וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפך במיאנמר הושלם: האופוזיציה תבחר את הנשיא הבא

13.11.2015 / 21:00

לפי תוצאות הבחירות, מפלגתה של אונג סן סו צ'י גרפה יותר משני שלישים מהמושבים ותוכל להקים ממשלה. ואולם, היא תנהל את המדינה מאחורי הקלעים, מאחר שהחוקה אוסרת עליה לכהן בתפקיד

מנהיגת האופוזיציה במיאנמר, סן סו צ'י, בעצרת בחירות ביאנגון. רויטרס
ניצחון גורף של האופוזיציה. סו צ'י נואמת בפני קהל תומכיה/רויטרס

מפלגת האופוזיציה במיאנמר הבטיחה היום (שישי) מספיק מושבים בפרלמנט כדי לבחור נשיא חדש ולהקים ממשלה בכינוס הבא של חברי הבית העליון והתחתון שיחל בשנה הבאה. התוצאות שפרסמה ועדת הבחירות אישרו את דבריה של מנהיגת "הליגה הלאומית למען דמוקרטיה" אונג סן סו צ'י, שבתחילת השבוע הכריזה על ניצחונה בבחירות החופשיות הראשונות שהתקיימו ביום ראשון במדינה הדרום-מזרח אסייתית אחרי 25 שנה.

המפלגה קיבלה לפחות 369 מושבים מתוך 498 שעמדו לבחירה – יותר משני שלישים שלהם הייתה זקוקה. 166 מושבים נוספים – רבע מכלל הפרלמנט - שמורים לצבא. כ-80% מתוך 30 מיליון בעלי זכות ההצבעה השתתפו בבחירות, אולם מאות אלפים נוספים, רובם בני הרוהינגה המוסלמים, לא הורשו להגיע לקלפיות. נוסף על כך, הבחירות לא התנהלו באזורים שבהם מתנהלים עימותים מזוינים בין ארגוני מורדים לכוחות הביטחון.

לקריאה נוספת בנושא
האופוזיציה במיאנמר: הצבא עושה "תרגיל" ולא מפרסם את התוצאות
בחירות היסטוריות במיאנמר: מפלגת השלטון הודתה בהפסד
כלת פרס נובל לשלום תדיח את הצבא?

ילדים מוסלמים במחנה פליטים במערב מיאנמר, נובמבר 2015. רויטרס
לרבים מהם לא הייתה זכות בחירה. ילדים מוסלמים במחנה פליטים במדינה/רויטרס

האישור לניצחון האופוזיציה מגיע ביום השנה החמישי להחלטת החונטה הצבאית ששלטה במדינה לשחרר את סו צ'י ממעצר בית, שבו שהתה מאז ניצחונה הקודם בבחירות, שבתוצאותיהן סירב המשטר להכיר. הישגה של כלת פרס נובל לשלום הוא חלק מהתהליך שבו החל הנשיא והגנרל לשעבר טאין שין, שביצע שורת רפורמות דמוקרטיות וכלכליות בשנים האחרונות.

למרות הניצחון הגורף, מנהיגת האופוזיציה לא תוכל להפוך בעצמה לנשיא בשל סעיף בחוקה, שגובשה על ידי כוחות הביטחון, האוסר למנות לתפקיד מי שבניו או בן זוגו מחזיקים באזרחות זרה. ואולם, היא הדגישה כי היא תנהל את המדינה בכל מקרה, דרך המועמד שייבחר על ידי מפלגתה בחודש פברואר. לצד זאת, האופוזיציה תצטרך לחלוק בכל מקרה את השלטון עם הצבא, ששומר לעצמו לפי החוקה את משרדי הפנים, ההגנה וביטחון הגבולות.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון ונשיא ארצות הברית ברק אובמה כבר בירכו את סו צ'י על הישגה. לפי הודעת הבית הלבן, אובמה "הצדיע לה" בשיחה על "מאמציה הבלתי-נדלים והקרבתה ארוכת השנים למען הדמוקרטיה, השלום והשוויון בבורמה". נשיא ארצות הברית ובאן שיבחו גם את נשיא מיאנמר על כך שארגן בהצלחה את הבחירות ההיסטורית, ומזכ"ל האו"ם אף הכיר ב"אומץ ובחזון" של טאין לארגן הליך שבו מפלגתו נחלה תבוסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully