וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן על החלטת הקבינט: "האידיאלוגיה של הפלג הצפוני - כמו של דאעש"

שרים וחברי כנסת בירכו על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להוציא את הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק. השר לביטחון הפנים לאולפן וואלה! NEWS: "שמרנו את ההחלטה בסוד במשך שבועיים". טיבי: "החלטה צינית שמנצלת את הטבח בצרפת"

צילום: חטיבת דובר המשטרה, שלומי גבאי, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק

חברי קואליציה ואופזיציה בירכו הבוקר (שלישי) על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להוציא את הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק. "אי אפשר להתחמק מהעובדה שהאידיאולוגיה של הפלג הצפוני קוראת להקים חליפות איסלאמית בישראל, כמו דאעש וחמאס. מדינה נורמלית לא יכולה לאפשר קיומו של גוף כזה, שרוצה לחסל אותה מבפנים. הפלג הצפוני הוא מכבסה של פעולות הסתה ומימון פעילים, שנוסעים להר הבית ומלבים שם את השנאה", אמר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

לדבריו, "הפעילות של הפלג הצפוני יוצרת מצע רעיוני שממנו יוצאים רוצחים שעוברים על החוק, אז הדרך הנכונה שנותנת כלים יעילים יותר לאכיפה היא לייבש את הביצה ולא לרדוף אחרי כל אחד ואחד. לתנועה יש אלפי חברים; אין לנו כוונה מחר בבוקר להעמיד לדין כל חבר בתנועה האיסלאמית, המונה עשרת אלפים איש".

על הטענה כי ההחלטה התקבלה בחסות הפיגועים בפריז השיב ארדן: "אין כאן שום ניצול, פעולות בנושא מתקיימות חודשים וההחלטה התקבלה לפני שבועיים, אך שמרנו אותה בסוד כדי לאפשר למשטרה ולשב"כ להשלים את הצעדים הביטחוניים. אם כבר מישהו עושה ניצול ציני הוא דווקא אחמד טיבי וחבריו. אזרחי ישראל הערבים הם כמעט מיליון וחצי איש, אנחנו יודעים כי רובם לא מזדהים עם הפלג הצפוני ולכן הוצאנו רק אותו מחוץ לחוק, שכן הוא שולל את הדמוקרטיה ולא מכיר במדינה".

לקריאה נוספת:
בית המשפט דחה את ערעורו של ראאד סלאח: ירצה 11 חודשי מאסר
"יבעיר את השטח": בכיר בפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית נעצר
השייח ראאד סלאח: "גם אם אכנס לכלא אמשיך להגן על אל-אקצא"
משרד המשפטים: אין מניעה להוצאת התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק

גלעד ארדן בזירת הפיגוע בירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"ההחלטה התקבלה לפני שבועיים ונשמרה בסוד". ארדן/נועם מושקוביץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על החלטת הקבינט כי היא "התקבלה לאחר סדרת דיונים מעמיקים עם כל הגורמים המשפטיים והביטחוניים הרלוונטיים, במטרה להפסיק את ההסתה המסוכנת מבית ולמנוע פגיעה בחיי אזרחים חפים מפשע".

שר העלייה והקליטה, חבר הקבינט זאב אלקין, הוסיף: "זו החלטה היסטורית של מדינת ישראל להתמודד פנים מול פנים עם הסתה קיצונית של איסלאם רדיקלי, שעומדת בבסיס גל הטרור הנוכחי ומכחישה את עצם זכותה של מדינת ישראל להתקיים".

לדבריו, הצעד נועד לטפל בבעיית ההסתה הפלסטינית מן היסוד. "הגיע הזמן שדמוקרטיה מודרנית תבין שאם היא רוצה לנצח בקרב מול טרור של איסלאם רדיקלי, היא חייבת ללמוד להגן על עצמה. ההסתה במסגדים, במערכת החינוך ובתקשורת מתורגמת לצעירים עם סכינים ברחובות. אנחנו החלטנו לטפל בשורש של המחלה הקשה הזאת באמצעות אנטיביוטיקה, ולא להסתפק במתן אקמול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

בנט חיבר בין הפלג הצפוני לפעילות דאעש בצרפת

שר הכלכלה נפתלי בנט דווקא חיבר בין ההחלטה לגל הפיגועים בצרפת. "מפריז ועד ירושלים - מלחמה אחת בטרור. מדינת ישראל עוברת ממילים למעשים: אנחנו הורסים בתי מחבלים, שוללים תושבות, והבוקר הוצאנו את התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק. ישראל מובילה את המערכת הבינלאומית של העולם החופשי נגד האיסלאם הרדיקלי. את הטרור לא מנסים להבין ועם הטרור לא מדברים - את הטרור מחסלים ביד קשה. ואנחנו ננצח", אמר.

שר הביטחון משה יעלון, שחתם על הצו המגדיר את הפלג הצפוני כהתאחדות בלתי מותרת, אמר כי מדובר בארגון המסוכן לביטחון ישראל. "אלו כלים נוספים במלחמה שלנו בגופים המעודדים התססה וטרור וחותרים נגד ישראל בדרכים שונות. הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל ועל פי מידע שהצטבר, משתף פעולה עם ארגוני טרור פלסטיניים בהם חמאס, במטרה להבעיר את השטח ולדרדרו לאלימות. זהו גוף מסוכן אשר תחת כסות דתית חותר תחת זכות קיומה של מדינת ישראל ומוסדותיה הרשמיים".

השר משה בוגי יעלון וח"כ נפתלי בנט בהצבעה על חוק הרחבת הממשלה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"עוברים ממלים למעשים". יעלון ובנט/נועם מושקוביץ

באותה נשימה אמר יעלון כי "זו גם העת להדגיש כי עלינו להמשיך לפעול לשילובם המלא של ערביי ישראל בקרבנו. התנועה האיסלאמית שואפת ופועלת לפגוע בדו-קיום ובהשתלבותם של ערביי ישראל, וחובת כולנו - הן ההנהגה בישראל והן ערביי ישראל - להיאבק גם בתופעה זו".

ח"כ שמולי: "לנקוט אותם צעדים נגד להב"ה"

המחנה הציוני התייצב לצד עמדת הממשלה. "הוצאת התנועה האיסלאמית היא צעד נכון, שהמחנה הציוני דרש כבר לפני יותר מחודש. חבל שלביבי לקח כל כך הרבה זמן לעשות צעד מתבקש כל כך. כעת יש להוציא גם את להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש) ולה פמיליה מחוץ לחוק. בניגוד לקניית חברי הקואליציה שלו בשלמונים, שנעשית מהיום להיום, המלחמה במסיתים לוקחת לביבי זמן רב מדי. על נתניהו להמשיך להילחם בטרור ביד קשה לצד עשיית צעדים בוני אמון", נמסר מטעם הסיעה.

חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר דברים ברוח דומה. "יש לברך את הקבינט על החלטה זו גם אם באה באיחור מסוים. הפלג הצפוני הוא גורם קיצוני שעוסק באופן שיטתי בהפצה ובליבוי של שנאה והסתה. אין שום סתירה בין מחויבות להסדר ובין מאבק נחוש בטרור. אני קורא לקבינט לנקוט באותם צעדים מול ארגון הימין הקיצוני ובראשם להב"ה", אמר.

פשיטה של המשטרה על משרדי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, נובמבר 2015. יחידת דובר המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
החרמת ציוד ממשרדים שמשתפים פעולה עם התנועה האיסלאמית, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, יחידת דובר המשטרה

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר: "הקבינט קיבל החלטה נכונה. לא ייתכן כי מי שמסית ומקדם טרור בתוך מדינת ישראל יוכל להמשיך ולהלך חופשי ברחובות ובמסגדים, ויקדם את כוונות המוות שלו. מדינת ישראל היא מדינה שומרת חוק, וכל פעילות של הסתה וקידום טרור צריכה להיתקל בתגובה חריפה וברורה".

מנגד, מוחמד ברכה, לשעבר חבר כנסת מטעם חד"ש ויו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי הוועדה לא תעבור לסדר היום נוכח ההחלטה. "לממשלה לא חסרים כלים לתבוע את החשודים בפעילות פלילית, זו מתקפה על פעילות פוליטית של ערבים. מי שמלהיט את היצרים הם קבוצות שמגיעות להר הבית, כולל מירי רגב ואורי אריאל. השייח ראאד סלאח צפוי להיכנס לכלא על שנשא דרשה – אם יש האשמה ספציפית אז שיטפלו בה, אבל יש כאן ניסיון להתנכל לתנועה שלמה". בתגובה להחלטה, הודיעה הוועדה על שביתה כללית במגזר הערבי ביום חמישי הקרוב.

שייח ראאד סלאח, בימ"ש מחוזי ירושלים, 14 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"אם יש האשמה ספציפית - שיטפלו בה, אבל לא להתנכל לתנועה שלמה". השייח סלאח/נועם מושקוביץ

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר כי מדובר בהחלטה בזויה בחסות מתקפת הטרור בצרפת. "ההחלטה לאסור את פעילות התנועה האיסלאמית היא החלטה פוליטית מובהקת של ממשלת ימין, שאחראית להידרדרות במצב ומחפשת שעיר לעזאזל בדמות התנועה האיסלאמית. מבחינת התזמון יש כאן ניצול ציני של הפשע הנורא בפריז.

"התנועה האיסלאמית היא חלק אותנטי מוועדת המעקב, מהמפלגות ומהתנועות בחברה הערבית-פלסטינית בארץ, ואנחנו רואים בכך מעשה נפשע המכוון נגד כלל הציבור הערבי ונגד הזכות ואף החובה לפעול למען הציבור שלנו, לרבות בעניין מסגד אל-אקצא וניסיונות של גורמים בימין לשנות את הסטטוס קוו בו".

חבר כנסת נוסף מטעם הרשימה המשותפת, באסל גטאס, התייחס למהלך ואמר כי "מדובר בהחלטה פשיסטית ממדרגה ראשונה, שכל מטרתה לשרת את הנרטיב הנבזי והשטני של נתניהו ולפיו ישראל מתמודדת עם האיסלאם הקיצוני, זאת כדי להמשיך להנציח את הכיבוש. התנועה האיסלאמית היא מרכיב פוליטי מרכזי בחברה הערבית, והוצאתה מחוץ לחוק מסמנת את תחילת הדרך לשלילת הלגיטימיות של הפלסטינים בישראל כל עוד הם נאבקים בציונות. מי שצריך להיות מחוץ לחוק זאת הציונות, וההנהגה המטורפת של מדינת ישראל, וזה יקרה רק אם יתגבר החרם על ישראל ומדיניותה. אם בעבר קראנו לחרם על ישראל כי היא מדינה כובשת, כעת נוכל להוסיף עוד טיעון: ישראל מדינה פשיסטית".

עמיתו לסיעה, חבר הכנסת יוסף ג'בארין, אמר: "ההחלטה היא רדיפה פוליטית מסוכנת ופגיעה קשה בזכויות יסוד של מיעוט לאומי לחופש ביטוי, חופש דת וחופש התאגדות. ההנהגה של הציבור הערבי בישראל מאוחדת בגינוי צעד זה ומזהירה מפני השלכותיו הקשות על הפעילות הפוליטית של האזרחים הערבים. מדובר בדיכוי פוליטי ודתי, שמהווה גם פגיעה קשה בשירותי דת, רווחה וחינוך שהתנועה מספקת לכל התושבים הערבים. אנו ניזום פעילות מחאה במסגרת ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית, ונפנה גם למוסדות בינלאומיים, כדי להגן על מעמדנו וזכויותנו".


(עדכון ראשון: 07:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully