וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה התגאה בחשיפת סוכנים ונטרול האזנות, ואז הגיע חיסול קונטאר

21.12.2015 / 0:15

חיסולו של רב-המחבלים מגיע לאחר שנים של מכות שהנחיתה, לפי פרסומים זרים, ישראל על בכירי חיזבאללה. איסוף המידע הרגיש והחדירה למרכז העצבים של הארגון אמנם מספקים לו תסכול רב, אך לא ברור אם יוציא לפועל תגובה קשה כשעליו להמשיך במאבק בדאעש ובשמירה על לבנון

צילום: רויטרס, רוני כנפו; עריכה: יאיר דניאל

חיסולו של סמיר קונטאר אינו אלא עוד חוליה בשרשרת של אנשי חיזבאללה שעל פי פרסומים זרים, הוכו בידי המודיעין הישראלי בעשור האחרון. בכל פעם ניתנה המכה בשיטה אחרת שמחייבת איסוף מידע רגיש, תיאום בין מספר רב של גורמים ודיוק מוחלט בביצוע הפעולה – בין אם מהקרקע ובין אם מהאוויר.

בשנת 2008 היה זה רמטכ"ל חיזבאללה, עימאד מורנייה, שנפל לפי דיווחים זרים ברשתו של המוסד. מאז שמשענת הג'יפ שלו התפוצצה, לא נמצא לו מחליף מתאים. בשנת 2014 חוסל בכיר חיזבאללה, חסן א-לקיס שכונה חאג' חסן ועמד מאחורי התעצמות הנשק של הארגון ומאחורי קשרים ענפים עם משמרות המהפכה האיראניים. מדובר היה במכה קשה למורל של הארגון השיעי, שמתפאר ברמת המידור הגבוהה שלו ובאבטחת בכיריו. החדירה המודיעינית הוכיחה כי עצביו של הארגון חשופים בפני הגורמים השונים, והביאה את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, להפנות אצבע מאשימה לישראל ולהבטיח נקמה.

מזכ"ל חיזבאללה, השייח' חסן נסראללה וסמיר קונטאר. AP
עוד מהלומה על ראשו של הארגון. קונטאר ונסראללה/AP

חיסולו של ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד, בירי מהאוויר בתחילת השנה, היה עוד מהלומה על ראשו של הארגון המתוסכל. הבן הוגדר סמל שנהגו לפאר בחיזבאללה ולהפיץ את תמונותיו לצד בכירי המשטר האיראני. מורנייה הבן עמד בראש התארגנות לפיגוע רחב היקף בגבול ישראל וחשיפת סיור המפקדים שבמהלכו הותקף, יחד עם הגנרל האיראני עלי אללה-דאדי שנהרג אף הוא בחיסול, הוכיח הישג מודיעיני מרשים של המחסלים.

הדיווחים בלבנון על אודות חיסולו של קונטאר הבוקר, חשפו כי ארבע הפצצות שהוטלו על מבנה בן שש קומות בכפר ג'ראמנה לא השאירו פתח מילוט לאיש מ-11 משתתפי המפגש שבו נכח. ארגון חיזבאללה, ששקוע בימים אלה עד צוואר בלחימה מול ארגון "המדינה האיסלאמית" (דעאש) בסוריה ובהגנה על האינטרסים שלו בלבנון, מצא את עצמו הבוקר, שוב, מנסה להבין כיצד הצליח מודיעין של גורם זר לחדור עמוק לפעילות חשאית, לאתר את אחד מבכירי ולתזמן התקפה קטלנית.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

הפצצה המתקתקת ששילבה זרועות עם איראן

קונטאר הוגדר "פצצה מתקתקת" על ידי מערכת הביטחון בישראל מאז חשיפת מעורבותו בפיגוע בגבול ישראל-סוריה לפני כשנה וחצי, שבו נפצע קל סמג"ד 202 מחטיבת הצנחנים ושלושה חיילים נוספים נפצעו בינוני וקשה. היותו לסמל ההתנגדות האלימה נגד ישראל מהווה כעת פגיעה קשה בארגון, שהתאמץ לכלול אותו ברשימת האסירים ששוחררו עם מסירת גופותיהם של החללים אהוד גולדווסר ואלדד רגב ב-2008. ואולם, לפי פרסומים במערב, קונטאר לא חוסל בשל מעורבותו בטרור מאז שהשתחרר מהכלא הישראלי - אלא בגלל כוונותיו להקים תשתיות טרור ברמת הגולן הסורית ולתכנן מהן פיגועים נגד ישראל.

לוחם חיזבאללה בגבול עם ישראל. לבנון, 2006. AP
לחם חיזבאללה צופה לעבר הגבול/AP

בשנה האחרונה פיתח קונטאר דיאלוג קרוב עם אנשי כוחות אל-קודס ממשמרות המהפכה, הפועלים בין לבנון לסוריה ולפיכך השפיע מותו גם על האיראנים. בסיועה של איראן, משקיע חיזבאללה מאמצים ומשאבים רבים על מנת לאסוף מודיעין על ישראל, להפעיל יחידות שלמות סביב אזרחי לבנון ואף לסכל ריגול נגד האינטרסים המובהקים שלו מעבר לים. לשם כך הוא משלב פעילות הונאה, הסתרה ומידור, אך גם מסתייע בטכנולוגיה מתקדמת שפותחה על ידי מדענים איראנים ובטכנולוגיה רוסית שנמכרה בחלקה לסוריה.

על רקע החיסולים שספג, התסכול והמאמץ המתמשך, התגאו בשנים האחרונות בכירי הארגון בחשיפה לכאורה של רשתות סוכני מוסד בלבנון, ובגילוי ונטרול של עשרות אמצעי האזנה ותצפית שהוצבו בכמה מוקדים בשטח לבנון. בטיפול באחד ממתקני האזנה בחודש ספטמבר בשנת 2014, נהרג מומחה החבלה חסן חיידר בזמן שבחן מתקן חשוד. לטענת חיזבאללה, המתקן היה אמצעי איסוף ישראלי ממולכד.

ומה עם רוסיה?

אחת מהשאלות שעולות כעת, כשהפכה ישראל לחשודה המידית בחיסולו של קונטאר, היא אם היה אמור להתקיים תיאום עם רוסיה בטרם התקיפה. לפי הפרסומים הזרים, התקיפה בוצעה משטחה של ישראל ולכן לא היה צורך בכניסתו של כלי טיס למרחב האווירי של סוריה. הצבא הרוסי היה מזהה אם ישראל הייתה נכנסת לשטח סוריה, מאחר שהוא פועל במדינה ומפעיל אמצעים טכנולוגים מתקדמים ביותר שמאפשרים לו לזהות כל כלי טיס במרחב האווירי של ישראל וגם של סוריה (בזכות מכ"מים מתקדמים שהוצבו בחודשיים האחרונים בחופי סוריה, א"ב).

ספינת טילים רוסית משייטת בסמוך לחופי לטקיה, סוריה, נובמבר 2015. AP
מתואמים? ספינת טילים רוסית משייטת בסמוך לחופי סוריה/AP

לפי הפרסומים הזרים בוצעה התקיפה על ידי כלי טיס משטחה של ישראל ולכן לא היה צורך בכניסת כלי טיס למרחב האווירי הסורי. אך העיסוק בשאלה הזו מעלה את הגדולה של אנשי המודיעין שיודעים ללכת בין הטיפות והאינטרסים הרבים באזור, לנצל את הכאוס ששורר היום בסוריה ולמרות נוכחות של צבאות וכוחות מגוונים, לדעת לאתר את המידע הרגיש ביותר, לפתח ולתרגם אותו לסיכול ממוקד מוצלח ברמה של אומנות בתזמון הנכון.

כעת נותרה באוויר שאלת התגובה. עיתוי גרוע וביצוע בינוני עשויים לגרור את הצד המחסל למערכה שלא ברור כיצד תסתיים. האם חיזבאללה צפוי להגיב, או לנשוך שפתיים? האם איראן תפנה למהלך חדש כדי ליצור כללי משחק חדשים? הגאווה והכבוד במזרח התיכון מהווים משקל משמעותי בתהליך קבלת ההחלטות, אך במצב בו שרוי ארגון חיזבאללה כשהוא לוחם בדאעש ומנסה לשמור על לבנון, והמטרות שהניח לעצמו המשטר האיראני ובהן בנייה של חיזבאללה לקראת עימות עתידי רחב מול ישראל, נראה שהצדדים עשויים להסתפק בתגובה פושרת, אם בכלל.

(עדכון ראשון: 22:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully