וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוון ועד איטליה: כך תוכננה מתקפת הטרור בפריז

12.12.2015 / 0:44

עם דרכונים מזויפים ובמסעות של אלפי קילומטרים, הצעיר הבלגי סלאח עבד סלאם רקם בקפידה את הפיגועים המשולבים בבירת צרפת, שגבו את חייהם של 130 בני אדם. תחקיר מיוחד של אי-פי חושף כיצד נוצלו הגבולות הפרוצים של אירופה

צילום: אתר Le Point, עריכה: גדי וינסטוק

חודש אחרי מתקפת הטרור בפריז שגבתה את חייהם של 130 בני אדם, הולך ונחשף התכנון המדוקדק שקדם לפיגועים הקטלניים ביותר בתולדות צרפת, שעוררו חרדה ברחבי אירופה מפני מתקפות דומות. בחודש אוגוסט האחרון, בשיא עונת התיירות באירופה, הפליג סלאח עבד סלאם במעבורת מדרום איטליה ליוון עם דרכונים צרפתיים ובלגיים. הוא ושותף נוסף שבו לאיטליה כעבור ארבעה ימים ואז עשו את הדרך לצרפת. אותם ימים, התברר, היו הצעדים הראשונים במשימה שניצלה את גבולותיה החופשיים של היבשת וטוותה את פיגועי 13 בנובמבר.

הרשויות סבורות כי במשך אותם שלושה חודשים נסע עבד סלאם – שהשתתף במתקפה בפריז ושעדיין נמצא במנוסה – אלפי קילומטרים ביבשת כדי לרכוש ציוד, לשכור מכוניות, להזמין חדרי מלון, לתצפת על יעדים ולהציב אנשים במקומם עבור ביצוע הפעולה המשולבת. לעתים אחיו סייע לו ולפחות בשני מקרים התלווה אליו אדם מהפרבר מולנביק שבבריסל, שנחשב למעוז של קיצוניות איסלאמית, ושמשם הגיעו חלק מהמעורבים במתקפה.

עוד בוואלה! NEWS:
שני אזרחי סוריה נעצרו בשוויץ לאחר שחומר נפץ נמצא ברכבם
למרות הביקורת על דבריו: טראמפ שומר על המקום הראשון במרוץ
פרשת השחיתות ברומניה: נציגי התביעה עצרו את הנסיך פאול

המחבל מפריז סלאח עבד א-סלאם ושוטרים בבריסל, נובמבר 2015. רויטרס, עיבוד תמונה
עדיין במנוסה. עבד סלאם/עיבוד תמונה, רויטרס

בתחילת ספטמבר, חודש אחרי שגמא 1,700 קילומטרים לאורכה של איטליה עד ששב לביתו בבלגיה, יצא עבד סלאם לדרכים פעם נוספת. לפי התביעה הפדרלית בבלגיה, הוא שכר פעמיים מכונית שבה נסע עד לבודפשט, 1,400 קילומטרים מזרחה. בתחנת רכבת בבירת הונגריה הוא אסף שני גברים, שלפי הרשויות המקומיות היו בין אותם אלפי פליטים שהגיעו למדינה דרך מדינות הבלקן, אך שניים אלו סירבו להגיש בקשות מקלט.

ב-9 בספטמבר, לפי התביעה בבלגיה, הוא עצר במחסום שעל גבול אוסטריה כשהוא נוהג במרצדס שכורה, מלווה בשני אנשים עם דרכונים בלגיים שהתבררו בהמשך כמזויפים, אך הותר לו להמשיך בדרכו. חודש מאוחר יותר, הפעם ביוון, שני בני אדם נוספים עם דרכונים סוריים הצטרפו לזרם הפליטים ששטף את המדינה. בשל הלחץ והעומס, תעודותיהם לא נבדקו כראוי ובפריז סבורים עתה שהן היו מזויפות. השניים פוצצו את עצמם בפריז כחודשיים אחרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פינוי פצועים מחוץ לאולם המופעים "בטקלן", פריז, 13 בנובמבר 2015. רויטרס
פצועים מפונים מאולם ה"בטקלאן" שבפריז, לאחר מתקפת הטרור ב-13 בנובמבר/רויטרס

לדברי גורם מודיעין צרפתי, בזמן ששני המחבלים המתאבדים לעתיד נסעו צפונה, עבד סלאם עשה את דרכו מבריסל לפרברי פריז כדי לרכוש נ?פ??צים מחנות זיקוקים. תחת שמו, הוא שכר את החדרים בפרברי פריז ששימשו נקודות מוצא עבור שלוש החוליות – שתיים הגיעו מבוביני בצפון ואחת מאלפורטוויל בדרום.

מפעם לפעם, קיבל עבד סלאם עזרה מאחיו הגדול ברהים, שידוע בשל חיבתו העזה לחשיש ולהימורי קלפים. לדברי מכריו, בזמן שאחיו הצעיר קנה נ?פ??צים והזמין מקומות לינה בפריז, ברהים התפלל במולנביק, הידועה ככר פורה לגיוס פעילים עבור ארגון "המדינה האיסלאמית", שקיבל אחריות על הפיגועים. זאיד, שהכיר את ברהים ממשחקי הקלפים, היה יחד עמו בליל 10 בנובמבר, שתי לילות לפני שכלי הרכב ששימשו את המחבלים יצאו מבריסל לפריז, במרווחי זמן של עשר דקות. "לא היה שום דבר חריג בקשר אליו. הוא דיבר על דברים רגילים", סיפר זאיד, שהזדהה רק בשמו הפרטי מחשש לחייו. "אילו הייתי יודע מה הוא מתכנן לעשות כמה ימים אחרי, הייתי מזעיק את המשטרה".

ב-11 בנובמבר, עבד סלאח ומוחמד אבריני עצרו בתחנת דלק מצפון לפריז ברנו "קליאו" החדשה ששכרו, ככל הנראה בשביל משימת תצפית אחרונה. לפי התביעה בפריז, סביב השעה 3:00, ב-12 בנובמבר, השניים שוב היו יחד במכונית. זאת הייתה הפעם האחרונה שבה אבריני, שאחיו נהרג בסוריה ב-2014, נצפה. מאז מתנהל מצוד אחריו ואחרי עבד סלאם.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully