וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: השבת היא מאבקם של העניים מול העשירים

9.12.2015 / 13:00

על מנת לכונן כאן מדינה שפויה, ליברלית וסובלנית יש להכיר בערכה החברתי של השבת גם אם היא סממן דתי מובהק. אין כאן חרדים מול חילונים, אלא עניים מול עשירים ומנצלים מול מנוצלים

חנויות ברחוב יפת, יפו, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
חנויות ביפו/ראובן קסטרו

לפני מספר ימים הופיע ראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי באחת השדולות בכנסת שעסקה בסוגיית המסחר בשבת. בפתח דבריו הפתיע חולדאי את המשתתפים באומרו "יש לקבל החלטות אמיצות בנושא ולגבש אמנה חברתית על כך שבשבת לא יתקיים מסחר, ואף הקניונים יהיו סגורים. זהו ערך סוציאלי ממדרגה ראשונה - לכל אדם יש זכות ליום מנוחה בשבוע, יום בו יוכל לבלות, לנפוש, לטייל בארצנו ולבקר את קרוביו".

אומנם ראש העיר התעלם במודע מנושא פרוץ הנמצא בגבולות הגזרה שלו בדמות סופרמרקטים ורשתות הפתוחים ביום שבת, ובכך מצפצפים על החוק וגורמים לנזקים כבדים לבעלי המכולות והעסקים הקטנים, אך אולי אמירה זו מבשרת על החלפת דיסקט אצל ראשי הערים והפוליטיקאים שלנו.

ייתכן כי מקרה "שרונה מרקט" שהתרחש רק לפני שלושה חודשים וחשף בפני כולנו את העובדה המדאיגה והמקוממת כי במדינת ישראל יש גורמים כלכלים רבי עוצמה המחייבים בעלי עסקים יהודים לעבוד בשבת הוא אחת הסיבות לכך.

על מנת לכונן כאן מדינה שפויה, ליברלית ובעיקר סובלנית ונדיבה, יש להכיר בערכה החברתי של השבת, גם אם היא סממן דתי מובהק. המאבק במקרה זה הוא בין דמותה של מדינה הדואגת לכלל אזרחיה, ובתוכם גם אותם סוחרים שחשקה נפשם לנוח בשבת (והם אינם יכולים להרשות לעצמם להעסיק עובד ביום זה), לבין האינטרסים הכלכליים של בעלי רשתות מסחר ושיווק. אין זה עניין של חרדים מול חילונים, אלא של עניים מול עשירים, מנצלים מול מנוצלים וחברתיים מול אנטי?סוציאליים.

חוק שעות עבודה ומנוחה, שמגדיר את השבת כיום מנוחה לעסקים שאינם "בתי עינוגים", מגן על מה שהיה פעם מובן מאליו — יום מנוחה בשבוע לכולם. יום שבו יוכלו גם "החלשים" שבנו לבלות בחיק משפחתם, משוחררים מעבודה ומאימת המתחרים, יום שבו נהיה כולנו אנשים חופשיים.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בעבודות הרכבת בצומת מעריב  13 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
"ערך סוציאלי ממדרגה ראשונה ". רון חולדאי/ראובן קסטרו

לפני מספר שנים השתתף הסופר עמוס עוז בפאנל אשר עסק במשמעויות השונות של יום השבת. עוז שיתף את הנוכחים בחוויות השבת מקיבוץ חולדה שבו גדל גם רון חולדאי, ואמר "אצלנו לא היה בית כנסת אבל הייתה שבת רוחנית, והיא כמעט שנעלמה היום מישראל החילונית. שבת היא המתנה היפה ביותר שתרבות ישראל נתנה לעולם כולו. זהו יום אחד שונה לא רק למנוחה, אלא בעיקר להתעלות רוחנית ומשפחתית. אין סיבה ששבת תהפוך ליום לאומי של שופינג".

קשה לחשוד כי הסופר הנודע החל לפתע "להתחזק", כלשון העם. הוא פשוט הפנים את מה שבעלי המכולות והעסקים הקטנים טוענים כבר שנים רבות. שבת ישראלית. יש דבר כזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully