וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסתערבים שרופים? מצלמות הפלסטינים לא מרתיעות לוחמים

13.11.2015 / 0:27

בעידן שבו כל פריים ממצלמת אבטחה מפורסם תוך דקות ברשת, היה ברור שתמונות הלוחמים שביצעו אתמול בלילה מעצר בחברון יופצו. ואולם, החלפת זהויות, מעבר בין תפקידים וחשיפת פנים מינימלית שעומדים לרשות לוחמי היחידות מבטיחים כי פעילותם תימשך

צילום: צילומי אבטחה, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, שניר דבוש

האתגרים שניצבים מול עולם המסתערים בעידן הטכנולוגי עלו אתמול בבוקר (חמישי) שוב, כשתיעוד הווידאו של הלוחמים שהגיעו לבית החולים אל-האלי בחברון ועצרו מחבל - הופץ ברשת. בתיעוד נראים הלוחמים, תחפושות הכיסוי שלהם ופרטים רבים נוספים שנמצאים כעת בידי המודיעין הפלסטיני ועלולים לסכן אותם. "אף אחד לא הופתע מכך שיש מצלמות ובטח לא כשהסרטון פורסם. הכול נלקח בחשבון", אמר גורם ביטחוני שמצוי בפרטי המבצע. "לכן, תכנון של מבצע כזה חייב להיות מבוסס על מודיעין מדויק, ולמרות הנפיצות והרגישות של בית החולים - המטרה היא כמובן לסיים את המבצע בשלום".

ביחידת דובדבן וביחידות מסתערבים נוספות במג"ב ובמשטרה ערים לעובדה שבעשור האחרון מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית וארגוני הטרור משקיעים זמן ומשאבים רבים על מנת לבנות "בנק תמונות" של מסתערבים. במקרים שבהם היחידה מבינה שמסתערב "נשרף" ונחשף - הוא נכנס לקטגוריית "המצוננים" ונאלץ להחליף את מראהו באופן קיצוני - לגדל זקן, לשנות לבוש, להשמין או לרזות - או, אם אין ברירה, להחליף תפקיד. בגלל השוני המהותי בין גזרות הפעולה של המסתערבים והאוכלוסיות רבות ושונות שהם נטמעים בהן, אפשרויות רבות פתוחות בפניהם בנוגע לדמויות ולסיפורי הכיסוי שבחסותם הם פועלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל עוד המצלמות לא מחוברות זו לזו ומתריעות בזמן אמת - האיום נמוך. "האישה בהריון" שנכנסת לבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

יכולות הצילום והמעקב אמנם מהוות משוכה לא קטנה גם עבור לוחמי ארגוני ביון כמו המוסד, אך אין מדובר בבעיה שלא ניתן לפתור: בתום מבצעים שבהם נחשפו לוחמים מחוץ לגבולות המדינה במבצעי מוסד, לדוגמה, הם נאלצו לעבור לתפקיד אחר. ואולם, לדברי מומחי ריגול, במקרים חריגים יכולות האיפור והפעילות הסמויה של היחידה מסוות בצורה כל כך טובה את הלוחם - כך שאין צורך שיסתתר בהמשך. כמו כן, בכל הנוגע למסתערבים, גם אם המבצע כולו תועד במצלמות טלפון ובמצלמות אבטחה - כל עוד המצלמות לא מחוברות זו לזו ואין מערכת אחת שיודעת לנתח את המידע בזמן אמת ולהתריע על הנתונים, מדובר באיום נמוך על הפעילות.

גופי הביטחון של הרשות עדיין לא מחזיקים במערכת מתקדמת עם חדרי בקרה, אך מומחים למערכות מידע טוענים כי די בצילום פנים אחד של מסתערב על מנת שיהיה ניתן להפיץ את תמונתו ברשתות החברתיות ולהזהיר קבוצות של פעילים מפניו. "יש לנו לא מעט אתגרים עבור עולם המסתערבים, כמו המעבר מבניית בתי חמולה למגדלים עם שומר בכניסה שכדי לעבור אותו צריך להיות מאוד מיומן", הסביר קצין בכיר לשעבר ביחידת מסתערבים. "גם את האתגר הזה אנחנו יודעים לחצות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מבצע למעצר מחבל בבית החולים בחברון 12 נובמבר 2015. "מען", צילום מסך
זירת המעצר, אתמול בלילה/צילום מסך, "מען"

המידע המקדים שהשיג שב"כ על אודות המרחב המבצעי היה מורכב ורגיש, מאחר שמדובר בבית חולים ובחולה שמאושפז תחת אבטחה צמודה של בני משפחתו. לא מדובר במבנה מגורים רגיל שניתן לכתר עם כוחות ולשלוף את המבוקש ממיטתו, או במבצע שבו יש להמתין בסבלנות עד שייצא המבוקש מן המבנה. לפיכך, הוחלט להטיל את הפעילות על מסתערבי יחידת הימ"מ ולוחמי אגף המבצעים של השב"כ. תכנון המבצע ירד לפרטים הקטנים ביותר ונגע לרמת החשיפה של פני הלוחמים, סיפורי הכיסוי ותרחישים אפשריים שנוגעים לאירועי קיצון בתוך המוסד הרפואי. בסופו של דבר, במקרה הרע, המבצע לא ארך יותר מדקות בודדות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיעוד מהפעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת התכנון נלקחת בחשבון העובדה שמאבטחי בתי חולים לא יעזו לעצור לבדיקה פצוע צורח מכאב ונכנס מלווה בבני משפחתו. כמו כן, הם לא היו עוצרים אישה פלסטינית להיבדק, גם אם תיראה חשודה, על מנת לשמור על כבודה. כך הצליחו המסתערבים לחצות את שלב המאבטחים.

בנוסף, נשקלות בכובד ראש הפעלותיהם של כל אחד מן הלוחמים. דין מסתערב ביחידת דובדבן שמבצע פעילות מתמשכת אינו כדין לוחם באגף המבצעים של השב"כ, שאוסף מידע מודיעיני רגיש ביותר שיוביל מאוחר יותר למבצעים מורכבים מאוד. לפיכך, הפעלת הכוחות השונים מותאמת לרגישות וליכולת של מערכת הביטחון לקחת סיכון בחשיפת הלוחמים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד אפשר להחליף תפקיד. או זהות/מערכת וואלה!, צילום מסך

איברהים חמד, בכיר מבוקשי הגדה לפני עשור, נעצר רק אחרי שמונה שנות מצוד אחריו. הוא היה אחראי לרצח של כ-80 ישראליים, והצליח לחמוק מידי מערכת הביטחון, בין היתר, כי החליף זהויות ופרצופים והערים פעם אחר פעם על גורמי המודיעין. מומחים לפעילות המסתערבים נזכרים בו כשמבהירים כי למרות ההרתעה שמייצרות המצלמות בצד השני - תמיד אפשר להחליף תפקיד, או זהות.

(עדכון ראשון: 17:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully