וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא הצלחתי לומר משפט בלי להשתעל": שיא במספר השתלות ריאה בישראל

28.11.2015 / 17:10

43 ניתוחים להשתלת ריאות בוצעו בשנת 2015 - נתון הגבוה ב-25% לעומת המספר שנרשם אשתקד. שמואל באסל, שעבר את הניתוח השנה בבית החולים בילינסון, סיפר על ההליך הקשה - ועל הסוף הטוב: "היום אני חי ומתפקד, השתניתי"

שמואל באסל, עבר השתלת ריאה לפני כחודש. נובמבר 2015. מגד גוזני
"היום אני חי ומתפקד", שמואל באסל/מגד גוזני

"החיים לפני ההשתלה פשוט לא היו חיים. לא יכולתי לעבוד, לא יכולתי לעלות מדרגות ואפילו לומר משפט שלם בלי להשתעל היה אתגר" - כך תיאר שמואל באסל, בן 25, את חייו לפני השתלת הריאות שעבר לפני כחודש לאחר חודשים של ציפייה. "היום אני חי ומתפקד, השתניתי", הוסיף.

בשנת 2015 יישבר שיא במספר הריאות שנתרמו ושימשו להצלת חיי אדם בישראל. "עד כה ביצענו 43 השתלות, כאשר 28 מתוכן היו השתלות כפולות", סיפר פרופסור מרדכי קרמר, מנהל מערך ריאות בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה. עוד הוסיף פרופסור קרמר כי 75 ריאות נתרמו במהלך השנה האחרונה, לעומת 57 ריאות בשנה שעברה ו-47 ב-2013. לדבריו, "עדיין מדובר בשיעור תרומות שעומד על 50% בלבד, לעומת 80% ביתר העולם".

עוד בוואלה! NEWS:
ניסיון ההתייעלות בתחום התפתחות הילד הסתיים בנזק כספי להורים
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: סרטן הוא הגורם המוביל למוות בישראל
ניידת "יד שרה" נגנבה בדרום - ושחרור רבים מבתי החולים יעוכב

שמואל באסל ופרופ' קרמר מרדכי, אוקטובר 2015. באדיבות המצולמים
שמואל באסל ופרופסור קרמר בבית החולים בילינסון/באדיבות המצולמים

את העלייה במספר הריאות שנתרמו השנה תולה פרופסור קרמר בכמה גורמים. "אם בעבר הסתמכנו בעיקר על עובדים זרים ותיירים, שם ההסכמה לתרומה קלה יותר להשגה - בשל העובדה שגישתם לגוף המת שונה יותר מזו של רוב המגזר היהודי, וקל יותר לקבל את הסכמתם לתרומת איברים - היום אנו רואים נכונות גדולה יותר של ישראלים בכל הגילאים לתרום איברים", הסביר קרמר. "היתרון בריאות הוא שניתן לקבל תרומה מאנשים עד גיל 75 ולעיתים אף יותר, וריאותיהם יכולות להתאים גם לצעירים", הדגיש קרמר.

עוד הוסיף קרמר כי "שינוי נוסף שנעשה בשנים האחרונות ותרם לעלייה במספר התרומות הוא קבלת תרומות ריאה מאנשים מעשנים - כל עוד מדובר בכאלו שעישנו פחות מ-20 שנה. היום יש אפשרויות רבות יותר וזה ניכר השנה". למרות הנתונים המשמחים, סייג קרמר כי 85 חולים "עדיין נמצאים ברשימת ההמתנה, כך שגם 50 השתלות ריאה נוספות לא יפתרו את הבעיה". לדבריו, "הנכונות עדיין לא מספקת כשיש אנשים שמסרבים לתרום ואני מקווה שיבוא יום שנוכל לעשות שימוש באיבריו של כל אדם שנהרג".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"בגיל 24 הפכתי לסיעודי"

באסל, תושב ההתנחלות חשמונאים שבבנימין, גילה בגיל 13 שהוא סובל מגידול סרטני במרפק. טיפול כימותרפי שעבר הוביל למחלת ריאות - פיברוזיס - ששינתה את חייו. "מאדם שעובד, עם חיים נורמאטיביים וחברה - הכול התהפך", סיפר באסל, "התחלת לסבול מקשיי נשימה ולא גויסתי לצה"ל. לא הצלחתי לרוץ ואפילו עלייה במדרגות הצריכה מאמץ גדול מאוד. אז גם עזבתי את העבודה וחזרתי לגור אצל אמא שלי".

באסל סיפר: "בגיל 24 הייתי עם ראות מתפקדות ב24% בלבד. לאחר מכן חטפתי דלקת ריאות שהורידה את תפקודן ל-16% בלבד; שזה כבר מצריך בלון חמצן צמוד. מאותו הרגע הפכתי לסיעודי שלא יכול לצאת לבד או להתקלח לבד". באותה השנה הוא נכנס לרשימת המתנה להשתלת ריאות. "בשנה האחרונה מצבי הבריאותי הדרדר, והודיעו לי שזמני קצוב", אמר.

שמואל באסל, עבר השתלת ריאה לפני כחודש. נובמבר 2015. מגד גוזני
חזר בתשובה ומחפש אהבה. באסל/מגד גוזני

בחודש שעבר התבשר באסל כי נמצאו זוג ריאות שמתאימות לו, "רגע של התרגשות גדולה אבל מצד שני גם פחד גדול כי ידעתי שאני נכנס לניתוח", סיפר באסל והוסיף: "אחרי הניתוח סיפרו לי שלקח לצוות הרפואי ארבע שעות רק להסיר את הריאות הישנות, שהיו במצב קריטי. המנתח סיפר לי שלא הייתי מחזיק כך יותר מכמה חודשים, זה היה נס".

את השינוי והחיים החדשים אליהם זכה הרגיש באסל ברגע שהתעורר מהניתוח. "הרגשתי שוני בנשימה", הוא תיאר, "מהר מאוד הבנתי שאני מסוגל לדבר בקלות אחרי שנה של שקט". עוד סיפר באסל כי הניתוח הוביל לשינוי משמעותי בחייו: "חזרתי בתשובה והיום אני מבין שצריך לנצל את הזמן. אני רוצה להכיר מישהי ולהפוך לאבא. הבנתי שצריך להשקיע יותר במשפחה ולא לחכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully