וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טפטוף הירי מעזה גובר: חמאס התחיל להעלים עין מהארגונים הסוררים?

18.12.2015 / 0:10

הארגון נאלץ לשחק משחק כפול עם הפלגים הסלפים, כשהוא מאפשר להם "לשחרר קיטור" ולשגר רקטות על מנת להמשיך לשלוט בשקט יחסי ברצועה. עם זאת, חמאס כבר הוכיח כי הוא יודע לחסל כל התנגדות שקמה עליו. וגם: כך הפכה 2015 לשנה השקטה ביותר בעשור האחרון בעוטף עזה

צילום: שי מכלוף עריכה: שניר דבוש

(ספטמבר: רקטה התפוצצה בשטח פתוח בחוף אשקלון)

החשוד המידי בשיגור הרקטה אמש (חמישי) הוא ארגון הטרור "שייח עומר חדיד" שפועל ברצועת עזה, והפך בשנה האחרונה לכאב הראש של חמאס. היחסים בין הארגונים הם אמביוולנטיים, כאשר נראה כי חמאס נע בין העלמת עין לפעילות הארגון על מנת לאפשר לו "לשחרר קיטור" מבלי לאבד שליטה ברצועה, ובין מעצרים של פעילי חוליות סוררות כשחלקם נשלחים לחדרי העינויים וחלקם מוצאים את מותם באופן מסתורי. בשנה האחרונה שיגרו פעילי הארגון כמה רקטות לעבר שטח ישראל בהזדמנויות שונות והקשו רבות על חמאס. התגובות של חיל האוויר ברצועה, מניעות את חמאס לפעול במהירות ולנקוט צעדים נגד "שייח עומר חדיד".

הדיאלוג בין שני הארגונים התנהל בפומבי בכלי התקשורת ובמהלכו איימו הפעילים הסלפים על חמאס שהם יוסיפו לשגר טילים לעבר ישראל ולהביא להסלמה אם לא ישוחררו עשרות פעיליהם מבתי הכלא ברצועה. חמאס הגיע לפשרה עם הארגון על מנת לשמור על שקט תעשייתי באזור, אך העביר מסר ברור ולפיו אם יימשכו השיגורים - תיאלץ הזרוע הצבאית לפעול כפי שנהגה עם אנשי הארגון "ג'ונד אנסאר אללה", שפעל ברצועה ו-16 מאנשיו נהרגו בעימותים במסגד ברפיח ב-2009 ו-85 נפצעו.

עוד בוואלה! NEWS:
רקטה שנורתה מעזה התפוצצה בשטח פתוח ברצועה
החשודים בהצתה בדומא: "מענים אותנו", שב"כ: "זו הכפשה"
לקראת חידוש היחסים הדיפלומטים: הבנות בין ישראל וטורקיה

חמושים של חמאס במהלך הפגנה ברצועת עזה. רויטרס
מתפשרים - אבל מבהירים כי לא יבחלו באמצעים אם יימשכו השיגורים. פעילי חמאס ברצועה/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי יחסו של חמאס ל"שייח עומר חדיד" אינו אלא משחק כפול, כאשר מצד אחד הוא מעוניין בשקט על מנת לשקם את רצועת עזה ברמה האזרחית ולהתעצם במישור הצבאי, אך מצד שני – כדי להשיג את השקט הזה הוא צריך להעלים עין בקרב הפלגים הקיצוניים הקטנים ולאפשר להם לשחרר קיטור, בדומה להיתר שהוא מעניק לאזרחי הרצועה להפגין באלימות בסמוך לגדר. חמאס כבר הוכיח שהוא יודע לשתק כל התנגדות ברצועה, ואם ארגון מסוים מפר את האיזון הוא נוקט נגדו אלימות חסרת פשרות.

השקט שאחרי "צוק איתן"

בצה"ל נוקטים בגישה מבוקרת מאוד בכל הנוגע לחמאס, מאחר שהמצב בעזה נפיץ ביותר לאור הכלכלה הירודה במקום, ולכן לא ממהרים לשבור את הכלים. למרות זאת הנחה שר הביטחון משה יעלון להגיב בתקיפות אוויריות על כל שיגור רקטה ולפגוע במטרות איכותיות של חמאס, כמו אמצעי איסוף. בחינת נתוני שב"כ מעלה כי אם לא יחול שינוי קיצוני של הרגע האחרון - תוגדר שנת 2015 כשנה השקטה ביותר מזה עשור.

ב-26 באוגוסט 2014 הסתיים מבצע "צוק איתן". בחודש ספטמבר נורתה פצצת מרגמה אחת לעבר ישראל – אולם בצה"ל מיהרו להדגיש שמדובר בהפרה נקודתית וכי לחמאס אין כל אחריות לכך. באוקטובר שוגרו שתי פצצות מרגמה, ומסרים מאיימים הועברו מישראל לחמאס באמצעות מתווכים מצרים ולפיהם אם לא תתבצע אכיפה, בצה"ל יאלצו להגיב בחוסר פרופורציה. המסר התקבל וחמאס ביצע מעצר של חשודים של חוליות סוררות. בחודש נובמבר נשמרה דממה ובחודש דצמבר שוגרה לראשונה רקטה. צה"ל תקף מטרות חמאס והטיל את האחריות על הארגון בתור הריבון ברצועת עזה.

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל 29 ביולי 2014. רויטרס
שנת 2015 נפתחה בדממה של שלושה חודשים/רויטרס

שנת 2015 נראתה אחרת לגמרי: בחודשים ינואר, פברואר ומרץ לא שוגרו רקטות. באפריל שוגרה רקטה אחת וכך גם בחודש מאי. בחודש יוני כבר שוגרו שלוש רקטות ובמערכת הביטחון טענו כי בכל פעם שיש סכסוך בין הפלגים הפלסטינים הם הופכים את ישראל ל"שק חבטות". כמו כן, באותה התקופה החל להתגבר מספר הפלסטינים שחוצה את גדר המערכת ובמטרה למצוא חיים טובים יותר בישראל. החמאס ראה בכך סימן לחולשה והחל לאכוף את הפעילות לאורך הגדר כדי למנוע מסתננים שנעצרים בישראל, מובלים לחקירה ונכנסים לכלא.

בחודש יולי שוגרה רקטה אחת בלבד, אך באוגוסט שוגרו שלוש, בספטמבר שוגרו ארבע ובאוקטובר מספר הרקטות טיפס לחמש. בנובמבר שוגרו שתי רקטות ופצצת מרגמה, ומתחילת החודש הזה שוגרו שתיים נוספות. בסך הכול מאז מבצע "צוק איתן" שוגרו 27 רקטות שנפלו בשטח ישראל, מבלי לספור את ניסיונות השיגור לעבר שטח המדינה שנכשלו והביאו לנפילת רקטות בשטח פלסטיני, ואת הניסויים שמבצעת הזרוע הצבאית של החמאס במסגרת פיתוח וייצור רקטות חדשות ושיגורן לעבר הים.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully