וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות שאין פקודה: איסור על חיילים בגדה להשתמש בסלולרי

30.11.2015 / 13:07

על רקע ההסלמה, הורו מפקדי גדודים לחיילים באזור יהודה ושומרון להשאיר את הטלפונים מאחוריהם בפעילויות מבצעיות, אך גם במשימות ביטחון שוטף. "צה"ל מנסה להילחם בתופעות של חיילים המצלמים מחבלים שנורו על ידי הכוח"

חייל משתמש בטלפון סלולרי בשטח התכנסות מחוץ לרצועת עזה, בתום מבצע עמוד ענן, נובמבר 2012. AP
התמונות משמשות לצורכי תעמולה/AP

על רקע "ההתקוממות המוגבלת", כפי שהגדיר זאת קצין בכיר בצה"ל בשבוע שעבר, מדגישים מפקדי גדודים באזור יהודה ושומרון את החשיבות של האיסור על שימוש במכשירים סלולריים במהלך משימות של ביטחון שוטף וכן במהלך פעילות מבצעית. זאת אף שאין פקודה רשמית בנושא. קצין בגבעתי ציין כי לצד הניסיון לשמור על דריכות החיילים במשימות, צה"ל מנסה להילחם בתופעות של חיילים המצלמים מחבלים שנורו על ידי הכוח ומעלים אותם לרשת. לפי מפקדים בכירים, כלי התקשורת הפלסטינים עושים שימוש בתמונות אלו לצורכי תעמולה.

הפקודה בצה"ל אוסרת על שימוש במכשיר סלולרי במהלך תקופת הטירונות בזמן הפעילות למעט בהפסקות, אך לא קיימת פקודה לשאר הפעילויות בתום הטירונות. בחדרי הדיונים ובחמ"לים שבהם דנים בתכנים מסווגים במיוחד נדרשים המשתתפים להשאיר בחוץ את המכשירים הסלולריים.

בתקופת לחימה כמו במבצע "צוק איתן" נאספו מכשירים סלולריים מלוחמים לפני כניסתם לשטח הפלסטיני והוחזרו להם רק בשטחי הכינוס בשטח ישראל במהלך זמני הריענון. כך גם במבצעים ליליים ברחבי יהודה ושומרון. בעבר היו מפקדים שהחמירו יתר על המידה. מפקד חיל הים לשעבר, האלוף אליעזר מרום, אסר על כניסת מכשירים סלולריים עם מצלמות לבסיסי החיל לאחר שחיילים צילמו זוויות רגישות בכלי שיט. אולם בשנים האחרונות הותרה הכנסת המכשירים, אך הנהלים והדגשים חודדו באשר למה מותר לצלם ובאילו מקומות אסור לשהות עם הסלולרי.

לקריאה נוספת:
חיל הים משנה את פניו: יכפיל את אמצעי הלחימה ויקים חמ"ל מבצעי
מוקירים את תרומתם של 56,708 נכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה

נהלי בידוק חדשים, צומת גוש עציון, נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
גם במשימות ביטחון שוטף/נועם מושקוביץ

לאחרונה העבירו מפקדי הגדודים הפועלים בשטחי יהודה ושומרון הנחיות ברורות האוסרות על הלוחמים להיות בשטח עם מכשירים סלולריים. ההנחיות נאכפות בקפדנות יתרה במבצעים ליליים אך גם בפעילות הביטחון השוטף לאורך שעות היום. עם זאת, האכיפה בררנית ומשתנה מגדוד לגדוד.

לוחמים מגדוד שקד סיפרו כי השימוש במכשיר סלולרי אסור במהלך משמרת. אך המכשיר יכול להישאר בכיס למקרים חריגים. "אני חושב שלא צריך להסביר ללוחם למה הטלפון שלו צריך להיות בתיק. העיניים שלו צריכות להיות דרוכות. כל יום יש ניסיונות לפיגוע דקירה. תאמין לי שלוחמים מבינים", סיפר קצין צעיר.

הוא הוסיף כי אחת הסיבות לאיסור על שימוש על המכשירים בזמן פעילות היא לא רק ניסיון לשמור על דריכות ולהימנע מאמצעים שמושכים תשומת לב אלא גם ניסיון להילחם בתופעות של חיילים המצלמים מחבלים שנורו על ידי הכוח ומעלים אותם לרשת. מפקדים בכירים הבהירו בדיונים הפנימיים כי כלי התקשורת הפלסטינים עושים שימוש בתמונות אלו לצורכי תעמולה.

מפקד מחלקה בחטיבת הצנחנים הסביר את התהליך: "אני בעד ההחלטה לאסור על שימוש בטלפונים בפעילות. פעם הלוחמים היו שקועים במכשיר במקום להתעסק בדבר האמתי. היום הם מדברים ביניהם. מכירים אחד את השני והגיבוש שלהם הרבה יותר טוב. זה לא כל אחד לעצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully