וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוי היהודי בקובה ששוחרר: "חשבתי על משפחתי ששרדה את השואה"

בריאיון ראשון מאז שחרורו במסגרת חידוש היחסים בין קובה לארה"ב, סיפר היהודי-האמריקני אלן גרוס על תנאי המעצר הקשים: "איימו לתלוש לי את הציפורניים", ועל המחשבות שסייעו לו לשרוד את התקופה: "בכל יום מצאתי משהו לצחוק בגללו"

רויטרס

(דגל ארה"ב הונף מעל השגרירות האמריקנית בקובה, 54 שנים לאחר שהורד, אוגוסט 2015)

אלן גרוס, יהודי אמריקני ששוחרר מהכלא הקובני לפני כשנה, אמר אתמול (שישי) כי הסיפורים של משפחתו ששרדה את השואה סייעו לו לשרוד את תנאי המעצר הקשים. בריאיון הראשון שקיים מאז שוחרר, שאותו העניק לרשת החדשות האמריקנית CBS, שיתף חלק מהחוויות הקשות שעבר ואמר כי היה נתון לאיומי מוות ועינויים. "הם איימו לתלות אותי ולתלוש את הציפורניים שלי. הם אמרו שלעולם לא אזכה לראות אור יום", תיאר.

במהלך שהותו בכלא, גרוס מיעט לאכול ואיבד 45 קילוגרמים. בנוסף לכך, הוא התאבל על מותה של אמו ממחלת הסרטן ובחודשים האחרונים לכליאתו סירב לקבל מבקרים. "חשבתי על משפחתי ששרדה את השואה, התפללתי ובכל יום מצאתי משהו לצחוק בגללו", אמר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"סאו הוכיח שהוא היה ראוי לתפקיד": הפספוס של מ"מ המפכ"ל
חקירת הטרור בפריז: "המוח" תכנן לבצע פיגועים נגד יהודים בטרם חוסל
אב ובנו נורו למוות ברמלה; הרקע פלילי

אלן גרוס, יהודי אמריקני שהיה כלוא בקובה חמש שנים. AP
יקבל פיצויים בגובה 3.2 מיליון דולר מהחברה שהעסיקה אותו. אלן גרוס/AP

גרוס שוחרר מטעמים הומניטריים כחלק מבקשת ממשלו של הנשיא ברק אובמה על רקע חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות אחרי 54 שנים של נתק. הוא נעצר בשנת 2009 בזמן שהתקין גישה לאינטרנט לקהילה היהודית באי בתור קבלן משנה של הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי. היה זה ביקורו החמישי במדינה, שבמסגרתו עקף את הצנזורה שמטיל המשטר על האינטרנט. קובה ראתה בפעילות הסוכנות ניסיון של ארה"ב לערער על אושיות השלטון ועל גרוס נגזרו 15 שנות מאסר.

הוא ציין כי "נתפס לא מוכן" כשהבין שלא ישוחרר במהירות מהכלא והרגיש כי ממשלת ארצות הברית לא מתאמצת מספיק לשחררו. לבסוף, שוחרר כאמור במסגרת חידוש היחסים בין ארצות הברית לקובה, בתמורה לשלושה אזרחי קובה שהיו כלואים בארצות הברית. "אמרתי לעצמי, 'איפה הם לעזאזל? איפה הם'", שחזר והוסיף כי "לא היה לי מושג שאשאר שם חמש שנים, אבל ידעתי שאני בצרות".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפגישה עם היהודי אמריקני אלן גרוס, ששוחרר מהשבי בקובה, 17 בדצמבר 2104. רויטרס
גרוס בפגישה עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, לאחר שחרורו/רויטרס

גרוס ואשתו הגישו תביעה נגד ממשלת ארצות הברית בשנת 2012 בגין הזנחה, אך היא נדחתה ובית המשפט העליון דחה גם את ערעורו. לאחר מכן, הצטרף למאמצים להביא להתחממות היחסים בין קובה לארצות הברית. בנוסף לכך, הוא הגיע לפשרה עם הסוכנות לפיתוח לאומי ועם החברה שהעסיקה אותו, DAI. כתוצאה ממהלכים אלה, הוא אמור לקבל פיצויים בגובה 3.2 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully