וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוספטים בשדה בריר - תושבי ערד חלוקים לגבי השפעת הכרייה על העיר

בן שיף

17.12.2015 / 8:12

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לאחרונה את מסמך המדיניות לאישור תכנית הכרייה בשדה בריר. תושבי ערד המתנגדים להקמתו של מכרה הפוספטים מכריזים על תחילת המאבק המשפטי נגד חברת כיל, אך לא כל תושבי העיר תומכים במאבק

צילום: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

חלום הבלהות של רוב תושבי ערד קרוב להתגשם - המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לפני מספר ימים ברוב גדול את מסמך המדיניות של כריית מינרלים בישראל ובו נקבע כי ניתן לכרות פוספטים באזור שדה בריר ליד ערד. מומחים משפטיים שמלווים את מאבק התושבים מעריכים כי כמעט בלתי אפשרי לשנות את ההחלטה, ולכן זאת נקודת ציון רעה במיוחד במאבק.
פני המאבק, ככל הנראה, יופנו מעתה לזירה המשפטית. במקביל, כך מבטיח ראש העיר ניסן בן חומו, יינקטו גם פעולות מחאה נוספות. "להבנתי זו הייתה החלטה ידועה מראש", אומר בן חמו בצער. "אני ליוויתי את התהליך בשנה הקודמת הגעתי לשתי הוועדות הקודמות, ראינו כבר את הלך הרוח. נוצר מצב אבסורדי שבו היו"ר של הוועדה לא רוצה להחליט כי הוא מבין את גודל ההחלטה והחברים בוועדה לוחצים עליו לקבל החלטה. וידעתי שם כבר שזה מגיע מתוך ממשלת ישראל ונושא שיושב על שולחן ראש הממשלה", לדבריו .
"צריך להרים את הראש ולהסתכל קדימה. יש לנו עיר, וצריך לנהל אותה, צריך להמשיך לחיות בה וצריך לעשות את הכול כדי למנוע את הצרה אבל מתוך הבנה שעדיין לא נסתם הגולל. זאת אומרת דברים כמו - תליתי שלט ואני יוצא מהעיר זה סוג של תבוסתנות. אני זה שמוביל את המאבק ונכון, יש לנו אמצעים כספיים מאוד דלים ואולי בסדר יכול להיות שאם תושבי ערד ירצו כל כך ויגידו תקשיב תוריד מכספי החינוך ותשים את זה על המאבק בשדה בריר, אז אולי זה מה שצריך לעשות".

המועצה הארצית דנה אם כן בעמדות השונות נגד ובעד הקמת המכרה, ולבסוף הוחלט שאין סיכון בריאותי חריג בהקמתו, וזאת למרות שמשרד הבריאות ומשרד הביטחון התנגדו למסמך המדיניות. הוויכוח בעד ונגד לא נשאר רק בוועדה, גם חלק מתושבי ערד מביעים תמיכה בחברת 'כיל' והקמת המכרה. אניטה רוזנבאום, למשל, סבורה כי הקמת המכרה תהיה מקפצה לעתיד כלכלי טוב יותר עבור התושבים. "אני לא מאמינה הפעם למשרד הבריאות", היא אומרת. "אני מאמינה בערד, אני אוהבת את ערד, אני יודעת שערד ממש נמצאת במקום נמוך היום. אבל אנחנו במקפצה, זאת המקפצה לקפוץ למעלה גבוה... אני יכולה להגיד שאחרי שבדקתי וקראתי את דוח סאמט (מסמך ביקורת מומחה חיצוני לאומדן סכנות הכרייה) .. אני נשארת פה עם הילדים שלי ואני מאמינה בכרייה הניסיונית ובכלל בכרייה בשדה בריר".

אניטה אינה היחידה בדעת התומכים. גם ערן פניץ, סבור כי הכרייה יכולה להציל את העיר מקריסה כלכלית. "איזה שטויות אלה - נו עם המכרה, בלי המכרה, מאוד קל להאשים עכשיו את המכרה. האם ערד פורחת? המרכז המסחרי פה פורח? ... ערד בתהליך של קריסה. כל דבר שרוצים לעשות, יש פוליטיקה וההתנגדות הקבועה - והכל נהרס, ערד קורסת זאת עובדה זאת עובדה. מה הלחץ ? יש לנו עוד 25 שנה בערך. עד שהטרקטור יוציא את הכף הראשונה, זה לא פחות מ20 שנה - בעוד 20 שנה שיטות הכרייה כבר ישתנו לגמרי".

בניגוד לדעתם האופטימית של אניטה וערן, פעילים סביבתיים טוענים באופן חד משמעי כי מכרה בריר הוא זריקת מוות לעיר. יונת מורדוך עוסקת בחינוך סביבתי, ופעילה וותיקה במאבק נגד הקמתו, מסרבת להיכנע למציאות שבה בריאותם של תושבים מוקרבת בעבור בצע כסף. "זו פשוט עיר שהולכת למות. למות בשביל שעשיר אחד יתעשר עוד יותר ממה שהוא כבר עשיר. אנחנו נלחמים כבר למעלה משנה כחלק ממאבק של 33 שנה ..משרד הבריאות מדבר על תמותה כתוצאה ממחלת הסרטן. במקום שיש בו סכנה כזאת אני לא מתכוונת לגדל את ילדיי. אנחנו לא מתכוונים להישאר דקה בכזה מקום. בנוסף אליי, אני יודעת שאנחנו לא המשפחה היחידה שהולכת לעזוב את ערד. החלטת הוועדה מסמנת מדיניות, ואנשים פה כל כך נבהלו, שאשכרה התחילו למכור את הבתים שלהם".

חברת כיל מסרה בתגובה כי היא מתחייבת שהכרייה בשדה בריר תעמוד בחוק אוויר נקי ובכל התקנים המקובלים. "החברה מתחייבת לבצע ניטור ומעקב קפדני ומקצועי של השפעת הכרייה בהנחיה ובפיקוח הרשויות, והיא תציג בשקיפות ופתיחות מלאה את תוצאות הניטור לתושבי האזור והציבור כולו. כיל קוראת לתושבי האזור ונבחריו להתחיל יחד עם החברה בתהליך של 'שיתוף הציבור' במסגרתו יוכלו התושבים להבטיח את מעורבותם בתהליכי התכנון והמעקב אחר פעילות הכרייה העתידית ", לשון הדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully