וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי למנוע הסלמה: בצה"ל פיתחו מנגנון מיוחד להרס בתי מחבלים

27.11.2015 / 14:10

חרף קריאות הפוליטיקאים להאיץ את הריסת הבתים, בצבא פיתחו מנגנון של ארבע מדרגות שמבחינות בין סוגי מחבלים. בכירים בצה"ל: "הרס עלול לגרום לעתים יותר נזק מתועלת"

צילום: דובר צה"ל עריכה: שניר דבוש

חרף קריאות הפוליטיקאים להאיץ את הריסתם של בתי מחבלים, בצה"ל שומרים על איפוק יחסי: בפיקוד המרכז הוחלט להרכיב מנגנון של ארבע מדרגות להריסת הבתים, ולפיו ניתן יהיה להבין את מידת הנחיצות וההכרחיות לו. אמנם בג"ץ הוא הגוף שמחליט אם הבית ייהרס ובאיזה אופן – לעתים אף מדובר בבתי חמולות המחוברים זה לזה – אך צה"ל יקבע כמה דחופה ההריסה על פי הסולם החדש.

ההחלטה הגיעה בעקבות טענות שהעלו גורמים בכירים בצמרת צה"ל ולפיהן הריסה של כל בתי המחבלים עלולה לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. לדבריהם, יש לבחון כל מקרה לגופו על מנת להעריך אם מדובר במהלך שירתיע מחבלים – או יגרום לעידודם לבצע פיגועי נקם. המדרגה הראשונה היא פיגועים שבהם נהרגו ישראלים, לאחריה פיגועים שבהם נפצעו ישראלים באורח קשה, לאחרים מכן פיגועים שהביאו לפציעה קלה עד בינונית בקרב ישראלים והמדרגה האחרונה היא בתים של מחבלים שיצאו לבצע פיגוע – אולם הוא סוכל בטרם גבה נפגעים.

פעילות צה"ל בקלנדיה להריסת בית המחבל שרצח את דני גונן, רמאללה. נובמבר 2015. רויטרס
הריסת ביתו של המחבל שרצח את דני גונן במחנה הפליטים קלנדיה, לפני כשבועיים/רויטרס

אתמול הגיעו גורמי צבא מפיקוד מרכז לביתו של רוצח יעקב ונתנאל ליטמן, שנורו למוות לפני כשבועיים בסמוך להתנחלות עתניאל, כשהיו בדרכם לאירוע שבת חתן לכבוד חתונת בתם שנישאה אמש. החיילים החלו למדוד את הבית לקראת הריסתו בזמן הקרוב. המחבל, שאדי מטאוע מחברון, נשוי ואב לשני ילדים המזוהה עם הג'יהאד האיסלאמי, נעצר בביתו בעקבות דיווח שמסר אביו בעת שהגיע למחסום צבאי, על כך שבנו הוא זה אשר ביצע את הפיגוע. האב הסגיר את הבן מחשש שיהרסו את ביתו.

סוגיית החזרת גופות למשפחות מחבלים שחוסלו חלוקה גם היא בין הדרג המדיני לדרג הצבאי. בקבינט הביטחוני-מדיני העריכו כי המהלך ייצר הרתעה בתא המשפחתי מלבצע פיגוע נקם, אולם צה"ל מתנגד לה בתוקף. בשלב זה, הנושא לא בסמכות הצבא והוחלט שלא להחזיר גופות. עם זאת, אם הנושא היה בסמכות צה"ל, גורמי במערכת הביטחון טוענים שהיו מחזירים גופות רק לגורמים משפיעים כמו ראשי חמולות ושייחים, לאחר משא ומתן שנועד להשיג רגיעה באזורים ובאוכלוסיות שעליהם הם שולטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully