וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשפט נדחה, היורה בביתו": אב הפלסטיני שנהרג מאש חיה דורש צדק

10.12.2015 / 13:30

אביו של נאדים נווארה, שנורה למוות במהלך הפגנה בביתוניא ב-2014, מתקשה להבין מדוע משפטו של שוטר מג"ב שמואשם בהריגתו טרם החל. "כל פלסטיני שמבצע עבירה נעצר בלי משפט, אבל מי שהרג את בני שוחרר הביתה", אמר בכעס. "אמשיך להיאבק כדי להשיג צדק לבני"

כתב: שבתי בנדט, צילום: יותם רונן, רויטרס; עריכת וידאו: שניר דבוש

סיאם נווארה, אביו של נאדים שנורה למוות מאש חיה במהלך הפגנת יום הנכבה ב-2014, יושב בסלון ביתו שברמאללה כשהוא מוקף בתמונות של בנו ודורש צדק. שוטר משמר הגבול בן דרי הואשם עוד בשנה שעברה כי ירה בנאדים בן ה-17 למוות, אך עד כה הוא נמצא במעצר בית ומשפטו טרם החל. "בתחילת נובמבר הצגנו ראיות חזקות: תמונות, חוות דעת של מומחים, דוח רפואי, הכול", אמר האב בכעס. "המשפט נדחה כל הזמן ולא מתחיל בלי שום סיבה מוצדקת. אין לי מושג למה".

נאדים השתתף בהפגנה בביתוניא שבשומרון ב-15 במאי 2014, ובמהלכה נורה למוות מאש חיה. באותו האירוע נהרג גם צעיר נוסף. מיד לאחר המקרה, גורמים במערכת הביטחון, בהם שר הביטחון משה יעלון, הטילו ספק בדיווחים הפלסטיניים שלפיהם נורתה אש חיה לעבר המפגינים. גם לאחר פרסום התמונות ממצלמות האבטחה, יעלון אמר שייתכן ומדובר בסרטון מפוברק. אפילו כאשר פורסם שנמצא קליע בתיק הגב של נווארה, עדיין פקפקו בישראל והתעקשו שההנחיות במקום היו לירות רק כדורי גומי, למעט במקרה של סכנת חיים.

יותר מחודש לאחר המקרה הסכימה משפחת נווארה להוציא את גופת בנם מהקבר, ובנתיחה נקבע כי הוא אכן נהרג כתוצאה מירי של כדור חי. הצבא חקר את המקרה ולאחר שהתברר שהירי לא בוצע על ידי חיילים, החקירה הועברה למח"ש ולמשטרה. בסיום החקירה נעצר השוטר בן דרי, ובנובמבר של השנה שעברה הוגש נגדו כתב אישום בגין הריגתו של נווארה והוא שוחרר למעצר בית עד לתחילת משפטו.

עוד כתבות בנושא:
2 פלסטינים נהרגו מאש צה"ל במהלך הפגנה ליד רמאללה
השוטר שירה בנער הפלסטיני בביתוניא הואשם בהריגה
החליף גומי בנשק חי? שלב ההוכחות של הלוחם שמואשם בהרג פלסטיני

צעיר פלסטיני שנורה למוות במחסום ביתוניא, מאי 2014. ארגון "הגנה לילדי פלסטין", צילום מסך
הסרטון המוכיח לכאורה כי נווארה נורה למוות/צילום מסך, ארגון "הגנה לילדי פלסטין"
"ישראל תמיד אומרת שהיא פועלת על פי החוק, אבל על איזה סוג של חוק מדובר?"

רק באוקטובר האחרון, לאחר לא מעט דחיות, החל שלב ההוכחות בתיק, אך כשנכנס העד הראשון התברר שהוא קרוב משפחתו של השופט, וזה פסל את עצמו מלדון בתיק. השבוע נקבע בדיון פורמלי כי שלב ההוכחות עם שופט חדש יחל באפריל הקרוב. מבחינת נווארה, מדובר בדחייה חוזרת ונשנית ללא שום הצדקה. "אני מבקש צדק לבני, זה הכול, והמשפט נדחה ללא סיבה", טען. "אנחנו צריכים שיהיה משפט צודק למי שהרג את בני, לא רק לדרי, אלא גם למפקדו שלפי הצילומים נתן משהו לדרי וגם נתן את ההוראה לירות בבני ולהרוג אותו".

"אין לי מושג אם יהיה משפט אמיתי וצודק", הוסיף. "נאדים היה ילד צעיר בן 17, היה עליו תיק בית הספר, לא היה לו שום נשק והוא לא איים על אף אחד. הוא נרצח בדם קר. את בני איבדתי אבל הצדק צריך להיעשות ואני מתכוון להילחם על כך".

"ישראל תמיד אומרת שהיא פועלת על פי החוק, אבל על איזה סוג של חוק מדובר?", תהה סיאם. "כל פלסטיני שמבצע עבירה או פיגוע נעצר בלי משפט והבית שלו נהרס, אבל בן דרי שהרג את בני שוחרר הביתה. איפה הצדק? איפה החוק בישראל?".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בן דרי שוטר המג"ב שנאשם בהרג נער פלסטיני בביתוניא. פייסבוק, אתר רשמי
נמצא במעצר בית. שוטר מג"ב בן דרי/אתר רשמי, פייסבוק
"אני אמשיך להיאבק כדי להשיג צדק לבן שלי ואפעל כדי שמי שאחראי למותו ישלם את המחיר"

לדברי נווארה, מאז מות בנו "המצב מאוד קשה. אשתי כל היום בוכה ואנחנו מרגישים כל כך רע בלי בננו. מאז שהמשפט נדחה המצב קשה עוד יותר. אני מרגיש כל כך רע לאחר שהוא שוחרר למעצר בית. אם אתה משווה בין תיק כזה לתיקים של פגיעה ביהודים אז אין צדק, פשוט אין צדק".

מאז המקרה, נווארה מחפש כל חומר וכל ראיה כדי להוכיח שבנו נרצח על לא עוול בכפו. הוא היה במקום האירוע מספר רב של פעמים, אסף תמונות וסרטוני אבטחה וקיבל מידע מהתקשורת. מחשבו האישי מלא בחומרים על האירוע ורוב זמנו הוא עוסק בכך.

למרות שלדבריו השופט רצה שהוא יעיד בתיק, הרשויות לא מאשרות לו לצאת לישראל. במהלך החודשים האחרונים הוא טס כמה פעמים לחו"ל ונפגש עם אנשי ציבור ועיתונאים כדי לספר על המקרה ולהציג בפניהם את הראיות. "אני אמשיך להיאבק כדי להשיג צדק לבן שלי ואפעל כדי שמי שאחראי למותו ישלם את המחיר. אם מדינת ישראל היא מדינה שמחויבת למשפט שתוכיח את זה, בינתיים זה לא נראה כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully