וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבט מבפנים- תערוכת צילומים של תושבי ערד

בן שיף

26.11.2015 / 8:33

שכונת הפטיו בערד נחשבה במשך שנים פלא אדריכלי מרשים – שכונת בניינים רב קומתיים מקורים שאינם מושפעים מתהפוכות מזג האוויר המדברי שהזנחתם בולטת לעין. קבוצת תושבים מקומית החליטה לתרום מזמנה ומרצה למען שימור הנכסים בזיכרון הקולקטיבי – דרך עדשות המצלמה

צילום: בני בן סימון. עורך ווידאוף מיכאל ברגמן

אוצרי תערוכת הצילומים של שכונת הפטיו בערד שהוצגה השבוע בעיר, ידעו שתמונה טובה שווה עבורם הרבה יותר מאלף מילים, גם אם מדובר בשיקוף הווית חייה של אחת השכונות המוזנחות בעיר. מתוך שכונת יעלים, או בשמה העממי המוכר יותר - "שכונת הפטיו", צמחה לה בחודשים האחרונים קבוצת צילום מעורבת של תושבים, שבמבט ראשון נראה שאין להם הרבה מן המשותף.

חברי פורום "הקש"ת (קהילה לשיתוף בין תרבותי) בעיר איגד את המשתתפים לפעילות, מתוך תחושת אחריות קהילתית. בתיה רודד, פעילת קבוצת הקש"ת בערד מסבירה כי יעלים היא אכן שכונה בעלת תדמית מאוד נמוכה, אך מצד שני – בעלת חשיבות תרבותית עצומה. "היא הייתה שכנות הקבע הראשונה בערד ונעשה בה ניסיון אדריכלי מאוד מעניין עם עיצוב מבנה הפטיו, יש לה דווקא פוטנציאל מעולה להתפתח ורצינו לשפר את המצב בעזרת התערוכה". יורם פרץ, אוצר התערוכה סבור כי מדובר בהזמנות פז אומנותית לשפר את חזותה של השכונה. "יעלים היא שכונה מאוד מאוד מגוונת בסוגי האנשים, יש שם אנשים ותיקים, יש שם מהגרים, יש שם מחפשי עבודה כאלה או אחרים, מהגרי עבודה, מכל מיני עמים, מכל מיני קצוות עולם", הוא מספר.

"השכונה הזאת, גם יש בה איזשהו הזנחה, היא השכונה הקרובה ביותר למרכז העיר, אבל היא אחת השכונות באיזה שהוא מקום נטושות, שכונה ותיקה שלא טיפחו אותה הרבה מאוד זמן, וחשבנו הנה זאת הזדמנות להציף את הבעיות, להוציא קצת החוצה, אבל גם עם נשמה, גם להראות את הצדדים הטובים", כך יורם. דרך עדשת המצלמה גילו יורם ושאר משתתפי הפרויקט כי כשכנים גורלם שזור זה בזה, וההתמודדויות עם חיי היום יום דומות ללא קשר לשפה בה הם מדברים או לצבע העור. סך הפרטים שהוצגו בתערוכה מוכיח כי אותם שכנים אינם מתעלמים מנוכחותם של תושבים זרים בנוף המקומי, מבקשי המקלט מאפריקה שמתגוררים בשכונה ולוקחים חלק פעיל בקהילה, כמו כל תושב אחר.


"יש בה אותו דגם של רב תרבותיות של מבקשי מקלט, של עולים רוסים, של חרדים, של וותיקים, ערב רב, ורצינו ליצור מהשכונה הזו קהילה מתפקדת שיכולה לעזור לעצמה, ואני יכולה להגיד שהיום אנחנו די בכיוון הזה", אומרת בתיה רודד.

תערוכת צילום יעלים פטיו מוצגת בימים אלה במתנ"ס העירוני בערד – הכניסה בחינם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully