וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל ששוחרר מהכלא בישראל - והפך למוביל הטרור בגולן

20.12.2015 / 8:41

מרגע יציאתו מהכלא הישראלי, עסק קונטאר בפעילות טרור נגד ישראל ובשנים האחרונות פעל להקמת חזית חדשה נגד ישראל ברמת הגולן הסורית. גם מקום חיסולו מעיד על השיטה שבה פעל בסוריה - התבססות על הקשר שלו לעדה הדרוזית

עריכה: ניר חן, צילום: ערן גילווארג

בכיר חיזבאללה, סמיר קונטאר, שחוסל הלילה (ראשון), לפי פרסומים זרים על ידי חיל האוויר הישראלי, שב ללבנון לאחר ששוחרר מהכלא הישראלי ב-16 ביולי 2008 בעסקה שכללה את החזרת גופות החיילים החטופים הישראלים אלדד רגב ואודי גולדווסר והתקבל כגיבור על ידי ארגון חיזבאללה.

הוא נולד בעביה שבלבנון למשפחה דרוזית, חילונית ואמידה, בת שלושה בנים וחמש בנות. כשהיה בן 13 וחצי, באפריל 1975, התגייס קונטאר לחזית העממית לשחרור פלסטין למפקדה הראשית, שישבה בלבנון.

ב-31 בינואר 1978 יצא קונטאר לירדן דרך דמשק במטרה לחצות את נהר הירדן ולחטוף אוטובוס ישראלי באזור בית שאן ולדרוש את שחרורם של 20 מחבלים, בהם קוזו אוקמוטו. אולם בעקבות מידע מודיעיני מוקדם, שהועבר לשירותי הביטחון של ירדן, נעצרו קונטאר ושותפיו וישבו בכלא הירדני בעמאן 11 חודשים, עד סוף שנת 1978.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קונטאר בעת שחרורו מהכלא הישראלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

קונטאר נשפט והורשע ברצח בני משפחת הרן ובהריגתם של שני השוטרים, ונכלא בכלא הישראלי עד שחרורו בשנת 2008, כאמור. בתחילה התגורר באזור החוף הלבנוני ואף התחתן, ובשנים האחרונות, בעידוד חיזבאללה ובהכוונה של "כוחות אלקודס" במשמרות המהפכה האיסלאמית, החל לעודד צעירים דרוזים לבצע פיגועים נגד ישראל כחלק מתשתיות הטרור של הארגון. מוקד הפעילות שלו היה סביב הכפר חדר, לא רחוק מהגבול הישראלי.

באותן שנים הוא קיבל מארגון חיזבאללה משאבים לגייס ולהכשיר דרוזים מקומיים למלחמה בארגוני המורדים השונים בדרום סוריה, ובראשם ארגון ג'בהת א-נוסרה, אך גם כדי לבצע פעולות טרור נגד צה"ל על גבול הצפון. הוא הצליח לגייס צעירים מקומיים תחת השם "ועדות ההתנגדות העממיות" ולאמן אותם למשימות מגוונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התשתית הדרוזית הצליחה להוציא לפועל כמה פיגועים, שבאחד מהם נפגע קצין בכיר בחטיבת הצנחנים מהפעלת מטען סמוך לגדר המערכת. יתר הניסיונות לפגוע בחיילי צה"ל סוכלו, והצעירים הדרוזים נהרגו.

יחד עם זאת, הנושא עורר מתיחות רבה בגבול רמת הגולן. גורמים במערכת הביטחון נפגשו עם בכירי העדה הדרוזית ברמה והובהר להם כי ישראל יודעת שהמעורבות הדרוזית בפיקודו של סמיר קונטאר הולכת ומעמיקה. לפי הערכות בישראל, הפנייה לבכירי העדה נשאה פרי, והופעל לחץ על הדרוזים ברמת הגולן הסורית שלא לקחת חלק בפעילות טרור נגד ישראל.

סמיר קונטאר חוסל ליד דמשק, ככל הנראה בתקיפה של חיל האוויר הישראלי, 20 בדצמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
הבניין שבו לפי פרסומים זרים שהה הלילה קונטאר/צילום מסך, טוויטר

אלא שקונטר המשיך לפעול ברמת הגולן הסורית ולנצל את קשריו עם בני העדה הדרוזית והכפריים במקום. הוא היה חלק ממערכה שלמה של תשתיות, הכנות ואימונים שאיראן השקיעה באמצעות חיזבאללה ברמת הגולן הסורית על מנת להסיט את החיכוך בין חיזבאללה לישראל לרמת הגולן כדי שהגבול הלבנוני יישאר שקט, ובמיוחד כדי להימנע מהשארת טביעות אצבע שיחייבו את ישראל לפגוע ישירות בחיזבאללה.

למרות שמו, קונטאר נחשב כישלון מבצעי, ומי שחיסל אותו חיסל בעיקר סמל. גם המקום שבו חוסל, ג'רמאנא, כפר דרוזי מדרום לדמשק, מעיד פעם נוספת על השיטה שבה פעל, והיא ניצול קשריו המשפחתיים והתבססות על הקשר שלו לעדה הדרוזית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully