וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה: תיקון חוק המאסר לקטינים רק יביא מחבלים צעירים יותר

22.11.2015 / 7:30

חוות הדעת מטעם המשטרה בנוגע להצעתם של שקד וכץ להטיל עונש מאסר על קטינים מתחת בגיל 14-12, טוענת כי הדבר יביא מחבלים צעירים יותר לבצע פיגועים. עוד נכתב כי "הניסיון מלמד שהקטינים בורחים ומבצעים עבירות חמורות עד שנתפסים"

צילום: דניאל אליאור, מור שאולי, חטיבת דובר המשטרה; עריכה: מתן חדד

(המחבל בן ה-13 שדקר ופצע קשה בן 13 ובן 25 בארמון הנציב)

חוות דעת משטרתית שהגיעה לידי וואלה! NEWS חושפת כי המשטרה מתנגדת לתיקון שרוצים השרים איילת שקד וחיים כץ להעביר על מנת להטיל עונש מאסר על קטינים מתחת לגיל 14. על פי חוות הדעת שהוגשה על ידי היועצת המשפטית של אגף החקירות והמודיעין, שליחתם של קטינים מגיל 12 למעון סגור, תעודד ילדים קטנים יותר לצאת ולבצע פיגועים. "עמדתנו הנה כי מן ההכרח שהחוק יתיר למשטרה לבצע מעצר קטין כאמור באותם מקרים חריגים", נכתב. אך עם זאת, מצוין כי "מעצר קטינים מתחת לגיל 14 במתכונתם המוצעת לא ימנעו שימוש בקטינים לביצוע פיגועים. נראה כי ההסדר המוצע בניסוחו הצר העכשווי עלול לפגוע ביכולת ההרתעה ולעודד פעילות אלימה של קטינים צעירים בשנים".

על פי התכנית שמציע משרד המשפטים בעקבות גל הטרור בחודשיים האחרונים, בית המשפט יוכל לגזור על קטינים בגיל 14-12 שנאשמו ברצח, ניסיון רצח והריגה, החזקה במעון נעול עד גיל 14, אז יועבר למאסר. לפי חוות הדעת המשטרתית, שהוגשה במסגרת תהליכי תיקוני חקיקה שמקדם משרד המשפטים, עולה כי כבר לפני שנתיים הוצע על ידי המשטרה לקדם תיקון בחוק, לפיו לבית המשפט תהיה אפשרות להורות על מעצרם של קטינים בני 14-12 עד לתום ההליכים במקרים חריגים, לאור העובדה כי לא מעטים הקטינים המבצעים עבירות חמורות בגילאים צעירים אלו ואשר מהווים סכנה ממשית לציבור.

הארכת מעצר לאחמד מנאסרה בן ה-13 שביצע את הפיגוע בגבעת זאב, ירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
אחמד מנאסרה בן ה-13 שביצע פיגוע דקירה בארמון הנציב/נועם מושקוביץ

בחוות הדעת הובהר כי לא מדובר רק על קטינים שמבצעים פיגועים לאומניים, אלא גם קטינים שעוברים עבירות פליליות. "מאז היותם בני 12 עוסקים בעבירות מין קשות, הריגה, שוד, הנחת מטען חבלה, סחיטה באיומים, גניבות רכב, פריצות לרכבים, ניסיון הצתת אדם ועוד", נכתב. "האירועים האחרונים הדגישו ביתר שאת את הצורך בתיקון חקיקה".

בחוות הדעת הובאו גם דוגמאות שמצביעות על כך של מדובר במעצר אפקטיבי, משום שקטינים רבים מצליחים לברוח. "הניסיון מלמד כי במקרים שונים קטינים מתחת לגיל 14 ששהו במעון נעול, ברחו ממנו וביצעו עבירות חמורות ביותר עד שנתפסו", נכתב. "בהקשר זה יוזכר מקרה שוד אלים של קשישה שבוצעה על ידי נערים בני פחות מ-14. הללו שרו אותה, סתמו את פיה ונקטו באלימות קשה כלפיה כדי שתספר היכן כספה. בעת יציאתם מהמעון בו שהו, ביצעו שוד של תחנת דלק".

היועצת המשפטית צייה כי בנושא זה נערכו כבר כמה ישיבות במשרד המשפטים, בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים, ובמהלכן הביע שירות בתי הסוהר עמדתו כי ניתן למצוא פתרונות הולמים לקטינים. "למרות זה, בסופו של יום, עמדת היועץ המשפטי לממשלה המבוססת על עמדת משרד הרווחה כי תקודם הצעת חוק, לפיה, בכל מקרה, קטין מתחת לגיל 14 יפנה קודם למעון נעול כחלופת מעצר ורק הממונה על המעונות יוכל לפנות לבית המשפט בבקשה לעצור את הקטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully