וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפיגועים: היתרי שהייה הוקפאו, פלסטינים יוגבלו בגוש עציון

20.11.2015 / 12:15

בכירים בפיקוד המרכז מודים כי ההחלטה על הקפאת מאות היתרים לתושבי אזור חברון בעקבות פיגוע הדקירה בתל אביב נועדה בעיקר לאותת לרשות: אם לא ייפסקו הפיגועים - יגיעו עונשים נוספים. "בתקופה כזו זו פצצה מתקתקת"

צילום: סרטוני חובבים, יותם רונן, רויטרס; עריכה: שניר דבוש, טל רזניק

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, הודיע אמש (חמישי) על הקפאת 1,200 היתרי כניסה לישראל לתושבי חברון, לזמן בלתי-מוגבל. ההחלטה על הקפאת ההיתרים הגיעה בעקבות פיגוע הדקירה אתמול בבניין פנורמה שבדרום תל אביב, שבו נהרגו ראובן אבירם, תושב רמלה בן 51, ואהרון אסייב, תושב חולון בן 32.

הפיגוע בוצע על ידי ראאד מסאלמה, אב לחמישה בן 38 מכפר דורא שבגזרת חברון, שהחזיק בהיתר שהייה. "מדובר באירוע חריג ביותר, שבמהלכו פלסטיני שקיבל אישור ועבר את הבדיקות המתאימות - מבצע פיגוע", טען אתמול גורם במערכת הביטחון. בתום חקירת נסיבות הפיגוע, יוחלט אם להמשיך את הקפאת היתרי הכניסה.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי הפיגועים: שיפור במצב הפצועים, בעלי שתי מסעדות נעצרו
המחבלים יוצאים מחברון - אבל בעיר אין אפילו מבוקש אחד
"צדיק ואהוב": מאות הגיעו להלוויית תושב חולון שנרצח בפיגוע בת"א

תפיסת המחבל בזירת פיגוע הדקירה, בניין פנורמה, תל אביב, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
"אירוע חריג ביותר". תפיסת ראאד מסאלמה, אתמול/ראובן קסטרו

קצינים בכירים בפיקוד המרכז מודים כעת כי לא ניתן, באמצעות הכלים הקיימים, לעצור את המפגעים הבודדים שיוצאים מגזרת חברון לבצע פיגועים בשטחי הגדה המערבית ובעורף מדינת ישראל. קצין בפיקוד הסביר כי אישורי השהייה ניתנים על ידי מתאם הפעולות בשטחים, על פי בקשת הרשות הפלסטינית. זאת, בשונה מאישורי העבודה שניתנים על ידי משרד התמ"ת, בכפוף לאישור השב"כ ולאישור ממעסיק בישראל.

"מדובר בסוג של קריצת עין של המערכת הביטחונית", טען אחד הקצינים. "אין לאותם פלסטינים באמת מעסיק בישראל שמבקש אותם באופן מסודר. הם נכנסים, משוטטים ומחפשים להם עבודה. זה חוקי אך בעייתי, וראינו את התוצאות. בתקופה כזו זו פצצה מתקתקת". לדבריו, המהלך הנוכחי של מתאם הפעולות בשטחים נועד לאותת לרשות הפלסטינית שאם לא תפסיק את ההסתה ואת הפיגועים, עשויים להינקט נגד האזרחים צעדי ענישה נוספים.

בחקירה חוזרת של המחבל עלה כי המחבל עבד במסעדה סמוכה לבניין פנורמה. על פי החקירה, לפני כשבוע קיבל המחבל אישור עבודה ושהייה בישראל. במסעדה שבה דווח תחילה כי בה המחבל עובד הסבירו שאין להם קשר לאיש. "הוא לא עבד כאן, אנחנו לא יודעים מי זה ואין לנו קשר לפיגוע", אמר אחד העובדים במסעדה המרוחקת כמה מאות מטרים מזירת הפיגוע.

בהערכת מצב שקיים הבוקר ראש המועצה האזורית גוש עציון, דוידי פרל, בעקבות הפיגוע שאירע אתמול באלון שבות, הוחלט על שינוי משמעותי בהסדרי הביטחון במרחב צומת גוש עציון. במסגרתו, יתוגברו הכוחות במקום ויפעלו לסיכול אירועים של יידוי אבנים, סכינאות או פיגועי דריסה. כמו כן, תוגבל תנועת רכבים פלסטיניים בתקופה הקרובה ותוקם גדר לאורך צירי התנועה. במועצה החליטו לקרוא לתושבים חמושים להתנדב ולתגבר את הסעות התלמידים לבתי הספר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"נכון לאפשר לפלסטינים דור 3 בסלולר – אבל בעיתוי הזה?"

"כדי להבין את גודל הפרס, מספיק לקרוא עיתונות פלסטינית. הם רואים בהחלטה של ממשלת ישראל להעניק להם דור 3 הישג"

ההחלטה להשהות את כניסת הפלסטינים מחברון לישראל באופן זמני התקבלה בהרמת גבה על ידי גורמים במערכת הביטחון. "כמה ימים קודם לכן נותנים לפלסטינים פרס גדול וחותמים איתם על חוזה דור 3 לסלולר, ומצפים שאבו מאזן יוקיר את המהלך הישראלי שנועד לרכך את האווירה, אבל בתמורה הוא יוצא בהצהרה שהוא בעד המשך ההתקוממות העממית", טען גורם ביטחוני. לדבריו, "התוצאות של ההסתה ברורות. נכון לאפשר לפלסטינים דור 3 בסלולר – אבל בעיתוי הזה?".

"כדי להבין את גודל הפרס, מספיק לקרוא עיתונות פלסטינית. הם רואים בהחלטה של ממשלת ישראל להעניק להם דור 3 הישג", הוסיף הגורם. לצד זאת, טוענים גורמים בפיקוד המרכז כי הפרות הסדר והפיגועים יצאו מכלל שליטה של הרשות, ולאבו מאזן אין עוד יכולת להנמיך את גובה הלהבות.

במקביל, במערכת הביטחון עולות קריאות המבקרות את מערכת אכיפת החוק וגורמי הביטחון השונים על הרפיון, לטענתם, שנוצר בנוגע למעצר של שוהים בלתי חוקיים, מסיעים ומעסיקים בישראל. אולם ביממה האחרונה, נעצרו תשעה בני אדם - שישה מהם בחשד לשהייה בלתי חוקית, ושלושה בחשד להעסקת שב"חים.

מפקד חטיבה מרחבית יהודה, אל"ם יריב בן עזרא בפיגוע הירי במערת המכפלה. דובר צה"ל
אל"מ בן עזרא עם הכוחות בחברון/דובר צה"ל

כעת, עיני המפקדים בפיקוד המרכז נשואות לעבר גזרת חברון, בפיקודו של אלוף-משנה יריב בן עזרא. הגזרה תוגברה בכוח אדם, במשאבים וביחידות מובחרות, אולם עם המעבר מסכינאות, יידוי אבנים ובקבוקי תבערה לירי ולפיגועי דריסה, קצינים באוגדת יו"ש מודים כי יש צורך בחשיבה מחודשת. לטענתם, הניסיונות להפעיל לחץ באמצעות חסמים זמניים באזור חברון כבר לא משרתים את המטרה.

תגבור הצירים בכוחות גדולים לא מגביל את הפלסטינים שקמו בבוקר במטרה לבצע פיגוע. הרמטכ"ל גדי איזנקוט נוקט במדיניות זהירה וחכמה ונמנע מהתלהמות שתגרום להתלהטות היצרים ברחוב הפלסטיני. המיקוד על מפקדי החטיבות ומפקדי הגדודים, שנושאים בנטל גל הטרור, מצטייר כהעברת אחריות אל דרגי השטח, ובעת כזאת ראוי שקולם של מפקד פיקוד המרכז אלוף רוני נומה ומפקד אוגדת יו"ש תת-אלוף ליאור כרמלי ישמע ברבים.

בהכנת הידיעה השתתפו שבתי בנדט ואבי אשכנזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully