וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: נעצרו חשודים בירי לעבר הפגנת שחורים במיניאפוליס

לפחות שני בני אדם פתחו בירי לעבר הפגנה מחוץ למטה המשטרה, בעקבות מותו של צעיר שחור מירי משטרתי. בשיקגו הורשע שוטר שירה 16 פעמים בצעיר שחור לפני כשנה ברצח מדרגה ראשונה. בקרוב יפורסם סרטון המקרה: "יקרע את לבם של התושבים"

צילום: רויטרס, עריכה: רון וקנין

משטרת מיניאפוליס הודיעה אתמול (שלישי) על מעצרם של שני חשודים בירי בחמישה מפגינים שלשום, בעצרת של תנועת "Black Lives Matter" סמוך לתחנת המשטרה בעיר שבמדינת מינסוטה בארצות הברית, בעקבות מותו של ג'מאר קלארק, צעיר שחור בן 24, מירי משטרתי לפני כשבוע. כל החמישה נפצעו באורח קל בלבד. אחד החשודים, גבר לבן בן 23, נעצר בפרבר בלומינגטון, והחשוד השני, גבר היספני בן 32, נעצר כ-45 דקות לאחר מכן מדרום לעיר.

"אנו לא חוסכים במאמצים להביא את כל האחראים לדין", אמרה ראש העיר בטסי הודג'ס, שגינתה מוקדם יותר את הירי. במשטרה המקומית סירבו לאשר אם לירי יש קשר ישיר להפגנות, ונמסר כי שמותיהם של החשודים יפורסמו רק לאחר הגשת כתבי אישום. כמו כן, לא ידוע אם המשטרה מחפשת אחר חשודים נוספים במעורבות בירי.

עוד בוואלה! NEWS:
"דור חדש מגיע": לסטודנטים השחורים מדרום אפריקה עד מיזורי נמאס
עשורים אחרי: "מלכת הפנתרים השחורים" עדיין נוכחת בפוליטיקה בארה"ב
נערים שחורים גורשו מחנות של "אפל": "חוששים שתגנבו משהו"

הפגנת שחורים במטה משטרת מיניאפוליס, 19 בנובמבר 2015. רויטרס
המפגינים מחוץ לתחנת המשטרה במיניאפוליס, השבוע/רויטרס

מיסקי נור, מתנועת "Black Lives Matter", אמרה אתמול כי ארבעה רעולי פנים התקרבו לאתר המחאה וסירבו להזדהות. לדבריה, לאחר שאלה הורחקו מהמקום, הם פתחו בירי לעבר המפגינים. אחיו של קלארק, אדי סוטון, מסר כי לאור הירי, משפחתו של ההרוג קוראת לסיום ההפגנות "מתוך דאגה כנה לביטחונם של המפגינים". סוטון הוסיף כי המשפחה מסרה את הערכתה למפגינים "שמחו באופן לא אלים".

מארגני המחאה הבהירו כי "איומים לא יפחידו אותנו", והצהירו כי ימשיכו בהפגנות מחוץ לתחנת המשטרה "עד שיצא הצדק לאור". לטענתם, קלארק נורה על ידי השוטרים כשהיה אזוק, חרף הכחשת המשטרה. המפגינים כעת דורשים לפרסם את הסרטונים שבהם תועדה התקרית, ביום ראשון שעבר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הפגנת שחורים במטה משטרת מיניאפוליס, 19 בנובמבר 2015. רויטרס
"איומים לא יפחידו אותנו"/רויטרס

במקביל, שוטר לבן שירה בצעיר שחור 16 פעמים בשיקגו הורשע אתמול ברצח מדרגה ראשונה, והוא עשוי לקבל עונש של עד 20 שנים. גזר הדין ניתן יום לפני תאריך היעד לשחרור הסרטון המתעד את התקרית שבה מצא את מותו לקאן מקדונלד, בן 17, מירי של השוטר ג'ייסון ון דייק, ב-20 באוקטובר 2014. לקראת פרסום הסרטון, משפחתו של מקדונלד פרסמה הצהרה, שבה קראה למפגינים: "אף אחד לא מבין את הכעס כמונו, אבל אם תבחרו להשמיע את קולכם, אנו דורשים מכם להימנע מאלימות. אל תפעלו באלימות בשמו של לקאן, זו לא מורשתו".

התובעת הכללית של מדינת אילינוי, אניטה אלוורז, הסבירה כי תיקים במעורבות שוטרים הם "מורכבים במיוחד", ולכן לקח זמן כה רב עד שוון דייק הועמד לדין. בהתייחסות לסרטון שצפוי להתפרסם בקרוב, טענה: "אין לי כל ספק שהסרטון יקרע את לבם של תושבי שיקגו". לדברי אלוורז, השוטר רוקן את מחסנית אקדח ה-9 מ"מ שבידו על מקדולנד, והוא היה השוטר היחיד שירה בו. הוא החל לירות בו כשש שניות בלבד לאחר שיצא מהניידת עם הגעתו לזירה, ושהה בה כ-30 שניות בלבד.

השוטר ג'ייסון ון דייק הורשע ברצח צעיר שחור, שיקגו, 24 בנובמבר 2015. רויטרס
השוטר ג'ייסון ון דייק/רויטרס

למרות שאלוורז טענה כי לגזר הדין אין קשר לפרסום הסרטון, מנהיגי הקהילה המקומית טענו כי יש קשר ישיר בין הדברים. "זאת תגובה מבוהלת למשבר מוסדי במערכת המשפט הפלילי", טען הכומר ג'סי ג'קסון, שאמר כי הוא מקווה להפגנות "ענקיות", אך לא אלימות.

כמה גורמים שצפו בסרטון טענו כי ניתן לראות בו את הנער אוחז בסכין קטן, בעודו צועד בקרבת כמה שוטרים. לדבריהם, ון דייק פתח לעברו בירי ממרחק של כארבעה מטרים, והמשיך לירות עד שמקדונלד נפל לקרקע. מנתיחת גופתו עולה כי הוא נורה לפחות פעמיים בגב. כמו כן, שאריות של סם ההזיה PCP נמצא בדמו.

השוטר ג'ייסון ון דייק הורשע ברצח צעיר שחור, שיקגו, 24 בנובמבר 2015. רויטרס
"לא לשפוט ברחובות, לא ברשתות החברתיות ולא בפייסבוק". הרברט, אתמול/רויטרס

עורך דינו של השוטר, דן הרברט, טען כי מרשו חשש לחייו ופעל במסגרת החוק. הוא הוסיף כי הסרטון "לא מספר את כל הסיפור". לדבריו, התיק צריך להישפט בבית המשפט, "לא ברחובות, לא ברשתות החברתיות ולא בפייסבוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully