וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע מעצרים ברחבי צרפת: 20 מחבלים מעורבים ישירות במתקפת הטרור

יהושע בריינר, שליח וואלה! NEWS לפריז

16.11.2015 / 9:59

כ-150 בני אדם נעצרו בצרפת ובבלגיה, מרביתם ללא קשר ישיר לאירועים בבירה הצרפתית. גורמי מודיעין מערביים העריכו כי מתכנני הפיגועים הגיעו מכמה מוקדים באירופה. ראש הממשלה: "מתוכננות מתקפות טרור נוספות הזמן הקרוב"

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

כ-150 בני אדם נעצרו במהלך הלילה (שני) בכמה ערים ברחבי צרפת במסגרת חקירת המתקפה בפריז בלילה שבין שישי לשבת, שהביאה למותם של לפחות 132 בני אדם. בכלי התקשורת הצרפתיים דווח כי מדובר במעצרים מנהליים, וכי לעצורים אין קשר ישיר לשורת הפיגועים במרכז הבירה הצרפתית. במסגרת מבצע המעצרים, נאספו כלי נשק שנמשאו בבתים פרטיים, כולל משגר רקטות.

זאת, יותר מ-48 שעות לאחר המתקפות ועל רקע הדיווחים על מתקפה אווירית נרחבת של חיל האוויר הצרפתי נגד יעדי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) באזור א-רקה שבסוריה, והמשך המצוד אחר החשוד השמיני בביצוע המתקפה – סלאח עבד סלאם הבלגי. להערכת הרשויות, הוא המחבל השמיני שהשתתף במתקפה המשולבת. שישה מחבלים ביצעו פיגועי התאבדות, ומחבל שביעי נורה למוות על ידי כוחות המשטרה.

עוד בוואלה! NEWS:
מתקפת הטרור בפריז: מצוד אחרי חשוד נוסף שנמלט מהעיר
המודיעין העיראקי: "יממה לפני המתקפה הזהרנו את צרפת"
הפריזאים מנסים לאסוף את השברים: "החיים נמשכים, סה לה וי"

מטוס קרב צרפתי ממריא להתקפה בסוריה, נובמבר 2015. רויטרס
מטוס קרב צרפתי ממריא לתקיפה בסוריה, הלילה/רויטרס

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס אמר הבוקר לרשת RTL בצרפת כי "נפעל נגד דאעש בכל מקום וללא רחמים". הוא אישר את הדיווחים על התקיפה בסוריה ועל גל המעצרים, והוסיף: "המתקפות תוכננו ונהגו בסוריה. לא ניתן לדאעש לנצח במלחמה הזאת".

ואלס טען כי "מתוכננות מתקפות נוספות על אדמת פריז וברחבי אירופה בימים הקרובים". לדבריו, "הטרור יכול להכות שוב. העם הצרפתי מפחד, אך גם עומד איתן". ראש הממשלה הבהיר כי "איום הטרור לא ייעלם".

הערכת כוחות הביטחון הצרפתיים כעת היא כי יותר מעשרה בני אדם נוספים מעורבים ישירות בתכנון המתקפה - בסך הכל כ-20. גורמים ביטחוניים בצרפת מסרו אמש לעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" כי החשודים בתכנון המתקפה, בתמיכה במבצע המשולב ובביצועו נמצאים בכמה מוקדים ברחבי אירופה, בעיקר בצרפת ובבלגיה, וכי חלקם קרובי משפחה האחד של השני.

בראהים עבד סלאם, בן 31, שהתפוצץ באמצעות חגורת נפץ במהלך אותו הלילה הוא אחיו של סלאח עבד סלאם, שככל הנראה נהג בכלי הרכב ששימש להביא את המחבלים לאחת הזירות ונגדו כעת מתנהל המצוד. הרשויות בבלגיה מסרו כי אח נוסף של השניים נעצר במדינה. גורמי מודיעין אירופיים מסרו כי לפחות שניים מהמחבלים שהו בסוריה בשנים האחרונות. ידוע בוודאות כי אחד מהם, בילאל הדפי, אזרח צרפתי בן 20, הגיע לבלגיה לאחר שהותו בסוריה, וככל הנראה התיישב בפרבר מולנבק של בריסל, שממנו יצאו ככל הנראה חלק מהמעורבים.

במסגרת מצב החירום שהוכרז בצרפת, לפחות שלושה בני אדם נעצרו הלילה ברובע ריינרי או מיראיי שבעיר טולוז בדרום צרפת, אותו רובע שממנו הגיע מוחמד מראח, מבצע פיגועי הירי נגד חיילים צרפתים ואזרחים יהודיים בערים טולוז ומונטובאן בשנת 2012. המבצע הלילה נערך בהשתתפות כ-200 חיילים ושוטרים, חלקם מיחידות העילית של המשטרה הצרפתית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, לפחות שבעה בני אדם נעצרו בגרנובל במהלך הלילה וחומרי חקירה נאספו במהלך מבצע בכמה בתים פרטיים בעיר, כך לפי כלי תקשורת מקומיים. מבצעים נוספים נערכו בעיר בוביניי שבמחוז סן-סנט-דני, ובעיר ז'ומון בצפון צרפת, בהשתתפות עשרות שוטרים וחיילים.

היום תצוין דקת דומיה ברחבי צרפת, והנשיא פרנסואה הולנד צפוי לשאת נאום לאומה בפרלמנט בפריז. בתוך כך, בתי הספר ומוסדות הציבור בפריז שבו היום לפעילות, לאחר שהוכרז על סגירתם בעקבות המתקפות בעיר והחשש מפני מתקפות נוספות. לאחר הצבתם של כ-1,500 חיילים ברחבי העיר ביום שבת בבוקר, גם כעת נמשכת כוננות השיא בעיר, ובעיקר במרחבים הציבוריים וברשתות התחבורה הציבורית.

שוטרים בשדרות שאנז אליזה, פריז, צרפת, 15 בנובמבר 2015. AP
"פתאום אנשים התחילו לרוץ לכל עבר ולצעוק". שוטרים בשדרות אליזה, אתמול/AP

אמש עשרות בני אדם ששהו באזור כיכר הרפובליקה המרכזית, שם נערך טקס זיכרון להרוגי המתקפה, נמלטו מהאזור לאחר שנשמע קול פיצוץ. כעבור זמן קצר התברר כי היה זה פיצוץ של זיקוק או של מכשיר חשמלי במסעדה סמוכה, אולם האזרחים בסביבה מיהרו להימלט, ואחת מהן אף קפצה למימיה של תעלת סנט מרטן הסמוכה. "פתאום אנשים התחילו לרוץ לכל עבר ולצעוק", סיפר עומאר זהירי, בן 50 שהשתתף בטקס הזיכרון.

(עדכון ראשון: 9:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully