וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: "טורקיה קונה נפט מדאעש"; ארדואן: "תוכיח"

הנשיא הרוסי חזר על האשמותיו לפיהן טורקיה מממנת את הארגון הקיצוני, ומקבילו הטורקי האשים דווקא את אסד, שבו תומך פוטין, במימון הארגון. "עדיין לא קיבלנו התנצלות", אמר פוטין. ארדואן בתגובה: "לא נתנצל"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שב היום (חמישי) לתקוף את טורקיה, בעקבות הפלת מטוס הקרב הרוסי לפני יומיים. פוטין חזר על ההאשמות שלפיהן טורקיה קונה נפט מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ובכך מממנת את הארגון הקיצוני. "הפסיביות של כמה מדינות, ולעיתים אף שיתוף פעולה עם הטרור, הוביל לתופעה שנקראת דאעש", אמר והוסיף: "הסחר הבלתי-חוקי שלהם בנפט, בני אדם, סמים, חפצי אומנות ונשק, לא רק שזוכים להתעלמות, אלא יש מדינות שמרוויחות מכך".

פוטין אמר כי רוסיה לא קיבלה שום התנצלות ממנהיגי טורקיה על הפלת המטוס. "עדיין לא שמענו התנצלות רהוטה מהדרג הפוליטי הבכיר בטורקיה, לא קיבלנו כל הצעה לפיצוי על הנזק, ולא הובטח לנו כי הפושעים שאחראים לפשע הזה ייענשו. לדבריו, טורקיה "מובילה במכוון את היחסים עם רוסיה למבוי סתום". נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הגיב לדברים והבהיר: "לא נתנצל. מי שחדר למרחב האווירי של טורקיה צריך להתנצל".

"מה שיארע לפני יומיים בשמי סוריה מנוגד להיגיון הבריא ולחוק הבינלאומי: המטוס הופל מעל השטח הסורי", סיכם פוטין. "אנו רואים כדבר שלא ניתן להסבר את תקיעת הסכין בגבנו בידי אלה שראינו כשותפותינו ובנות בריתנו במאבק בטרור", אמר.

עוד כתבות בנושא:
נקמה רוסית על הפלת המטוס: "נקנה ירקות מישראל, לא מטורקיה"
צבא טורקיה: "לא ידענו שמטוס הקרב שהופל שייך לרוסיה"
לאחר הפלת המטוס: "רוסיה תוקפת באינטנסיביות ליד הגבול הטורקי"

פגישת פוטין וחמינאי, טהראן, 23 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
"טורקיה מובילה במכוון את יחסינו למבוי סתום". פוטין/צילום מסך, טוויטר

מנגד, ארדואן דחה את ההאשמות הרוסיות בנאום שנשא באנקרה, ואמר כי "אלה הטוענים שאנו קונים נפט מדאעש מחוייבים להוכיח את טענותיהם". הנשיא הטורקי האשים דווקא את נשיא סוריה בשאר אסד, שבו תומכת רוסיה, במימון הארגון: "דאעש מוכר נפט לאסד. תדבר על כך עם אותו אסד שבו אתה תומך". עוד אמר ארדואן כי "כדי לבדוק מאיפה מגיע הנשק והמימון לדאעש, המקום הראשון שצריך לבחון הוא משטר אסד. כמעט ואין מדינות מלבד טורקיה הנלחמות ברצינות נגד דאעש".

כמו כן, ארדואן האשים את רוסיה בכך שהיא לא תוקפת את דאעש בסוריה, אלא רק מורדים הלוחמים במשטר. "המטרה של אלה התוקפים את האופוזיציה המתונה במסווה של 'מאבק בדאעש' ברורה", הדגיש.

ארדואן, מלבד דבריו על אסד, ניסה להרגיע את הרוחות ואמר כי לטורקיה אין כל סיבה לתקוף את רוסיה, שעמה יש לה קשרים חזקים. "המטוס הרוסי הופל בשל הוראות הפתיחה באש", ציין. "הזהות של המטוס לא הייתה ידועה בזמן התקרית ואין לנו כל סיבה לתקוף את רוסיה שעמה יש לנו קשרים חזקים. לדבריו, אין קשר בין חוסר ההסכמה לגבי פעולות רוסיה בסוריה, ובין יתר הסוגיות הנוגעות ליחסים בין שתי המדינות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בכנס באיסטנבול, 25 בנובמבר 2015. רויטרס
"לא ידענו כי מדור במטוס רוסי". ארדואן/רויטרס

במקביל, ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, הורה לממשלתו לנסח צעדים שיביאו להקפאת כמה פרויקטים משותפים עם טורקיה, כנקמה על הפלת מטוס הקרב הרוסי. בפגישת קבינט אמר מדבדב הצעדים יכללו הגבלות על ייבוא מזון מהמדינה. כמו כן, חיל האוויר הרוסי הציב סוללות של מערכת הטילים המתקדמת S-400 בבסיס סמוך ללטקיה.

מערכת S-400 בבסיס הרוסי באזור לטקיה, 26 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
מערכת ה-S-400 בסוריה, היום/צילום מסך, טוויטר
מערכת S-400 בבסיס הרוסי באזור לטקיה, 26 בנובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
מערכת S-400 בבסיס הרוסי באזור לטקיה, 26 בנובמבר 2015/צילום מסך, טוויטר

מוקדם יותר הודיע שר החקלאות הרוסי אלכסנדר טקאצ'ב כי רוסיה תגביר את הפיקוח אחר המזון ומוצרי החקלאות המגיעים מטורקיה, בשל מה שהם מכנים כהפרות של הסטנדרטים הנהוגים ברוסיה. טקאצ'ב אמר כי 20% מהירקות המיובאים לרוסיה מגיעים מטורקיה, והוסיף כי המדינה יכולה להשלים את החסרים באמצעות קניה ממדינות אחרות, ביניהן ישראל. טקאצ'ב לא אמר כי ההחלטה נובעת בפירוש מהמצב המתוח בין שתי המדינות, וציין כי 15% ממוצרי החקלאות שמגיעים מטורקיה לא עונים לסטנדרטים במדינה, בשל רמה גבוהה של חומרי הדברה.

במקביל, מועדון הספורט של העיר רוסטוב ביטל את תכניותיו לקיים את האימונים בינואר בטורקיה, וציין כי נשקלת האפשרות לקיים אותם בישראל או בספרד. אלכסנדר שיקונוב, סגן נשיא המועדון, אמר כי "מועדוני ספורט רבים מחפשים מקומות חדשים לקיום האימונים".

(עדכון ראשון: 14:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully