וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון קבע: גופתה של מאי פלג תישרף לפי בקשתה

לאחר שאמה ערערה על החלטת המחוזי, תוך דרישה לקבור את בתה בטקס יהודי מלא, נדחה הערעור וכעת תקוים צוואתה של הטרנסג'נדרית שהתאבדה החודש. "רצונה החופשי גובר על עמדת המשפחה"

צילום: רוני כנפו, עריכה מתן חדד ורון וקנין

בית המשפט העליון דחה היום (שלישי) את הערעור שהגישה אמה של מאי פלג על פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים, שבה בחר השופט ארנון דראל לאפשר את שריפת גופתה של פלג כפי שביקשה בצוואתה. לפי החלטת בית המשפט העליון, גופת הטרנסג'נדרית שהתאבדה החודש תישרף, ולא תובא לקבורה בטקס יהודי מלא כפי שדרשה אימה.

"פלג הייתה כשירה לקבל החלטות בעת כתיבת צוואתה", כתב השופט ניל הנדל, שדן בערעור במסגרת הרכב השופטים של בית המשפט העליון. "האופן בו פעלה מהווה אינדיקציה ברורה לקיומו של רצון חופשי ומוצק. רצונה החופשי גובר על עמדת המשפחה". הנדל עמד על כך כי ההלכה היהודית אכן אוסרת על שריפת גופות, אולם לדבריו אין העניין רלוונטי להחלטה ספציפית זו. לדבריו, לאור עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שקבע כי שריפת גופות איננה מנוגדת לתקנת הציבור, אין מניעה להיענות לבקשתה של פלג. "הליך זה כולו עצב שאין נותן מנוח", אמר הנדל, והוסיף: "החל במותה הטראגי של פלג וכלה בסכסוך סביב הטיפול בגופתה. יותר משהסוגיה הרגישה מושכת את מוחו של המשפטן, היא מעוררת בליבו רגש אנושי היורד עד תהום".

לקריאה נוספת:
על אהבה וחושך: הטרנסג'נדרית שהקדישה את עצמה לקהילה שמה קץ לחייה
הטרנסג'נדרית שהתאבדה ציוותה לשרוף את גופתה - אמה דורשת קבורה דתית

מאי פלג, טרנסג'נדרית שהתאבדה. נובמבר 2015. פייסבוק, צילום מסך
"ההחלטה מהווה צעד מהותי לקהילה כולה". פלג/צילום מסך, פייסבוק

השופטת ענת ברון הוסיפה: "כיבוד רצון המת הוא חלק מזכותו של אדם לכבוד ולאוטונומיה. פלג הביעה את רצונה באופן נחרץ, בהיר, עקבי וחד משמעי. איננו באים לשפוט את רצונה ואת דרכה של פלג, אלא רק לכבד את אלה".

במטה המאבק לזכר מאי פלג בירכו על החלטת בית המשפט העליון ותיארו את הפסיקה כחשובה להכרה בחירויות הפרט וההתחשבות ברצונותיו, גם לאחר מותו. "זהו צעד מהותי לקהילה כולה ולקהילה הטרנסג'נדרית בפרט. לפני שבוע בחרה מאי לסיים את חייה לאחר מאבק ממושך מול משרדי הבריאות והרווחה. בצל הטרגדיות הקשות שפקדו את חייה, כשברקע מחלות קשות מהן סבלה - המאבק הותיר אותה חסרת כוחות ואמצעים", נמסר בהודעת המטה. "מאי בחרה לשים קץ לחייה, מתוך הבנה שאין מזור לסבל שהיא חווה בעולם הזה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
מאי פלג, טרנסג'נדרית שהתאבדה. נובמבר 2015. פייסבוק, צילום מסך
"רצונה החופשי גובר על עמדת המשפחה". פלג/צילום מסך, פייסבוק

מהמטה נמסר בנוסף כי הודעה לגבי טקס לזכרה של פלג תפורסם בהמשך בעמוד הפייסבוק של מטה המאבק. "נמשיך לפעול לשינוי היחס לפגועי נפש ולמתמודדים עם קשיים פיזיים ונפשיים - מול משרדי הממשלה, הרשויות וגורמי הממסד. גורמים אלה מגלים לא אחת אטימות ואוזלת יד, ולכן נמשיך לפעול בנחישות ליצירת שיח מאפשר ומכיל אשר אינו מתקיים כיום", נמסר מהמטה.

פלג, פעילה מוכרת למען זכויות הקהילה הגאה, שמה קץ לחייה לפני כשבועיים. היא שימשה בעבר יו"ר ארגון הבית הפתוח, עמותה ירושלמית למען קידום זכויות הקהילה הלהט"בית, והייתה בעלת מועדון "המקווה" בירושלים. היא הייתה בת 31 במותה והותירה אחריה שני ילדים, בן ובת. בצוואתה, ביקשה פלג שלא להעביר את גופתה לידי הוריה הביולוגיים בשל התעללות שעברה במשפחתה. "אבקש למנוע מהאישה אשר ילדה אותי לקבל את הגופה או את האפר ולאפשר לבקשתי האחרונה להתקיים. במשך שנות חיי היא התעללה בי מנטלית ומילולית, בגיל צעיר שמעתי ממנה לא מעט משפטים דוגמת 'אני מצטערת שילדתי אותך'", הסבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully