וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף סוף זה מוכח מדעית (בזכות פיפי): לכלבים יש מצפון

17.12.2015 / 12:01

אחרי עשרות שנים שלא ניתן היה להוכיח זאת - מחקר פורץ דרך מוכיח שלכלבים יש מודעות עצמית ומצפון והם יודעים להבחין בינם לבין אחרים. ידענו שאפשר לסמוך עליהם

כשכלבים מרגישים אשמה/צילומי חובבים יוטיוב

מבחן רחרוח שפותח לאחרונה מוכיח שכלבים יכולים להיכנס בגאווה לרשימת בעלי החיים המודעים לעצמם - שם נמצאים גם כמה מינים של קופים, פילים אסיאתיים, דולפינים, עורבים ונמלים. תוצאות המחקר אישרו בעצם את מה שרוב בעלי הכלבים כבר ידעו: לכלבים יש מצפון.

המחקר מוכיח שכלב מסוגל להבדיל בינו לבין אחרים - ולהבין שמישהו אחר יכול להיות שמח או עצוב - גם אם הוא לא בהכרח נמצא במצב רוח דומה.

המבחן החל בעצם בתור "מבחן המראה" - שנועד למדוד מודעות עצמית ע"י קביעה האם בעל חיים שמביט במראה מסוגל לזהות שמדובר בהשתקפות שלו עצמו. ב"מבחן המראה" מסמנים בלייזר נקודה על גופו של בעל החיים הנבדק ובוחנים האם הוא מצליח לזהות בהסתכלות במראה שהנקודה הזאת נמצאת בעצם על גופו. אם בעל החיים נראה מזיז את הגוף שלו כדי לנסות לקבל נקודת מבט טובה יותר על הנקודה הזוהרת - או מנסה לגעת בנקודה על הגוף שלו ולא על המראה - סימן שהוא מבין שההשתקפות במראה היא שלו. מי שעברו את המבחן בהצלחה הם שימפנזים, אורנגאוטנים, דולפינים, פילים וכמובן גם בני אדם (מעל גיל שנתיים).

באופן מפתיע, גורילות וכלבים לא עברו את המבחן הזה בהצלחה. מומחים מסבירים שגורילות רואות בקשר עין התנהגות אגרסיבית ונוטים להימנע מלהסתכל אחד על השני בפנים - ואולי זו הסיבה לכשלון במבחן. כלבים, לעומת זאת, פשוט לא אוהבים להסתכל על עצמם במראה - ולכן המבחן הזה לא תקף גם לגביהם. כלבים שעמדו במבחן המראה ניגשו למראה, רחרחו אותה והשתינו סביבה. אולם, ידוע שכלבים וזאבים, כמו גם דולפינים, הם יצורים בעלי מורכבות קוגנטיבית גבוהה כך שהעובדה שנכשלו במבחן המראה - לא מספיקה כדי להוכיח שהם לא מודעים לעצמם. לשם כך הומצא מבחן הרחרוח המדובר - שהותאם להרגל הידוע של הכלבים לרחרח כל דבר שהם רואים.

עוד באותו נושא

יקום קורס: הכלב נראה לכם מלא אשמה ומתבייש? אל תאמינו לו

לכתבה המלאה

רוברטו קזולה גאטי, מאוניברסיטת טומסק סטייט שברוסיה, הוא העומד בראש המחקר שהמציא את מבחן הרחרוח - שלטענתו מספק הוכחה חד משמעית שלכלבים יש מצפון, "כלבים הרבה פחות רגישים לגירויים חזותיים, יחסית לבני אדם וקופים. סביר להניח שהכישלון של כלבים ובעלי חיים אחרים נובע מהבחירה בחוש הראייה לבדיקת מודעות עצמית שלא מעידה בהכרח על העדר מודעות עצמית", מסביר גאטי לחדשות Daily Mail, "כשהתחלתי להתעניין בהיבט זה באתולוגיה של בעלי החיים ועברתי על הספרות המדעית בנושא - גיליתי שיכולתם של בעלי חיים לזהות עצמם במראה היא מיומנות נדירה מאוד. מגוון רחב של מינים נכשלו במבחן ובינהם גם כמה מינים של קופים, פנדות ענקיות, אריות ים, ציפורים וכמובן כלבים".

אז איך המבחן הזה עובד?

במבחן הרחרוח - או בשמו המלא "מבחן הרחרוח של ההכרה העצמית" - נבחנו 4 כלבים, מהם נאספו דגימות שתן שאוחסנו ב-4 מיכלים נפרדים. הארבעה נבחנו 4 פעמים בשנה, בתחילת כל עונה. במבחן הציב גאטי בפני הכלבים 5 דגימות שתן בתוך מתחם מגודר - 4 דגימות שהגיעו מארבעת הכלבים ודגימה אחת ריקה בה נמצא צמר גפן חסר כל ריח.

הכלבים שוטטו בחופשיות במתחם המוגדר במשך 5 דקות, במהלכם נמדד הזמן שלקח לכל כלב להריח כל אחת מדגימות השתן שהוצבו שם. תוצאות המבחן מראות שכל כלב בילה יותר זמן ברחרוח דגימות השתן של אחרים - ולא שלו. כלומר, הם הצליחו לזהות מהר מהו ריח השתן שלהם - שבאופן ברור פחות מעניין אותם - והקדישו זמן רב יותר ברחרוח הדגימות האחרות - מה שמצביע על מודעות עצמית.

עקבו אחרי "אסור לפספס" גם בפייסבוק

המבחן, המבוסס כולו על חוש הריח, צפוי לעזור לחוקרים ללמוד על בעלי חיים אחרים, כגון עטלפים, שאינם מסוגלים לזהות עצמם במראה. המחקר מראה גם כי זמן הרחרוח תואם לגילו של הכלב ומצביע על כך שמודעות עצמית גדלה בעצם עם הגיל - דבר שבא לידי ביטוי גם אצל שימפנזים ובני אדם. אנחנו לא יודעים מה אתכם, אבל אנחנו מכירים כמה אנשים בני 30 עם אפס מודעות עצמית. אולי כדאי להעמיד גם אותם במבחן הרחרוח, מה אתם אומרים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully