתדרות דורש מהאוצר תוספת של 11% לשכר, שתתקבל באופן מדורג בשנים הקרובות ועלותה 11 מיליארד שקלים, אך במשרדו של משה כחלון דחו זאת והציעו תוספת שכר של עד 7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully