וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים ירוקים - תלמידי חורה למען איכות הסביבה

אחמד אבו סוויס

26.11.2015 / 8:26

חינוך לקיימות הוא פרויקט שנתי בבית הספר אל-באיין בחורה במסגרתו עוברים התלמידים השתלמויות ירוקות, לומדים על הפרדת פסולת ו?מ?חזור, מקימים פינות נוי ובעיקר משפרים את הסביבה הקרובה. מטרת מנהלי הפרויקט היא להעלות את רמת 'המודעות הירוקה' בקרב בני הדור הצעיר,

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

הפרויקט להעלאת המודעות לאיכות הסביבה בבתי ספר במגזר הבדואי בדרום מציין בימים אלה חודש לתחילת העבודה, וכבר נותן את אותותיו החיוביים בשטח. מנהלי עמותת נגב בר קיימא , היזמים, שמו להם למטרה לנסות וללמד את התלמידים לשמור על סביבה נקייה על ידי פעולות מעשיות בשטח – למרות ומול מראות ההזנחה הקשים וערימות האשפה הגבוהות אשר 'מקשטות' את נוף ילדותם דרך קבע.
מנסור אבו סבית , מנהל בית הספר אלביאן בחורה, טוען כי אותה זוהמה מדוברת, היא תוצר של חוסר היערכות לוגיסטית מתאימה. "ישנם כאלה שבאמת סובלים ממחסור בפחים גדולים ליד הבית כדי שיכלו לפנות את הזבל", הוא אומר. "מה שאני רואה זה שלתושב אין לו לאן לזרוק את הזבל. הוא לא ייסע כמה קילומטרים מטרים לבאר שבע בשביל זה . אין לו מקום מוסדר שיכול לפנות את הזבל ולא תגיע בשבילו משאית פינוי לצורך העניין". סארי אבו עיאדה רכז איכות הסביבה בבית הספר טוען כי חינוך נכון לרמת מודעות ירוקה גבוהה יותר, תפתור את הבעיה מהר יותר ממשאיות. "זה פשוט - זה לא עניין של תרבות. פה זה עניין של חוסר מודעות. אם היה לך מודעות מה זה איכות סביבה ואיך לשמור על איכות הסביבה ועל הבית שלך והשכונה שלך והרחוב שלך אתה כן שומר , אבל אין לנו מודעות", הוא טוען .

"אנחנו - בבתי הספר לא מלמדים אותנו מה זה איכות סביבה וההורים שלנו לא מדברים אותנו על איכות הסביבה", אומר סארי בצער. ערמות הזבל הפזורות במרחב הציבורי של המגזר הפכו לעניין של שגרה ביישובים בדואים רבים ומהוות מטרד שמשבש את חיי התושבים. דרך הפרויקט המדובר, שנמצא רק בתחילת דרכו, מקווים שיתבצע השינוי המיוחל ,והתלמידים המשתתפים ישמשו שגרירים למודעות לאיכות הסביבה. מור מלכה, רכזת פרויקטים בעמותת נגב בר קיימא סבורה כי מדובר בעבודה סיזיפית וקשה, אבל המשימה בהחלט אפשרית. "זו עבודת נמלים , אבל זה יגיע. רואים את זה קורה לאט לאט. אנחנו מנסים דרך החינוך להגיע לזה, דרך הילדים, כדי שהילד יגיע הביתה ויאמר לאימא ואבא: 'אני רוצה לקחת נייר טואלט ולצאת לפעילות מיחזור - ואז משם זה יגיע ואחר כך יתגלגל".

"אנחנו באמת זקוקים לדבר הזה כי במגזר הבדואי לצערי הרב אין מודעות , אז אנחנו פועלים דרך הדור הצעיר כדי להעביר להם את המודעות לאיכות הסביבה אמתיים כדי שבעתיד נמצא דור סביבתי יותר דור ירוק", כך מסכם באופטימיות רבה אבו עיאדה את מהות הפרויקט השאפתני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully