וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בתוך עשור הם ייעלמו": המבצע העולמי להצלת הכרישים מהכחדה

קמפיין להצלת הטורף הימי, שנפתח בישראל למרות היותה "חוף מבטחים", יחל בצלילה המונית שששודרה למיליוני צופים בשידור חי. מפיק האירוע: "רוצה שהנכדים שלי יראו כרישים אמיתיים, לא בווידאו"

צילום: מתוך יוטיוב

דווקא בישראל, מדינה שנחשבת "חוף מבטחים" עבור הכרישים ביחס ליתר המדינות בעולם, נפתח היום (שישי) קמפיין עולמי להצלת כרישי העולם מהכחדה. מאות צוללנים השתתפו במחאה תת-ימית המונית והכריזו על פתיחת הקמפיין חוצה אוקיינוסים שתועד בשידור חי ביוטיוב ובו השתתפו נציגי 400 עמותות מהעולם הנאבקות בהכחדת הכרישים.

"מאז 1972 מספר הכרישים שחורי הסנפיר ירד ב-93%, מספר כרישי הנמר ירד ב-97% ומספר כרישי השור ירד ב-99%", מסביר מפיק אירוע הצלילה ההמונית, דוד ("פילו") פילוסוף לוואלה! NEWS. "כמעט כל האוכלוסיות של הטורפים הגדולים הימיים נעלמות במהירות. היה ברור לי שאם אני רוצה שכשהנכדים שלי יגדלו הם יזכו לראות כרישים אמיתיים ולא בווידיאו, חייבים ללכת על מהלך עולמי".

לקריאה נוספת:
בגלל שפכי הרשות הפלסטינית: זיהום ודגים מתים בנחל אלכסנדר
אחרי שהפלה ערבים: הסופרלנד יתרום אלפי כרטיסים לתלמידים מהמגזר
אשקלון שוב הוצפה: "מתי יתעוררו, כשמישהו ימות?"

הפגנה תת-ימית המונית כנגד הרג כרישים בהשתתפות מאות צוללנים מכל העולם. בועז סמוראי, מערכת וואלה! NEWS
"חייבים מהלך עולמי". צוללנים נושאים שלטי מחאה/מערכת וואלה! NEWS, בועז סמוראי

"מאה מיליון כרישים ניצודים מדי שנה ברחבי האוקיאנוסים", מסביר ד"ר אבי ברנס, חוקר כרישים מהמכון הבין אוניברסיטאי למדעי הים שבאילת ומוסיף: "אם הדיג יימשך בקצב המסחרר הזה, אז בתוך עשור לא יישארו כרישים בעולם".

על פי ברנס, "כבר היום נמצאים יותר מ-90% ממיני הכרישים בסכנת הכחדה. בכל שנה נמצאים שבעה עד שמונה מינים שנוספים לסכנת ההכחדה הממשית". ברנס מביע דאגה ממה שעתיד לקרות אם לא נעצרו את הכחדת הכרישים. "אני חושש שנכנסנו כבר לדקה ה-90", אמר ברנס. "אם לא נעצור את זה עכשיו, אחר כך עלול להיות מאוחר מידי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנה תת-ימית המונית כנגד הרג כרישים בהשתתפות מאות צוללנים מכל העולם. בועז סמוראי, מערכת וואלה! NEWS
"אם הדיג יימשך ככה, בתוך עשור לא יישארו כרישים". צוללן מחזיק שלט לקראת הקמפיין/מערכת וואלה! NEWS, בועז סמוראי

ביותר מ-150 מדינות ברחבי העולם צורכים את הכרישים למאכל. לדבריו של ד"ר ברנס, 75% מהכרישים ניצודים בשל העניין הרב בסנפיר שלהם, גם הוא מיועד למאכל. "הסנפיר מהווה 3% ממשקל הכריש, אבל כדי להשיג אותו הדייגים תופסים את הכריש, חותכים לו את הסנפירים וזורקים אותו בחזרה לים בעודו בחיים", מסביר ד"ר ברנס. "כריש בלי סנפירים לא יכול לנוע, ולכן גם לא יכול לשרוד. הוא טובע למוות וזה מאוד אכזרי".

מצב שרידות הכרישים בארץ, מסביר ד"ר ברנס, הוא טוב יותר מיתר המדינות בעולם. "יש לכך שתי סיבות מרכזיות", הוא טוען. "ראשית, הכריש נחשב לדג לא כשר ולכן לא צדים אותו לטובת מאכל, ושנית משום שישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שכבר בשנות ה-70 הכריזה על הכריש חיית בר ימית מוגנת".

לכידת כרישים לצורך מכירת הסנפירים שלהם. וולף קוטש, מערכת וואלה! NEWS
ישראל היא "חוף מבטחים" לכרישים. מכירת סנפיר כריש למאכל/מערכת וואלה! NEWS, וולף קוטש
"בלי הכרישים המערכת האקולוגית בים עלולה פשוט להתמוטט"

אלא שבארבע השנים האחרונות, החלה רשות הטבע והגנים לעקוב בדאגה אחר התגברות תופעת ציד הכרישים גם בישראל. בחורף 2011 כמאה כרישים ניצודו מול תחנת הכוח בחדרה, מספר חסר תקדים.

בתקופת החורף מגיעים כרישונים, בעיקר כריש ים אפרורי שאינם מסוכנים לאדם, לאזור המים החמימים שליד תחנות הכוח של חברת החשמל, במטרה להרבות את צאצאיהם. דייגי הים התיכון שסובלים בשנים האחרונות מדילול בשלל, החלו לצוד גם כרישים, למרות שהרווח הטמון בציד זה אינו גדול.

עקב כך, רשות הטבע והגנים פתחה לראשונה בהליכים משפטיים בגין צייד בלתי חוקי של חיית בר ימית המוגדרת כערך טבע מוגן. ברשות הסבירו כי הכרזתו של הכריש כחיית בר ימית מוגנת, הייתה נעוצה בתפקודו כטורף על, שנחשב לחוליה החשובה ביותר לקיום שרשרת המזון הימית.

"הכרישים לא רק מווסתים את שרשרת המזון, אלא מסלקים מהמערכת כל דג חולה או פצוע – מה ששומר על בריאות המערכת ומונע התפשטות מחלות", המשיך ד"ר ברנס. "אם הכרישים ייכחדו ויצאו מהמשוואה, יהיו יותר דגים חולים בים, שהחולי שלהם יכול לעבור גם לבני האדם. בלי הכרישים המערכת האקולוגית בים עלולה פשוט להתמוטט".

דוד ("פילו") פילוסוף, מפיק האירוע שנפתח היום במפרץ אילת ומחלוצי הצילום התת-ימי בעולם, החליט שאי אפשר להמשיך ולשבת בחיבוק ידיים אל מול הקטל בכרישי העולם וחייבים לצאת בקמפיין להעלאת המודעות. פילוסוף החליט שהבשורה צריכה לצאת מישראל ועל כן איחד כוחות עם משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, עיריית אילת ומאות עמותות להצלת הכרישים. "ארגוני ועמותות כרישים ברחבי העולם שעמם אני בקשר כבר הודיעו שיערכו צלילות מחאה דומות", הוסיף פילוסוף.

הקמפיין שנפתח היום ינדוד בין ימים ואוקיינוסים שונים בעולם. הוא ינעל ב-23 באוקטובר 2016, עם צלילה המונית נוספת בקפריסין. בכל אותן צלילות, יישאו הצוללנים שלטי מחאה הקוראים לשימור אוכלוסיית הכרישים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully