וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגף התנועה נואש לכסף - אז למה המיליונים המיותרים לא מגיעים אליו?

14.12.2015 / 10:22

בשלוש השנים האחרונות החזירה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 262 מיליון שקלים שלא נוצלו על ידה. זאת חרף העובדה כי בזמן זה מניין ההרוגים בכבישים עלה ובאגף התנועה, הממומן על ידי הרשות, חסרים ניידות ואמצעי אכיפה

צילום: דוברות הצלה, עריכה: שניר דבוש

(התאונה באזור שדה צבי בנגב שבה נהרגו שתי נערות, בתחילת החודש)

נתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הארגון שאמור לתקצב את הגופים האחראים למאבק בתאונות הדרכים, החזיר בשלוש השנים האחרונות יותר ממחצית מתקציבו, שמגיע ממשרד התחבורה, עקב חוסר שימוש. זאת בזמן שאגף התנועה נמצא בחוסר של אמצעים לאכיפה גלויה וסמויה, ומספר ההרוגים מדי שנה רק עולה.

על פי הנתונים של משרד האוצר, שיעור הביצוע בתקציב השוטף של הרשות בשנת 2015 עומד נכון להיום על 41% - 74 מיליון שקלים מתוך 184. לשם השוואה, בשנה שעברה שיעור הביצוע עמד על 51% - 96 מיליון שקלים מתוך 188. בשנת 2013 השיעור עמד על 72% - 150 מיליון שקלים מתוך 210. בסך הכול, מדובר ב-262 מיליון שקלים מתקציב הרשות שלא נוצלו בשלוש השנים האחרונות - נתון שהפתיע גם את משרד האוצר. שם טענו כי "ברגע שבגוף לא מצליח ליישם 80% מתקציבו יש פה בעיה".

הרשות אחראית על המאבק בתאונות הדרכים מטעם המדינה, ומרבית התקציב של אגף התנועה מגיע ממנה. הרשות דואגת גם לחלק משמעותי מתקצוב החינוך התעבורתי במדינת ישראל. עוד מתפקידיה של הרשות: לפקח ולהוביל את הפעילויות בנושא הבטיחות מטעם משרד התחבורה, להבטיח כי התקציבים המגיעים ממנה מנוצלים באופן מיטבי, לפעול להגדלת המימון של פעולות בתחום הבטיחות בדרכים ברשויות המקומיות ולפקח על ביצוע פעולות שמומנו ולפעול לשיפור תשתית התחבורה ואמצעי הבטיחות בדרכים עירוניות.

עוד בוואלה! NEWS:
השבוע בכבישים: 5 הרוגים
הקטל בכבישים: שני הולכי רגל כבני 50 נהרגו בשני מקומות שונים
הולכת רגל בת 80 נהרגה ב"פגע וברח" בערד; הנהגת נעצרה בתום מצוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2015 נהרגו יותר בני אדם בתאונות דרכים מבשנה שעברה. רק בשבוע שעבר נהרגו בתאונות חמישה בני אדם, ומספר ההרוגים בתאונות מתחילת השנה עומד על 339, לעומת 333 בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בשנה השלישית שבה נרשמת עלייה במספר ההרוגים במדינת ישראל.

לפני שנה נחשף בוואלה! NEWS השפל שבו נמצא אגף התנועה במשטרה. על רקע המחלוקת בין ממלא מקום האגף לבין יו"ר הרשות, טענו בארגון כי הם זקוקים לתקציב לצורכי כוח אדם ואמצעי אכיפה. שנה לאחר מכן, נראה שהמצב גרוע אף יותר, כאשר אין די אמצעים לאכיפה גלויה וסמויה בתנועה.

כך לדוגמה, לפי מסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, בחמש השנים האחרונות נרשמה ירידה של 196 במספר כלי הרכב המבצעיים של אגף התנועה. בעוד בשנת 2010 היו ברשות האגף 309 ניידות, בשנת 2015 עומדות לרשותו 113 ניידות בלבד. זאת למרות הבטחת הרשות הלאומית בשנה שעברה להוספת מאה ניידות עם מתנדבים שיאיישו אותם ויפעלו בשטח.

עוד באותו נושא

המחלוקת שחושפת את השפל חסר התקדים באגף התנועה

לכתבה המלאה

גם בתחום האכיפה בתנאי שכרות מצוי האגף בבעיה, כאשר כיום מצויים בידו רק 46 מכשירי "ינשוף", מה שמביא אותו לאכיפה בסף נמוך. על פי מסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, האגף העביר דרישה לרכישה של 67 מכשירים משודרגים, אך מצא את עצמו בבלימה וללא תקציבים .המצב לא שונה בכל הקשור למחסור באמצעי אכיפה ידניים של מדידת מהירות, המהווה גורם מרכזי בתאונות דרכים קטלניות. רק השנה אירעו 54 תאונות קטלניות שבהן הייתה המהירות גורם דומיננטי.

הרשות הלאומית: "בשנים האמורות מימנו פעילות משטרתית ב-5 תחומים"

"האחריות למצבה של הרשות הלאומית מוטל באופן ישיר על השר האמון על הבטיחות בדרכים", אמר שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק". "כשהגופים העוסקים בבטיחות בדרכים קורסים ומדינת ישראל רושמת שנה שלישית של עלייה במספר ההרוגים, השר והמשרד שאחראים על הבטיחות של כולנו בכביש לא יכולים להתעלם מכך שהכסף שאמור להיות מיועד לרכישת ניידות משטרה, להוספת סטודנטים שיסייעו באכיפה, ללימוד בני נוער בטיחות בדרכים ולטיפול בצמתים האדומים והמסוכנים - חוזר למדינה".

"לא יעלה על הדעת ששר התחבורה יחליש את הרשות הלאומית ולא ייקח אחריות. לנוכח העלייה בהרוגים והכישלון במאבק בתאונות הדרכים, מצופה ממנו לדאוג שהכסף ישמש להצלת חיי אדם בכבישים".

מהרשות לבטיחות בדרכים נמסר בתגובה: "הנתונים כפי שהובאו אינם נכונים עובדתית. שיעור הניצול של תקציב הרשות בשנת 2013 עמד על 101% וזאת ניתן גם לבדוק ברישומי החשבת הכללית במשרד האוצר. גם בשנת 2015 צפוי ניצול מלא של תקציב הרשות. כבר בימים אלה הרשות קרובה מאוד לכך. בשנת 2014, בהיעדר אישור תקציב המדינה בזמן, עמד שיעור ניצול התקציב של הרשות על 87%".

"תקציבה השוטף של הרשות לשנת 2015 עמד על 123 מיליון שקלים בעוד בשנת 2013 עמד על 157 מיליון בלבד. בצד זאת, הרשות שמרה על היקף התמיכה שלה בפעילות משטרת התנועה לפי הפירוט הבא: 2013 - 28 מיליון שקלים, 2014 - 39 מיליון שקלים, 2015 - 28 מיליון שקלים".

"בשנים האמורות מימנה הרשות פעילות במשטרה בחמישה תחומים מרכזיים, בהם משמרות זה"ב, רכש ציוד לאגף התנועה במשטרת ישראל בתיאום עם האגף, פרויקט 'מתנדבים בתנועה', תחזוקת של 182 ניידות ואופנועים של אגף התנועה, מבצעי אכיפה מיוחדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully