וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי מוסרי יותר?": תחרות הדמים בין דאעש לאל-קאעדה

הפיגוע במאלי היה ניסיון מצד אל-קאעדה להסיט את הזרקור מהטרור בפריז, שלפי הערכות נעשה כדי להאפיל על הטבח ב"שרלי הבדו". מלחמות הקרדיט של הארגונים גולשות גם לרשתות החברתיות. "אל-קאעדה לא טובח במוסלמים, שדאעש ילמדו דבר או שניים"

צילום: רויטרס, עריכה: מרום שפיצר

המתקפה של ארגון אל-קאעדה על בית המלון במאלי שאירעה בסוף השבוע האחרון הייתה בחלקה מכוונת להדגשת הרלוונטיות של רשת הטרור העולמית. זאת בשעה שהארגון עומד מול אתגר חסר-תקדים שהציבה לו "המדינה האיסלאמית" (דאעש) כחלק מהמאבק על הנהגת הג'יהאד העולמי.

שני הארגונים נמצאים במלחמה נגד המערב ומחויבים להחייאת חליפות איסלאמית, אך בה בעת, שניהם חלוקים בענייני אסטרטגיה והנהגה, ונלחמים זה בזה בסוריה. המתקפה על מלון "רדיסון בלו" בבמאקו, שגבתה את חייהם של 19 בני אדם, אירעה בדיוק שבוע אחרי הטבח שביצע דאעש בפריז, שבמהלכו נהרגו 130 בני אדם. הייתה זו אחת המתקפות הקטלניות ביותר על צרפת זה עשורים.

ייתכן שהמתקפה במאלי, שעליה קיבל אחריות ארגון אל-קאעדה ושלוחה צפון-אפריקנית שלו הידועה בשם "אל-מוראביטון", כוונה נגד תהליך השלום השברירי בין הכוחות המזויינים בצפון המדינה שחלה בו התקדמות בחודשים האחרונים.

לקריאה נוספת:
מתקפת הטרור במאלי: אזרח ישראלי נרצח בפיגוע בבית המלון בבירה
חשד בצרפת: המחבל "הבלתי נתפס" של אל-קאעדה תכנן את הפיגוע במאלי

כוחות ביטחון בבית המלון שהותקף בבירת מאלי במקו  20 בנובמבר 2015. AP
"הם/AP

אולם מומחים סבורים כי מטרתה הייתה להזכיר לעולם שהתנועה שנוסדה על ידי אוסמה בן לאדן לא שוהה בצלו של ארגון דאעש. "דאעש עקף את אל-קאעדה ושותפותיו הבינלאומיות, והאחרונים צריכים להוכיח שהם עדיין כאן", אמר ג'אליל לונס מומחה מרוקני לקבוצות רדיקליות בסהרה, בשיחה עם סוכנות אי-פי.

התחרות בין שני הארגונים הדהדה גם ברשתות החברתיות, עוד בטרם הסתיים משבר בני הערובה במלון בבמאקו. תומך אל-קאעדה, שפרופיל הטוויטר שלו מעיד כי הוא לוחם הארגון בסוריה, הכריז כי דאעש "יכול ללמוד דבר או שניים" מהמתקפות במאלי. "אללה הוא אלאם" (אללה יודע הכי טוב), צייץ, והוסיף "הם (אנשי דאעש) לא פועלים במאלי, כולנו יודעים מי כן".

היריבות הפכה לחריפה עוד יותר לאחר הפיגועים בפריז בחודש ינואר השנה. שלוחת אל-קאעדה בתימן היא זו שקיבלה את האחריות לטבח במערכת "שרלי הבדו". המתקפה הזו שדרגה את מעמדו של הארגון העתיק שלצד דאעש היה נראה כי הוא מזדקן ולא מודרני.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
כוחות ביטחון בבית המלון שהותקף בבירת מאלי במקו  20 בנובמבר 2015. AP
"כל תשומת הלב מתמקדת עכשיו בדאעש, בעיראק, בסוריה ובאיומים נגד המערב"/AP

מומחים אירופיים סבורים כי עבד אל-חמיד אבאוד, מתכנן הפיגועים בליל 13 בנובמבר בבירה הצרפתית, ראה במתקפה בינואר כאתגר דחוף שיש להאפיל עליו. אולם פיגועי דאעש בפריז השבוע נראו בעיני אנשי אל-קאעדה כלא מוסריים משום שגבו גם חיי מוסלמים.

ביום שישי האחרון חסו המחבלים במאלי על מוסלמים שניאותו להקריא פסוקים מהקוראן. "האריות שביצעו את המתקפה במאלי הפרידו בין מוסלמים לנוצרים כדי להגן על דמם של המוסלמים", כתב תומך אחר של הארגון. "כך מוסלמים צריכים לפעול!", הגיב משתמש הטוויטר, אבו סופיאן א-ליבי, שטוען גם הוא להילחם בסוריה.

ארגון אל-קאעדה זכה לכותרות עם פיגועי 11 בספטמבר 2001. אולם מאז, לצד עליית דאעש, נראה כי לפחות למראית עין נס ליחו. "כל תשומת הלב מתמקדת עכשיו בדאעש, בעיראק, בסוריה ובאיומים נגד המערב", אמר ריצ'רד ברט, בכיר לשעבר בסוכנות הביון הבריטית בריאיון ל"ניו יורק טיימס". "הבחורים במאלי ראו הזדמנות להזכיר לכולם שהם רלוונטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully