וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלקה של איש אחד: פקיד בודד מטפל באלפי תיקים המגיעים לרבנות

10.12.2015 / 8:17

מחלקת אישות וגירות, העוסקת בין היתר באישור מסמכי גיור ונישואים שמקורם בקהילות בחו"ל, מנוהלת על ידי הרב איתמר טובול לבדו - דבר שהוביל לעיכובים של יותר מחצי שנה. בעקבות תלונות רבות, אחד מתחומי האחריות הופקע מידי המחלקה. "פגיעה באלפי זוגות"

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
בקשות שהוגשו לא קיבלו מענה למשך יותר משישה חודשים. בית הדין הרבני בתל אביב/שרון בוקוב

אלפי תיקים המגיעים למחלקת אישות וגירות ברבנות הראשית מטופלים על ידי פקיד אחד - כך עולה מתשובה שהגישה השבוע פרקליטות המדינה לעתירה של עמותת "עתים", שדרשה לקבל מידע על התנהלות המחלקה. זאת, לאחר שהגיעו אליה עדויות, שנחשפו לראשונה בוואלה! NEWS, לפיהן המחלקה מתנהלת באופן כושל.

המחלקה עוסקת באישור מסמכים של גיור, יהדות, נישואים וגירושים שמקורם בקהילות יהודיות בחו"ל. נוסף על כך, היא מתעסקת בהסמכת רבנים העורכים חופות ומדריכות כלות וחתנים. מדובר למעשה במחלקה של איש אחד, הרב איתמר טובול - האדם היחיד שאחראי על הטיפול בכל מאות הבקשות שמגיעות לשולחנו.

לפי הפרקליטות, משך הטיפול בכל בקשה הוא לכל הפחות שלושים יום, אך ייתכן כי בשל עומס מתארך הזמן. ממקרים שנחשפו בעבר, עלה כי בקשות שהוגשו לא קיבלו מענה או טיפול למשך יותר משישה חודשים.

עוד בוואלה! NEWS:
הדליקו נרות אצל הבת שבעלה נרצח - ונפצעו בדרך הביתה: "קרה נס"
ריבלין בפתח פגישתו עם אובמה: "אין לנו מלחמה עם האיסלאם"
טרגדיה נוספת בקהילה הגאה: טרנסג'נדר בן 21 מרמלה התאבד בביתו

כלה עם הינומה. ShutterStock
"זוגות רבים קיבלו מענה לאחר המתנה של חודשים ארוכים"/ShutterStock

אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית בעמותת "עתים" המספקת סיוע והכוונה בשירותי הדת בישראל, אמר כי "ההתנהלות הלקויה של מחלקת אישות וגרות ברבנות הראשית פגעה בשנים האחרונות בקשר בין מדינת ישראל לבין יהדות התפוצות, ופגעה באלפי זוגות, מישראל ומקהילות בחו"ל, שקיבלו מענה, אם בכלל, לאחר המתנה של חודשים ארוכים ואף יותר משנה".

לדברי קפלן, "העובדה שאדם אחד מכריע גורלות של אלפים היא שערורייתית ודורשת תיקון מידי. אנו קוראים לרבנות לשתף פעולה עם רבנים וארגונים שעוסקים בנושא על מנת לתת מענה ראוי, יעיל ומכבד לזוגות המבקשים להינשא כדת משה וישראל".

מועצת הרבנות הראשית, שהתכנסה בשבוע שעבר, החליטה בעקבות התלונות להפקיע מהמחלקה את הסמכות בעניין אישורי חופות, כשהטיפול בהם יועבר לוועדה שבה יהיו חברים חברי מועצת הרבנות הראשית. גורם ברבנות אמר כי "זה חצי מעבודת המחלקה. אם לא נראה שיפור מידי בהתנהלות המחלקה נפקיע ממנה גם את שאר הסמכויות שבידיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"נגרמה לי עוגמת נפש"

בחודש אוגוסט נחשפו בוואלה! NEWS מקרים רבים שמהם ניתן ללמוד שהמחלקה סובלת מליקויים רבים. כך למשל, אזרחים זרים שהיו זקוקים להכרת הרבנות הראשית בגיור שעברו בארץ מוצאם נאלצו להמתין זמן רב. לדוגמה, רבקה סולטנה הנסי, אזרחית ארצות הברית שהתגיירה בפלורידה ועברה להתגורר בישראל, פנתה לרבנות בינואר 2014 כדי לקבל הכרה בגיור שעברה בחו"ל, ואף צירפה אישור גיור מ"בית הדין דאמריקא". התשובה לבקשה התקבלה רק כעבור יותר משנה - ובה סירוב להכיר בגיור, ללא כל הנמקה.

גם במקרה של א', אזרחית גרמניה, נרשמה המתנה ארוכה מדי. ביולי שנה שעברה היא פנתה למחלקה בבקשה להכיר בגיורה שנערך בברלין ב-2007. אחרי שלושה חודשים וחצי היא קיבלה תשובה מהרב טובול שלפיה הוא אינו מכיר בגיורה, גם במקרה שלה ללא כל הנמקה. "הדחייה גרמה לי לעוגמת נפש רבה", היא סיפרה והוסיפה שהיא נאלצה לדחות בעקבותיה את חתונתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully