וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפולי שיניים לילדים- במגזר הבדואי המודעות עדיין אינה גבוהה

אחמד אבו סוויס

22.12.2015 / 8:41

שיעור הילדים הבדואים המנצלים את הטבת המדינה לטיפולי שיניים בחינם עד גיל 12 נעמד ב40% בלבד. רופאי השיניים במגזר טוענים כי ישנה בעיה קשה של חוסר מודעות לחשיבותם של הטיפולים, במיוחד בקרב השכבות הסוציואקונומיות הנמוכות

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאוף מיכאל ברגמן

החל מהחודש הבא יכלול סל הבריאות מתן טיפולי שיניים לילדים עד גיל 14, ועבור משפחות רבות בישראל שנמצאות במצב סוציואקונומי קשה , מדובר בהחלט בבשורה טובה. כיום יכולים ילדים עד גיל 12 לקבל טיפולי שיניים בחינם או בהשתתפות עצמית נמוכה, ורוב המשפחות רבות בישראל כבר ניצלו את ההטבה.

במגזר הבדואי, עקב בעיות חוסר מודעות בריאותית וחוסר נגישות למרפאות בקרבת בית, עומד שיעור הילדים שמנצלים את ההטבה על 40% בלבד. רופאי השיניים במגזר מדגישים כי ישנה חשיבות עליונה למניעה ראשונית. בדיקת מצב השיניים כבר בגיל צעיר עשויה למנוע בעיות בריאותיות קשות בעתיד.

הורים במגזר נמנעו בעבר ממתן טיפול לילדים עקב העלויות היקרות. בהרבה מקרים הסתפקו במשככי כאבים או בתרופות סבתא. סינק ד"ר באהר אלקרנאוי רופא שיניים מרהט, טוען כי סדר העדיפויות הרפואי של ההורים הוא שגוי מיסודו. "לפני ההטבה, לא הייתה מודעות בכלל לשיניים. היה טיפול רק ברגע שהשן של הבן כואבת לו בלילה ואביו לא הצליח לישון. אז היו מבאים את הילד למרפאה ומטפלים. מבקשים מהרופא לטפל רק בשן שהכי כואבת, כי בסופו של דבר זו שן חלבית והיא תתחלף ממילא. משפחות עם 6-7 ילדים, אין להם את היכולת לשלם 200-300 ¤ לטיפול, אפילו אם זו שן חלבית. היום, אם מגיע לקוח מקופ"ח כללית סמייל לדוגמא, הוא מקסימום ישלם 20- 22 ¤ על השן, וזה לא בעיה".

אלפי ילדים ברהט אינם זוכים לטיפולי שיניים ראויים, אך ורק בשל בעיית המודעות הרפואית. ד"ר נור אלקרנאוי – אבו טאהא סבור כי מדובר גם בבעיה של זלזול במצבים רפואיים שמחייבים טיפול מיידי. "למרות שהטיפולים ניתנים בחינם, אנחנו לא רואים מספרים גדולים שמגיעים אלינו למרפאות. ברהט יש כ 10,000 תלמידים עד גיל 12 שמותר להם לקבל טיפול בחינם, אבל אנחנו לא רואים מספיק הורים וילדים. יש להורים הבנה שגויה ביחס לנושא. הם אומרים: 'למה לבוא לרופא ולבזבז את הזמן ? ממילא השן עוד מעט יתחלף לבד..."

נוכח המצב הבעייתי, נחנכה לאחרונה מרפאת שיניים חדשה ברהט. בין היתר, במטרה להעלות את המודעות ולעודד את ההורים להביא את ילדיהם לרופא השיניים. יחד איתה, נחתמו הסכמים עם 9 מרפאות פרטיות נוספות במגזר, שיתחייבו לפעול להעלאת המודעות בפני ההורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully