וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסכם היסטורי? ועידת האקלים הבינלאומית תיפתח היום בפריז

183 מדינות הגישו לאו"ם הצעות מפורטות להפחתת פליטת גזי החממה בשטחן, וההנהגה הצרפתית אופטימית בנוגע לסיכויים להגיע להסכם מחייב, לראשונה מאז 1997. ב-175 מדינות הפגינו בתמיכה במגעים. "זה הזמן לפעול"

צילום: רויטרס

תחת אבטחה כבדה, יתכנסו החל מהיום (ראשון) בפרבר הפריזאי לה בורז'ה מנהיגי כ-140 מדינות מרחבי העולם לוועידה שמטרתה השגת הסכם בינלאומי בנוגע למאבק בשינוי האקלים. מרבית הבכירים צפויים להגיע רק ביום שני, אולם כבר היום יחלו התייעצויות בין המשלחות השונות. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הכריז אמש כי 183 מתוך 196 המדינות בעולם הגישו תכניות מפורטות למאבק בשינוי האקלים, שיהוו את אבני הבניין להסכם שיגובש בפריז. המדינות האחרונות, שהצטרפו לרשימה רק אתמול, הן פלאו וניגריה.

לטענת פביוס, מדובר ב"שינוי רדיקלי" מהאווירה ששררה בוועידה האחרונה בקופנהגן בשנת 2009, שכשלה בהשגת הסכם מקיף. ממשלות רבות מקוות כי הוועידה תסמן שינוי כיוון, מתלות במקורות אנרגיה מתכלים ומזהמים לשימוש באנרגיות מתחדשות, כמו אנרגיות השמש והרוח. על פי האו"ם, ההצעות המפורטות בתכניות הלאומיות מתייחסות לכ-95% מכלל פליטת גזי החממה בכדור הארץ.

עוד בוואלה! NEWS:
"הזיהום בלתי נסבל": מאות השתתפו במצעד האקלים הראשון בישראל
מאמץ אחרון להסכם עולמי על גזי חממה: צרפת תצליח לגשר על הפערים?
האפיפיור בביקור היסטורי בארה"ב: "להילחם בשינויי האקלים"

ההכנות לוועידה בפריז:

הכנות בלה בורז'ה לקראת ועידת האקלים/רויטרס

"תודה לפלאו, המדינה ה-183 שהגישה תכנית פעולה מפורטת":

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בירכה על ההצעות הרבות שזרמו מרחבי העולם, אולם טענה כי המטרות שנקבעו להקטנת פליטת גזי החממה לא יספיקו על מנת למנוע התחממות של יותר משתי מעלות צלזיוס – הרף שנקבע על ידי האו"ם, על מנת להימנע מריבוי אסונות טבע, הכחדת זנים של בעלי חיים ושל צמחים ועליית פני האוקיינוסים. "זה אומר שנצטרך תהליך המשכי, שלדעתי צריך להיות מחייב", טענה מרקל.

פביוס הבהיר כי נותרו מכשולים רבים בדרך להסכם ב-11 בדצמבר, יומה האחרון של הוועידה. במרכז חילוקי הדעות, מדינות רבות הביעו ביקורת על סירובן של מדינות המערב להעביר נתח משמעותי של כספים לטובת יישום ההסכם שיושג, וטענו כי הנטל נופל על מדינות מתפתחות רבות – שאחראיות לחלק קטן יחסית מפליטת גזי החממה, ואלה שצפויות לסבול באופן החמור ביותר מהשפעותיו של שינוי האקלים. הסכם האקלים הבינלאומי האחרון נחתם בקיוטו, יפן, בשנת 1997, והציב דרישות למדינות עשירות בלבד. ארצות הברית, פולטת גזי החממה הגדולה בעולם, לא השתתפה אז בוועידה.

מפגינים בטוקיו לקראת ועידת האקלים בפריז 28 נובמבר 2015. רויטרס
"נצטרך תהליך עוקב, שלדעתי צריך להיות מחייב". מפגינים בטוקיו, יפן/רויטרס

ברחבי העולם נערכו בימים האחרונים הפגנות ומחאות לקראת הוועידה, אולם בצרפת – במסגרת נהלי מצב החירום שהוכרז בעקבות מתקפת הטרור בפריז לפני שבועיים – נאסרו הפגנות, ו-24 פעילים שתכננו להפגין במדינה הושמו תחת מעצר בית. ב-175 מדינות צעדו אתמול במסגרת "צעדת האקלים", הביעו תמיכה במאמצים הדיפלומטיים להסכם, וקראו להחרפת תנאי ההסכם הצפוי. בגרמניה, מפגינים כבלו את עצמם למסילת הרכבת בפרנקפורט ועיכבו בשעתיים את שרת הסביבה הגרמנית ברברה הנדריקס וכ-30 אנשי משרדה שהיו בדרכם לפריז.

שר החוץ הצרפתי לורן פביוס מעניק מפתח סמלי לכריסטינה פיגרס נציבת האו"ם למאבק בשינויי האקלים לקראת ועידת האקלים. רויטרס
"ב-11 בדצמבר, אני רוצה להיות מסוגל לבטא שלוש מילים פשוטות: הסכם פריז אושר". פביוס ופיגרס, היום/רויטרס

אמש העביר שר החוץ הצרפתי פביוס את "המפתחות" של אתר הוועידה לנציבה העליונה של האו"ם למאבק בשינוי האקלים, כריסטינה פיגרס, שתוביל את הדיונים בוועידה. זאת, בתום שנה שבה פביוס והנשיא פרנסואה הולנד השקיעו מאמצים רבים ונפגשו עם מנהיגים ברחבי העולם, על מנת לגייס תמיכה להצלחת הוועידה.

פיגרס הודתה לצרפת על מאמציה, וקראה: "זה הזמן לפעול בנוגע לשינוי האקלים". פביוס הוסיף: "ב-11 בדצמבר, אני רוצה להיות מסוגל לבטא שלוש מילים פשוטות, שיהיו התוצאה של מאמצים חסרי תקדים: הסכם פריז אושר".

(עדכון ראשון: 23:45)

מפגינים בפריז לקראת ועידת האקלים 28 נובמבר 2015. רויטרס
מפגינים בפריז לקראת ועידת האקלים 28 נובמבר 2015/רויטרס
מפגינים בפריז לקראת ועידת האקלים 28 נובמבר 2015. רויטרס
מפגינים בפריז לקראת ועידת האקלים 28 נובמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully