וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: רב הכותל לא יכבה לנו את האור

6.12.2015 / 10:57

כמה יפה לראות שחנוכה, כבר במקורותיו, טומן את ערך השוויון ואין צורך להיאבק על השגתו ברוב העולם הדתי. אולם, ישנם מקומות כמו הכותל, שבהם נוהגים להתעלם מהשאיפה לשוויון, ועושים הכול לדחוק את הנשים החוצה

הדלקת נרות חנוכה בטקס הבלתי רשמי שיזמו נשות הכותל בעזרת הנשים בכותל, דצמבר 2014. דניאל שטרית, מערכת וואלה! NEWS
נשות הכותל בטקס הדלקת נרות בכותל המערבי/מערכת וואלה! NEWS, דניאל שטרית

כילדה, אני זוכרת שבבית שלי נהגנו להדליק נרות חנוכה ביחד. אימי, אבי, שתי אחיותיי ואני היינו עושים סבב, כל יום מישהי אחרת מאתנו הדליקה נרות ובירכה. בבית של ענבל, חברתי הטובה בתקופת בית הספר היסודי, שבאה ממשפחה חילונית לגמרי, הדלקת נרות חנוכה הייתה אחד מהחיבורים המשמעותיים למסורת היהודית ואצלם, היו נוהגים להדליק כמה חנוכיות. כל אחד מבני המשפחה, כולל הבנות, הדליקו חנוכייה אחרת. באופן דומה, גם בסמינר חנוכה של תנועת הנוער בה התחנכתי, היינו מדליקים עשרות חנוכיות, בנות ובנים יחד, וההתרגשות הייתה גדולה.

נראה כי חג החנוכה זכה למקום של כבוד במסורת החגים הישראלית. מעבר לכך שעל פי התפיסה האורתודוקסית, הדלקת נרות חנוכה היא מצווה שגם נשים מחויבות לקיים, וככל שמדליקין הרי זה משובח, גם החילונים מקפידים על מצוות החג ורבים מהם נוהגים לקדש על הנרות מדי ערב.

כמה יפה לראות שחנוכה, כבר במקורותיו, טומן את ערך השוויון ואין צורך להיאבק על השגתו ברוב העולם הדתי. אולם, ישנם מקומות - כמו הכותל – שבהם נוהגים דרך קבע להתעלם מהשאיפה לשוויון, ועושים הכול, פעם אחר פעם, לדחוק את הנשים החוצה.

אם בשנים עברו התכבדו בהדלקת הנרות נגיד בנק ישראל ונשיא בית המשפט העליון, הרי שהשנה הנושאות במשרות הרמות הללו תודרנה מהטקס - רק בשל היותן נשים.

כתמיד, גם הפעם מי שמוביל את המהלך המשפיל הוא רב הכותל. אדם שלא נסתרת מידיעתו העובדה שעל פי המסורת היהודית נשים מצוות להדליק, בוחר באופן מכוון למנוע מנשים לקיים את המצווה. איך הוא עושה זאת? באמצעות טריק טכני של הצבת החנוכייה בעזרת הגברים, שקובע בהינף יד כי הכניסה לנשים אסורה.

מה שמוזר בכל הסיפור זה שרבים מאתנו מקבלים את הגזירה בהכנעה, למרות שהיא פוגעת בכל אחד ואחת מאתנו. לכולנו יש אמא, אחות או בת שזכותן הטבעית נפגעת. לא למותר לציין כי מנהיגים הנוטלים חלק בטקס עוצמים את עיניהם ומתעלמים מהדרת הנשים הבוטה. השנה פנינו לרשימת האח"מים, שעתידים להשתתף בטקס, וביקשנו מהם להחרים אותו.

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', יוני 2011. עומר מירון
בוחר באופן מכוון למנוע מנשים לקיים את המצווה. רב הכותל - הרב שמואל רבינוביץ'/עומר מירון

נכון שבנקל ניתן לשנות את המצב, אבל לא כשמדובר ברב הכותל. פנייתנו אליו בבקשה לשנות את רוע הגזירה השנה, כפי שפנינו גם בשנה שעברה, גררה מכתב תוכחה בו הוא מכנה את הבקשה "פרובוקציה תקשורתית". הצענו לו שתי חלופות לתיקון המצב: האחת - להציב חנוכייה נוספת בעזרת הנשים; והשנייה - לקיים את טקס הדלקת הנרות ברחבה המרכזית, המשותפת לגברים ונשים. לבקשתנו הצטרפו באופן פומבי רבנים אורתודוקסים וחברות הכנסת קסניה סבטלובה, תמר זנדברג ומיכל רוזין. אפילו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה פרסמה הנחיה שעליו לשתף נשים בטקסי החנוכה. באופן מפתיע, או שלא, רב הכותל התעלם מההנחיה וכמו בשנים עברו, החליט לקיים את הטקס הממלכתי בעזרת הגברים.

תהינו האם מישהו מהמנהיגים ירים את הכפפה? האם יהיה זה נשיא המדינה שמדבר על שוויון לכל? או אולי ראש הממשלה שרק לפני כשבועיים הבטיח שיהפוך את הכותל למקום של אחדות? אנו תוהות עד מתי נשתוק כולנו לאור להטוטיו של רב הכותל והאם יקום הצדיק שיהיה מוכן לעזור לנו לגרש את החושך?

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully