וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונש המוות של האמן הסעודי שמטלטל את העולם הערבי

28.11.2015 / 16:06

אשרף פיאד, משורר ואמן ממוצא פלסטיני, הואשם בהפצת רעיונות אתאיסטיים בממלכה השמרנית ומאות אנשי רוח ערבים מבקשים לחוס על חייו. כשמספר ההוצאות להורג שובר שיאים, התקווה האחרונה נותרה חנינה מהמלך. "המשטר סימן אותו"

אשרף פיאד, משורר פלסטיני שנידון למוות בסעודיה. מצרי אל-יום, צילום מסך
חברו פנה למשטרה וטען כי הוא קילל את אללה. אשרף פיאד/צילום מסך, מצרי אל-יום

אשרף פיאד, משורר ואמן סעודי ממוצא פלסטיני, לא האמין שזה קורה לו. ביום קיץ חם בחודש אוגוסט 2013 ישב פיאד עם כמה קולגות בבית קפה בעיר אבהא שבערב הסעודית, סמוך לגבול עם תימן, וצפה במשחק כדורגל. לפתע פרץ ויכוח בינו לבין אמן אחר על אמנות מודרנית. עדי ראייה סיפרו כי הריב הגיע לטונים גבוהים. חברו, שלפי כמה עדויות "היה מצוי עמו בסכסוך ארוך שנים", פנה למשטרה והגיש תלונה שלפיה פיאד קילל את אללה ואת הנביא מוחמד והעליב את הממלכה. נוסף על כך טען החבר כי בספרו של פיאד, שיצא לאור ב-2008, הוא מפיץ ערכים חילוניים. האמן, המוכר מאוד בסצנה התרבותית בערב הסעודית, נעצר באותו היום. יחד עם זאת, למשטרה לא היו שום ראיות נגדו ולמחרת הוא כבר שוחרר.

ארבעה חודשים מאוחר יותר, ב-1 בינואר 2014, הפתיעו את פיאד שוטרי משטרת המוסר, גוף רשמי ורב עוצמה בערב הסעודית. הם החרימו את תעודת הזהות שלו ולקחו אותו למעצר. "האשימו אותי בהפצת רעיונות אתאיסטיים הרסניים בחברה הסעודית", סיפר פיאד בריאיון לעיתון הבריטי הגרדיאן. לדבריו, הוא כלל לא מאמין ברעיונות הללו וספרו לא עוסק בהם: "הספר שלי מדבר עליי כפליט פלסטיני. הוא מדבר על נושאים תרבותיים ופילוסופיים. קיצונים דתיים עיוותו אותו לגמרי ופירשו את אחד השירים כאוסף של רעיונות נגד אלוהים".

הסיוט של פיאד לא נגמר. בפברואר 2014 הגיע המקרה שלו לבית המשפט. האדם שהתלונן בזמנו נגד פיאד טען בפני השופט כי פיאד גידף בפומבי את אללה. שני אנשי משטרת המוסר סיפרו במשפט כי פיאד מקדם ערכים אתאיסטיים, מנהל קשרים אסורים עם נשים ואף שומר תמונות שלהן בטלפון הנייד שלו. פיאד ההמום הכחיש את כל המיוחס לו והבהיר כי הוא מוסלמי נאמן. הוא הודה כי קיים קשרים עם כמה נשים, אך הסביר כי מדובר בקשרים ידידותיים ומקצועיים עם עמיתותיו האמניות, וכי התמונות שנשמרו בטלפון הנייד שלו ופורסמו ברשת החברתית אינסטגרם צולמו בשבוע האמנות בעיר ג'דה – האירוע התרבותי החשוב ביותר שמתקיים בסעודיה.

במהלך המשפט עלו עדים מטעמו של פיאד שסיפרו כי האדם שהלשין עליו מצוי בסכסוך עמו וכי הם מעולם לא שמעו מפיאד התבטאויות נגד הדת. על אף העדויות, הורשע פיאד, בן 35, ונידון לארבע שנות מאסר ול-800 מלקות. התביעה, שדרשה עונש מוות, ערערה על גזר הדין, ולסוף הוחלט לקיים לפיאד משפט חוזר. האמן שמח וחשב שיש סיכוי שההרשעה תבוטל, אלא שהשופט החדש, שלכל אורך המשפט לא החליף מילה עם פיאד, מצא אותו אשם בחמישה אישומים, ובהם הפצת אתאיזם, איום על ערכי המוסר וקיום קשרים אסורים עם נשים. בערב הסעודית מאגדים את האישומים הללו תחת שם אחד: כפירה. השופט גזר עליו עונש מוות והסביר: "עשיית תשובה היא מעשה של הלב שמקומו במערכת המשפט של העולם הבא. היא אינה מעניינת את מערכת המשפט בעולם שלנו".

חבריו של פיאד בערב הסעודית ובעולם כולו הוכו בתדהמה. "אני מכיר אותו מאז 2003", אמר חברו, האמן הבריטי סטפן סטייפלטון. "הוא באמת ובתמים אדם נפלא ואדיב. הוא אינטלקטואל ויוצר, אך הוא בשום אופן לא אתאיסט". מונה כרים, פעילת זכויות אדם מכוויית שניהלה קמפיין למען שחרורו של פיאד, טוענת כי הוא נענש על ידי משטרת המוסר לאחר שפרסם סרטון וידאו שבו נראים אנשי המשטרה מצליפים באדם בפומבי. "סעודים רבים חושבים שזו נקמתה של משטרת המוסר", אמרה. היא הוסיפה כי המשטר הסעודי לא אהב את התרחבותה של סצנת האמנות שפיאד היה אחד ממוביליה – ולפיכך החליט לפעול נגדו: "באזור הזה (אבהא – נ"י) פועלים אמנים וסופרים רבים, ואשרף היה אחד הבולטים שבהם. המשטר סימן אותו".

פיאד הוא אכן אחד היוצרים הבולטים בסצנת האמנות בסעודיה, שעדיין נמצאת בחיתוליה. רבים רואים בו אחד מהשגרירים הבלתי-רשמיים הבולטים של האמנות הסעודית ברחבי העולם. חבריו תיארו אותו כמי שפועל ללא הרף כדי ליצור קשרים בין אמנים סעודים לבין גלריות, מוזיאונים, אוצרים ואנשי אמנות בעולם. ב-2013, לדוגמה, עמד פיאד מאחורי תערוכה גדולה בעיר ג'דה, ואחד האורחים החשובים שביקרו בתערוכה ושיבחו אותה היה מנהל גלריית טייט לאמנות מודרנית, כריס דרקון. באותה השנה פיאד גם אצר תערוכה של אמנים סעודים בביאנלה לאמנות בוונציה.

בניגוד למקרים רבים, סיפורו של פיאד הצליח לעורר סערה ענקית שהתחילה כמובן ברשתות החברתיות והצליחה להיכנס כמעט לכל בית בעולם הערבי. מאות אמנים, אנשי תרבות ואינטלקטואלים ערבים בולטים חתמו על עצומות זועמות הקוראות לסעודיה לבטל את עונשו של פיאד, וגם אנשים מהשורה – רובם פלסטינים – תקפו את ההחלטה השנויה במחלוקת.

"הסיבה שהמקרה הזה עורר סערה כל כך גדולה היא שמדובר במשורר", מסביר ד"ר נחום שילה, חוקר בדסק לרשתות חברתיות במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב. "למשוררים יש מקום של כבוד בתרבות הערבית וזה כמעט בלתי נתפס להוציא להורג משורר. מה עוד שזה לא מקרה חד וחלק שבו נתפס מבריח סמים או רוצח והוא מודה בפשע, אלא מקרה שבו הנאשם מכחיש בתוקף את המיוחס לו".

הסערה סביב עונש המוות שנגזר על פיאד מציתה מחדש את הדיון בשאלה מדוע טרם פרצה מחאה עממית במדינה שנחשבת לאחת השמרניות ביותר בעולם ולאחת משיאניות ההוצאות להורג בעולם. "במשך 50-60 השנים האחרונות נוצרה הסכמה בלתי-כתובה בין המשטר לבין האזרחים שלפיה האזרחים יקבלו הכול, ובתמורה ייתנו למשטר ולאנשי הדת לעשות מה שהם חושבים לנכון מבלי לדרוש דרישות פוליטיות ואזרחיות", מסביר ד"ר שילה. "ואכן, האזרחים ישבו בשקט וקיבלו בתמורה חינוך חינם, בריאות חינם, שעות עבודה נוחות, משרות טובות, נטל מס כמעט אפסי. עם הזמן קרו תהליכים דמוגרפיים וכלכליים, הרשתות החברתיות נכנסו לחיינו, האביב הערבי פרץ והנוסחה הזו התערערה".

"המשטר משחרר בכל פעם פיסת זכויות לאזרחים"

"בשנים האחרונות המשטר לא יכול לתת לאזרחים את כל מה שהוא נתן לו בעבר. וכשהאזרחים לא מקבלים הכול, הם מתחילים לדרוש. הפתרון שהמשטר מצא הוא לשחרר קצת בכל פעם. בכל פעם הוא משחרר פיסת זכויות לאזרחים: הוא מאשר לנשים לבחור בבחירות המקומיות, הוא מאשר לנשים להצטרף לפרלמנט, הוא מאשר רפורמות אזרחיות. בעבר נשים לא יכלו להוציא תעודת זהות או לפתוח חשבון בנק. כיום זה אפשרי. כניסת האינטרנט גם אפשרה לנשים רבות לעבוד מהבית ולהתפרנס. הן צברו כוח וכסף ואין פלא ש-30 נשים נכנסו לפרלמנט בשנים האחרונות. המשטר אומר לציבור – אתם תקבלו את כל הרפורמות בקצב שאנחנו נחליט. האזרחים מוכנים לקבל את הנוסחה הזו משום שהם ראו מה קרה במצרים או בלוב כשהרפורמות הוכנסו במהרה. הם מוכנים לקבל את כל מה שהם רוצים גם עוד 10-15 שנה".

מה שמרגיז יותר מכל את ארגוני זכויות האדם ברחבי העולם הוא מספר ההוצאות להורג בערב הסעודית, שהשנה שבר שיא של שני עשורים והוא עומד על 151 הוצאות להורג בשנה – ממוצע של הוצאה להורג בכל יומיים. אחת הסיבות לכך היא התייעלותה של מערכת המשפט. בשנים האחרונות התווספו תקנים רבים לשופטים מוסלמים במדינה, כך שנאשם כיום ממתין לגזר דינו שבועות אחדים ולא שנה כמו בעבר.

"בערב הסעודית מוציאים להורג על רצח, הברחות סמים וכל מה שנוגע למושג 'כפירה', כמו במקרה של אשרף פיאד", אומר ד"ר שילה. "צריך לזכור שמי שאחראי למעצרו ולמשפטו של פיאד הוא הממסד הדתי, לא השלטון. במדינה יש מתח בין השלטון לבין אנשי הדת, אף שרבים חושבים שהם היינו הך. למלך יש זכות לתת חנינה והוא נותן לא מעט חנינות. במקרים של מעשי רצח הזכות לחון את הרוצח ניתנת רק למשפחת הנרצח. משפחת המלוכה יכולה להתערב ולנסות לשכנע, כמו במקרה שבו שנערה בת 17 נאנסה על ידי הדוד שלה ורצחה אותו. משפחת הנרצח סירבה לקבל כופר ממשפחת הרוצחת ובסופו של דבר משפחת המלוכה התערבה, שילמה וההוצאה להורג בוטלה. השלטון הבין שהוצאה להורג של נערה שנאנסה תזיק קשות לתדמית שלו".

יורש העצר הסעודי הנסיך סלמאן במהלך הנאום השנתי לאומה, 06 בינואר 2015. AP
יעניק חנינה? סלמאן מלך ערב הסעודית/AP

לאשרף פיאד נותרו שבועיים להגיש ערעור על עונשו. ניתן להעריך בזהירות שבסופו של דבר ייאלץ המלך להתערב ולהעניק חנינה למשורר, אך אף אחד לא מוכן להתחייב על כך. "בסופו של דבר, המדינה הזו בנויה כמערכת של איזונים ובלמים", מסכם ד"ר שילה. "המשטר צריך להתמודד גם עם הדרישות של הליברלים, כדוגמת תומכיו של אשרף פיאד, וגם עם דרישותיו של הממסד הדתי שהולך ומקצין עם השנים. מה שבטוח הוא שאם אשרף פיאד אכן יוצא להורג בסופו של דבר, המשטר ייאלץ לתת הקלות לצד השני של המשוואה, כלומר לליברלים ולאמנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully