וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל ההחלטה לסמן מוצרים: שיתוף פעולה כלכלי בין איטליה לשומרון

19.11.2015 / 6:00

למרות החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים מן ההתנחלויות, נחתם הסכם שיתוף פעולה כלכלי בין חבל ולטלינה שבאיטליה לבין המועצה האזורית שומרון. בטקס החתימה נכחו בעלי יקבים מהמועצה ובעלי מפעלים מקומיים. "פתח של תקווה"

צילום: שמואל אדלמן, המועצה האזורית שומרון

למרות החלטת האיחוד האירופי משבוע שעבר על סימון מוצרים מן ההתנחלויות, אתמול (רביעי) נערך טקס חתימה על שיתוף פעולה כלכלי בין חבל ולטלינה שבצפון איטליה לבין המועצה האזורית שומרון. בחבל מתגוררים 180 אלף תושבים, והטקס התקיים בעיר הבירה של מחוז סונדריו בין יו"ר המועצה יוסי דגן לבין נשיא החבל, לוקה דלה בריוטה. החתימה על הסכם שיתוף הפעולה התאפשרה לאחר כמה מפגשים בתיווכו של ד"ר פיורלו פרוברה, לשעבר חבר הפרלמנט האירופי וסגן יו"ר ועדת החוץ והביטחון של האיחוד. לפני כן, כיהן בעצמו כנשיא חבל ולטלינה.

"אנו החתומים מטה, ראשי מועצות ולטלינה ושומרון, מתכבדים להכריז על ההסכם ליחסים דו-צדדיים בין שתי הקהילות שלנו שיחלו מיד עם חתימת הסכם זה", נכתב בהסכם שנחתם במעמד בעלי יקבים מהשומרון ובעלי מפעלים מהחבל. "מטרת חתימת הסכם שיתוף פעולה זה הינה לעודד חילופי תרבויות, מסחר, תיירות, חקלאות וטכנולוגיה בין המובילים בכל תחום מתוך הקהילות שלנו. תקוותנו היא שחילופים אלו יסבו רווח לשני הצדדים על ידי שיתוף שפע של ידע וניסיון האחד עם השני".

לאחר החתימה, אמר דלה בריוטה: "החברות בין חבל ולטלינה לשומרון נמשכת זמן רב, ואנחנו מקווים שהחברות הזו תלך ותתחזק, תלך ותתעצם. אני משוכנע בכך שבימים אלו העולם זקוק לשיתוף פעולה. ולברית של שלום, כדי שבסוף נגיע לשלום אמיתי".

בצל סימון המוצרים: הסכם לשיתוף פעולה כלכלי נחתם בין המועצה האזורית שומרון לחבל באיטליה. צילום מסך
"יש כאן אמירה חשובה". החתימה על ההסכם/צילום מסך

דגן התייחס לעיתוי של החתימה על ההסכם, מיד לאחר החלטת האיחוד האירופי, ואמר כי מדובר במעשה חשוב נגד החרמת ההתנחלויות וישראל. "מעבר לחשיבות של הסכמי שיתופי פעולה כלכליים תרבותיים, חינוכיים, יש כאן אמירה חשובה מאוד. בטח בשבוע כזה, שהאיחוד האירופי מדבר על סימון מוצרים ובעצם על החרמה זוחלת של מדינת ישראל בכלל, ושל יהודה ושומרון בפרט", אמר. "זו אמירה מדינית, ואני שמח שגם בצד השני כאן בוולטלינה האמירה הזו מתקבלת בהתלהבות. אנחנו שוב רואים שכשאנחנו מביאים אנשים לשומרון שיכירו את המציאות בעיניים, הם מתחברים. ואם בחבל וולטלינה לפני תחילת התהליך היו כאן חלקים גדולים שתמכו בחרם בכלל והתנגדו ליהודה ושומרון. הגענו למצב של ברית לשיתוף פעולה כלכלי, של ברית ערים תאומות. זה אומר שאין ייאוש בעולם כלל. אנחנו יכולים לנצח את החרם. ואם מדינת ישראל תביא את מעצבי דעת הקהל, את כל מקבלי ההחלטות, לראות את המציאות בשומרון בעיניים, אנשים יתחברו".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ההסכם הלא חתום של שיתוף פעולה כלכלי אזורי בין מועצת השומרון למחוז וולטלינה באיטליה. נובמבר 2015. מועצה אזורית שומרון, מערכת וואלה! NEWS
ההסכם הלא חתום של שיתוף פעולה כלכלי אזורי בין מועצת השומרון למחוז וולטלינה באיטליה. נובמבר 2015/מערכת וואלה! NEWS, מועצה אזורית שומרון

לדברי פונדציון פוג'ניני, בעל יקב מקומי שנכח בטקס, "החיבור עם אנשי השומרון הוא טבעי מכיוון שהחיבור שלהם לאדמה כחקלאים, כיצרני יין, דומה לשלנו". הוא הוסיף: "שיתוף הפעולה עם ישראל ועם השומרון הוא דבר חיובי וטוב". בהתייחסות להחלטת האיחוד בנוגע לסימון מוצרים, אמר: "אסור שהפוליטיקה תפריד בין עמים שונים. רק בשיתוף פעולה והידברות אפשר לפתור בעיות שבדרך כלל מיוצרות על ידי הפוליטיקאים עצמם".

גם ברצ'ני גבריאלה, בעלת יקב מקומית, התייחסה לנושא ואמרה כי "סימון מוצרים מהשומרון הוא לא הוגן. צריך להתייחס לכל המדינה באופן שווה ולא לייצר הבדלים בין אזור לאזור". לדבריה, "אנשי היין של השומרון עובדים כמונו באותו ענף, ומגיע להם להתפרנס בשקט. ביקרנו בשומרון וראינו שאנחנו מתמודדים עם אותה שגרה, עם אותם קשיים כמו אנשי השומרון וחולקים את אותם ערכים. שיתוף הידע והכלכלה הוא דבר חיובי שמביא הרבה תקוות, לשני המקומות. והוא חיובי גם עבור אנשי השומרון וגם לאנשי סנדריו וולטלינה".

המתווך בהסכם: "החלטת האיחוד היא טעות"

ורד בן סעדון, בעלת יקב טורא שבשומרון שהייתה במקום, אמרה לאחר החתימה: "ההסכם הזה הוא מרגש מאוד עבורנו ונותן פתח של תקווה. תקווה לשיתוף פעולה עם אירופה למרות הכול, למרות הפוליטיקה שעוטפת את הכול. זו ההוכחה לכך שניתן לעשות שינוי, צריך רק להאמין". בשיחה עם וואלה! NEWS ציין ד"ר פיורלו פרוברה, לשעבר חבר האיחוד האירופאי שתווך בין הצדדים לחתימה על ההסכם, כי "מדובר בשיתוף פעולה בין שני אזורים שחולקים אותה מסורת של ייצור יין ומסורת של חברות ושלום".

הוא הוסיף כי בתור מי שביקר כמה פעמים בשומרון, "אני מחשיב את עצמי חבר טוב של ישראל וחבר טוב של אנשי השומרון. האנשים שם חיים במציאות קשה, ולמרות זאת גיליתי, גם בשומרון וגם באוניברסיטה באריאל שהפלסטינים והיהודים חיים במקום אחד בשלום ועובדים ביחד בלי שום בעיה".

לגבי החלטת האיחוד, שפרוברה היה חלק ממנו עד לפני כשנה, אמר: "אני חושב שההחלטה של האיחוד להחרים מוצרים מישראל היא טעות והיא תפגע גם בתעשייה וגם באנשים הפשוטים ובאלפי משפחות פלסטיניות שלמעשה מתפרנסות מעבודה אצל ישראלים במפעלים האלו". לדבריו, "זאת החלטה שתשפיע על האנשים הפשוטים ולא על העשירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully