וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אירופה: גם בדרום אמריקה יתחילו לסמן מוצרי התנחלויות?

16.11.2015 / 19:10

דיפלומטים ישראלים אמרו לוואלה! NEWS כי הפלסטינים, יחד עם מדינות ערביות, מפעילים לחץ על מדינות בדרום אמריקה, כדי שגם הן יסמנו מוצרים מיהודה ושומרון ומהגולן. המהלך לא יצא עדיין לפועל, אך בירושלים חוששים מאפקט דומינו

צילום: אבי כהן, עריכה: מאיה בן ניסן

אחרי ההצלחה באירופה, הפלסטינים מסמנים את היעד הבא: דרום אמריקה. דיפלומטים ישראלים סיפרו היום (שני) לוואלה! NEWS כי בימים האחרונים מפעילים הפלסטינים, בתמיכת מדינות ערב, לחץ על מדינות אמריקה הלטינית לאמץ החלטה דומה לזו שאימצו מדינות אירופה, לגבי סימון מוצרים מההתנחלויות. משרד החוץ בירושלים פועל לסיכול היוזמה, מכיוון שמדינות אלה מהוות שוק חשוב וצומח עבור הייצוא הישראלי.

בשבוע שעבר נערכה בריאד, בירת ערב הסעודית, פסגה שנתית משותפת למדינות ערב ומדינות דרום אמריקה. בישראל נערכו מראש לכך שבמהלכה יפעלו הפלסטינים יחד עם מדינות ערב לשכנע את האורחים מדרום אמריקה לאמץ את הקו האירופי החדש. הפלסטינים קיוו שבתום הפסגה תתפרסם הודעה משותפת לכל המדינות, המביעה תמיכה במהלך האירופי, אולם זה לא יצא לפועל, לאחר שכמה מהמדינות המשתתפות הביעו התנגדות ואמרו כי הן מעוניינות ללמוד יותר על הנושא לפני קבלת עמדה מסוג זה.

עוד בנושא
"סימון המוצרים הוא לא חרם, אלא איתות אירופי עדין"
ממשל אובמה מצדד באירופה: סימון המוצרים "אינו חרם, רק פרט טכני"
ראש עיריית לונדון התנגד לחרם – ונאלץ לבטל פגישות ברמאללה

מפגינים מחזיקים שלט הקורא להחרים את ישראל, מרסיי, יולי 2014. AP
הפגנה בצרפת בעד חרם על ישראל/AP

בסופו של דבר, נאלצו הפלסטינים ומדינות ערב להסתפק באמירה שגרתית יותר, על כך שכל המדינות המשתתפות בכנס שותפות לשאיפה לראות פיתרון צודק לסכסוך הישראלי-פלסטיני, שיהיה מבוסס על יוזמת השלום של הליגה הערבית ("היוזמה הסעודית") משנת 2002, שבמסגרתה הציעו כל מדינות ערב להכיר בישראל לאחר שתקום מדינה פלסטינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

החשש: מדינות מתונות ילכו אחרי אלה הפרו-פלסטיניות

עם זאת, דיפלומטים מכמה מדינות בדרום אמריקה אמרו לבני שיחם הישראלים שהפעילות הפלסטינית בנושא סימון המוצרים צפויה להימשך ואף להתגבר בזמן הקרוב.

בירושלים מעריכים כי הפעילות של ישראל, אולי אף בסיוע של ארצות הברית (שסירבה לגנות את המהלך האירופי אבל גם לא הביעה בו תמיכה), יכולה למנוע מצב שבו כל מדינות היבשת מאמצות את הקו האירופי. יחד עם זאת, במשרד החוץ חוששים מתסריט שבו מדינות מסוימות בדרום אמריקה, שידועות בקו הפרו-פלסטיני המובהק שלהן, כגון ונצואלה ובוליביה, יהיו הראשונות לאמץ את ההנחיות האירופיות, ושמדינות אחרות ביבשת יילכו בעקבותיהן.

ישראל השקיעה בעשור האחרון מאמצים גדולים לשיפור יחסי הסחר שלה עם מדינות דרום אמריקה, בין היתר באמצעות חתימה על הסכם סחר חופשי עם "מרקוסור", השוק המשותף של המדינות המרכזיות ביבשת. שר החוץ הקודם, אביגדור ליברמן, גרס כי על ישראל להשקיע בשיפור מעמדה בדרום אמריקה (וגם באפריקה ובאסיה), כדי להפחית את התלות הכלכלית הישראלית באירופה ובכך להקטין את השפעתן של החלטות כמו זו שקיבל האיחוד האירופי בשבוע שעבר.

הפגנה פרו-פלסטינית בקראקס, בירת ונצואלה. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
הפגנה פרו-פלסטינית בקראקס/רויטרס

יש לציין כי מדינה אחת מחוץ לגבולות אירופה שהחליטה כבר בשנת 2012 לסמן מוצרים מההתנחלויות היא דרום אפריקה, שמדיניות החוץ שלה הפכה בשנים האחרונות לביקורתית במיוחד כלפי ישראל, עד כדי אירוח בכירי חמאס במדינה לאחרונה. עם זאת, במקרה של דרום אפריקה, לחץ מדיני של ישראל גרם בהמשך לשינוי ההחלטה, ובשלוש שנים שחלפו מאז, אף מדינה אחרת באפריקה לא הצטרפה למהלך הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully