וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו ההגנה המסתמן במשפט של המתנחל שתקף רב: "אשרמן הוא פרובוקטור"

25.11.2015 / 17:16

משיחה עם אמו ועם פרקליטו של בן ה-17 שתקף את נשיא ארגון "רבנים לזכויות אדם", נראה כי ההגנה תנסה להציג את האחרון כמי שמנסה להפר את השקט. "יש פה דו-קיום אבל ברגע שנכנסים ארגוני זכויות אדם יש בעיה"

עריכה: ניר חן

(ריאיון לאולפן וואלה! NEWS עם אמו של הצעיר החשוד בתקיפת אשרמן)

ביום ראשון שחרר בית משפט השלום בפתח תקווה בתנאים מגבילים את בן ה-17 הנאשם בתקיפת הרב אריק אשרמן מארגון "רבנים למען זכויות אדם". לאחר עיון בעדויות בתיק התקיפה, שהגיעו לידי וואלה! NEWS, ובעקבות שיחה עם עורך הדין של החשוד, מסתמן קו ההגנה המתוכנן במשפטו של הקטין.

לפני כחודש תקף החשוד, מתנחל מאיתמר, את אשרמן בשטח הנמצא בסמוך להתנחלות שבשומרון. בווידאו שצולם במקום נראה הקטין רעול הפנים מחזיק בידו סכין ואבן ומכה את אשרמן, וכן מנסה לתקוף צלם שבדי שהיה במקום.

לאחר כמה ימים הוא נתפס והודה בחקירתו במעשים המיוחסים לו. בביתו נמצאה מסכת הפנים שבה השתמש וכן הסכין שהייתה בידו. הוא שוחרר למעצר בית בצפון הארץ.

עוד בוואלה! NEWS:
תושב איתמר נעצר בחשד לתקיפת נשיא "רבנים למען זכויות אדם"
"הפלסטינים חוטפים יותר": הרב שמצליח לעצבן את המתנחלים
תיעוד: יהודי רעול פנים תוקף רב פעיל זכויות אדם ליד איתמר

פעיל בארגון "רבנים לזכויות אדם" הותקף על ידי מתנחלים. צילום מסך
תיעוד תקיפת אשרמן, בחודש שעבר/צילום מסך

בין חומרי החקירה נמצאות עדויותיהם של זכריה סדה, רכז השטח של "רבנים למען זכויות אדם" וכן של אשרמן עצמו. במהלך חקירתו תיאר סדה את תפקידו. "אני מקבל תלונות מחקלאים פלסטינים על תקיפה או על גרימת נזק במטעי זיתים, ומעביר דיווחים לראשי הארגון ולגורמי המשטרה וצבא", אמר. "הפעילות שלי מתואמת באופן מוחלט עם הצבא שמודיע לי על הזמנים שבהם הוא מתיר לחקלאים לעשות מסיק במטרה שאפקח עליהם בכדי למנוע חיכוך בינם ובין המתנחלים". לדבריו, הקשר שלו היה בדרך כלל עם נציגי מנהלת תיאום ותיאום (מת"ק) שכם ועם ההמשטרה.

בעדותו של אשרמן הוא תיאר את שאירע לאחר שהגיע לאזור, לאחר שהוצתו בו עצי זית של פלסטינים. "צילמנו וגם ניסינו ליצור קשר עם גורמי אכיפה. אלא שלא היה מענה - לא מהמת"ק ולא מהמשטרה ואני מקבל החלטה לעלות לכיוון האש כי חשבתי שאם יראו אנשים עולים הם (התוקפים, ש"ב) ילכו ואפשר יהיה לכבות אותה. לא הייתה לי כוונה להתעמת איתם", אמר.

לאחר שאשרמן תיאר את העימות עם התוקף ואת עזיבתו, הוא סיפר כי ניסה לגרום למתנחלים להישאר במקום. "בשלב זה המחשבה שלי היא שאני רוצה להרוויח זמן כדי שכוחות הביטחון יגיעו", אמר. "לכן אני נשאר על ההר באותה נקודה. כמה מהפלסטינים עולים יחד איתי. אני מסביר להם שבשום פנים ואופן לא יהיה שום מגע ושום עימות אלא שצריך להחזיק את הישראלים על ההר ומאחר שהם ביננו לבין הכביש, אם כוחות הביטחון היו מגיעים הם במלכודת".

לדברי עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את החשוד, הקשר בין הצבא לארגון מעלה סימני שאלה ותמיהות על התנהלות הגורמים המעורבים. "מקריאת עדותם עולה כי הפלסטינים וארגוני השמאל בנו לעצמם מעין משמר אזרחי לא מקובל שבו הם מנהלים את האירועים בעצמם במקום שהמשטרה והצבא יעשו את עבודתם", אמר לוואלה! NEWS.

הקטין כאמור הודה במעשה, אך מאוחר יותר הכחיש זאת. כחלק מקו ההגנה מתוכנן לטעון כי ההודאה נלקחה שלא על פי הנוהל. ר', אמו של הקטין אמרה שהיא משאירה את נושא אשמתו או חפותו לבית המשפט והוא יכריע בנושא, אך ציינה שהיא מתנגדת לאלימות. "נקודת ההבנה הראשונה היא שאלימות היא לא פתרון לא במקרה הזה ולא בשום מקרה אחר בסכסוך הפלסטיני-ישראלי", אמרה.

לדבריה הבעיה האמיתית היא התנהלות ארגון "רבנים למען זכויות אדם" ובראשם אשרמן. "אשרמן הוא בן אדם שנמצא פה יותר מעשר שנים. הוא מעלה את הערבים למקומות שהם עצמם יודעים שאסור להם לעלות והם מכבדים את זה. יש פה דו-קיום אבל ברגע שנכנסים ארגוני זכויות אדם יש בעיה. איפה שאין דריסת רגל לארגוני השמאל יש שקט. הוא פרובוקטור יש לו תיקים במשטרה על כך, ומעבר לזה יש לו טלפונים של שוטרים שהוא מעדכן אותם והם לא עושים דבר", אמרה. לטענתה, מאפשרים לפלסטינים למסוק ולחרוש ואין שום צורך לערב ארגוני שמאל בסיפור.

הרב אריק אשרמן במסיק זיתים, 25 באוקטובר 2015. באדיבות הטלוויזיה החברתית, אתר רשמי
"הוא נכנס למקומות שאסור לו להיכנס אליהם". אשרמן במסיק זיתים/אתר רשמי, באדיבות הטלוויזיה החברתית

"הוא גורם לסיכון ממשי לחיי אדם ורכוש יש פה עדרים בשטחי מרעה. הוא מעלה אותם עשרות מטרים בודדים משם ומבתי התושבים ולאחר כמה ימים מתחילות גניבות", הוסיפה. "על חיי אדם אין מה לדבר. היום גם עם מספריים מנסים לרצוח יהודים".

לדבריה, הניזוקים העיקריים הם הפלסטינים. "הערבים עצמם אמרו לו: אל תעלה, כי הם שומרים על הכללים ובאים באמת למסיק. הוא לא באמת דואג להם. הוא מקלקל להם כי אם הם חורגים אז מרחיקים אותם משם, והנזק הוא שלהם והוא גורם לכך".

לסיכום היא אמרה: "לצערי הרב המשטרה בנתה מחלקה שלמה על מנת לתפוס כביכול פורעים, שזו לא הבעיה. כשיש משהו חם ואתה נוגע בו זה בוער. הם כל הזמן נוגעים בנקודות בוערות. זה החיים שלנו, הילדים שלנו, הבית שלנו. לאן נלך? שיתנו לנו לחיות בשקט".

הציוד שעל פי החשד שימש את הנער מאיתמר החשוד בתקיפת הרב אריק אשרמן במסיק זיתים ליד ההתנחלות. חטיבת דובר המשטרה
הסכין ומסיכת הסקי ששימשו את התוקף ונמצאו בביתו של החשוד/חטיבת דובר המשטרה

עו"ד איתמר בן גביר אמר השבוע: "אני מרוצה מההחלטה לשחרר את מרשי, אך יחד עם זאת מאוד לא מרוצה מהתנהלות המשטרה בפרשה. התנהגות אשרמן ואנשיו מעוררת תמיהות, ועוד יותר מעוררת תמיהות התנהלות המשטרה, שמאפשרת לאשרמן מעיין חסינות. הוא מגיע לגדרות היישובים, מתסיס, מלבה יצרים, נכנס לשטחים שאסור לו להיכנס אליהם ומשום מה, יש לו קו פתוח לבלשי ימ"ר ש"י ובחלק מהתיקים עושה רושם שפשוט עובדים בשבילו. אני שואל איפה שר הביטחון, איפה השר לביטחון פנים, מדוע הם לא דואגים להרחיק את הפרובוקטור הזה מהגזרה?".

רבנים למען זכויות אדם: "לא הייתה שום פרובוקציה טרם תקיפת הרב"

מרבנים למען זכויות אדם נמסר בתגובה: "יש טעם לפגם בלעשות בית משפט בתקשורת. ובכל זאת, לא הייתה שום פרובוקציה טרם התקיפה של הרב וממילא אין להצדיק אלימות בטענה של פרובוקציה. הרב אשרמן הגיע לזירה בהזמנת הפלסטינים, רק אחרי שישראלים החלו לגנוב זיתים ממטע פלסטיני כשלאחר מכן זוהתה גם הצתה של עצי זית על גבעה סמוכה לשם התקרב ושם הותקף. גם פרעה אמר שמשה ואהרון הסיתו כשעמדו על זכויותיהם של בני ישראל.

"ממש כמו שלאנשי שמאל שחושבים כי ההתנחלויות מגבירות את הטרור אין זכות לפגוע במתנחלים, כך אין הצדקה לפגוע בפעילי זכויות אדם בגלל שמתנחלים מסוימים טוענים - ללא כל בסיס - כי פעילותם מעודדת אלימות ערבית. לבסוף, צר לנו שאם בישראל מוליכה את בנה שולל ומצדיקה אלימות כזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully