וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: היהדות הייתה הראשונה לכבד נשים

היהדות היא הדת הראשונה שקיבעה את מעמד האישה וקבעה את הכבוד אליה כערך עליון. אם הערך הזה היה מאומץ, אולי לא היינו צריכים את "יום המאבק באלימות נגד נשים"

נשים חרדיות. עומר מירון
אילוסטרציה/עומר מירון

היום מציינים בישראל ובעולם כולו את "יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים", עצם הצורך בקיומו הוא כתם לתרבות האנושית כולה. האם היינו משלימים עם "יום המאבק ברצח" או שזה ברור מאליו שחייבים להילחם בתופעות כאלו מדי יום ולא רק פעם בשנה? לצערי, הנתונים הנוראיים מדברים בעד עצמם. בשנת 2014 נפתחו כ-50 אלף תיקים בגין אלימות נגד נשים. לפי אנשי המקצוע, מספר המקרים שלא דווחו לרשויות גדול לפחות פי שלושה.

היום הזה הוא בדיוק הזמן לעצור ולשאול איך ייתכן שבעולם מתקדם כל-כך, בעולם שבו המודעות למעמד האישה והשיח הפמיניסטי מובילים את השיח הציבורי, תופעת האלימות נגד נשים נשארת בעינה ואולי אפילו מתעצמת? אולי זה הזמן לחזור קצת ולבדוק האם לנו, כעם היהודי, יש משהו לתרום לשיח סביב העניין המהותי הזה.

בשיח המקובל סביב נושא המגדר, היהדות מוצגת בדרך כלל כמקפחת את הנשים ומעמידה אותן בצלו של הגבר. אך כדי להבין באמת, אנו צריכים להביט אל העומק וללמוד עוד מה יש לטקסטים היהודים לומר. תוך כדיי לימוד משמעותי של מקורות היהדות נוכל לגלות כיצד היא מתייחסת למעמד האישה בימינו. פרשות השבוע מספר בראשית, בהן אנו עוסקים בשבועות האחרונים, מדברות על בניין האומה בידי ארבעת האימהות ושלושת האבות. לאורך כל הדרך ניכרת הדומיננטיות המכרעת של האימהות דווקא בצמתים החשובים ביותר של ההכרעות הגדולות והגורליות.

האם הראשונה, שרה, קיבלה החלטה לגרש את ישמעאל מביתה נגד דעתו של אברהם. אברהם בתגובה מקבל צו אלוהי "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה". רבקה גם היא זו שמכריעה בין יעקב אבינו לעשיו ושולחת את יעקב לקבל את הברכות במרמה מיצחק אבינו. בכך היא מכריעה את העתיד ההיסטורי של "העם הנבחר" שיהיה מזרעו של יעקב ולא מזרעו של עשיו, על אף שהיה בנו המועדף של יצחק.

משקלן הסגולי של האימהות ממשיכה גם בפרשת השבוע שלנו "וישלח" - בה מתעצבת בעצם "משפחת עם ישראל" הראשונה באמצעות שנים עשר השבטים. שוב ניכרת כאן הדומיננטיות של האימהות כאשר האחיות לאה ורחל בהסכמים חשאים ביניהן קובעות את נישואי יעקב ללאה נגד רצונו של יעקב. אפשר לומר שהעם היהודי קם על הכרעת האימהות וברוב המקרים, לכאורה, נגד דעתם של האבות.

מהו בעצם סודו של העם שהיה הראשון לקבע את מעמד האישה? ניתן לתמצת זאת במשפט אחד מכונן מהתלמוד – "האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו, עליו הכתוב אומר 'וידעת כי שלום אהלך' ".

אישה עובדת במשרד. ShutterStock
צריכים להביט אל העומק וללמוד עוד מה יש לטקסטים היהודים לומר. אילוסטרציה/ShutterStock

התרבות המערבית מעמידה את ה"אהבה" כפסגת השלמות ביחסים בין הגבר לאישה. היהדות לעומתה מציבה רף גבוה יותר מ"אהבה", היא דורשת להתייחס לאשה ב"כבוד". אהבה היא רגש התלוי בדבר וככזו סופה להתבטל. הדרישה היהודית היא קודם כל לכבד את האישה בגלל מה שהיא ולא בגלל מה שאתה יכול להשיג ממנה.

הדרישה היהודית ל"כבוד" מגיעה מהתובנה העמוקה שרואה כי מערכת יחסים זוגית המושתתת רק על "אהבה" יכולה להתהפך ולהגיע לאלימות ולניצול. הדרישה היהודית לכבוד היא זו שממנה הושתת מעמדה של האישה הרבה מאות שנים לפני שהעולם ידע להתייחס לאשה כשוות ערך וזכויות. אם ההבנה שכבוד לאישה הוא ערך עליון היה מוטמע בעולם, לא היינו צריכים "יום בינלאומי למניעת אלימות נגד נשים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
seperator

הרב יהודה פולישוק הוא מייסד ארגון החינוך לערכי יהדות "יוזמת אורות" ויושב הראש שלו.

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully