וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי קיר סדוק: התגלו אלפי מסמכי הרישום של יהודי בודפשט בשואה

דיירי הקומה הרביעית בבניין הסמוך לפרלמנט ההונגרי רק רצו לתקן סדק בקיר – וגילו אוצר היסטורי. 6,300 מסמכים שבהם נרשמו תוך 24 שעות יהודי העיר, לקראת גירושם למחנה ההשמדה אושוויץ בשנת 1944

מסמכים שנחשפו מאחורי קיר בבניין בבודפשט, הונגריה, נובמבר 2015. "קרונן צייטונג", צילום מסך
"מדובר במסמכים בעלי חשיבות היסטורית"/צילום מסך, "קרונן צייטונג"

יותר מ-6,000 מסמכים המתעדים את רישום יהודי בודפשט, לקראת העברתם לגטאות ולמחנות ההשמדה בשנת 1944, נחשפו בבניין דירות במרכז בירת הונגריה – כך דווח אתמול (רביעי) בעיתון האוסטרי "קרונן צייטונג". המסמכים נחשפו מאחורי קיר בקומה הרביעית של בניין בכיכר קוסות, סמוך לפרלמנט ההונגרי בבודפשט.

דיירי הבית סיפרו כי המסמכים נחשפו לאחר שגילו סדק בקיר. מאחוריו, כך התברר, הוטמנו כ-6,300 מסמכים שבהם נרשמו פרטיהם של יהודי בודפשט. "מדובר במסמכים בעלי חשיבות היסטורית", סיפר מנהל הארכיון העירוני של בודפשט, ספן קניירס.

עוד בוואלה! NEWS:
ספר חדש טוען: "היטלר לא היה אנטישמי קיצוני בתחילת דרכו"
נפתחה קרן אמריקנית-צרפתית לניצולי שואה שגורשו ברכבות
חוקר פולני טוען: נחשף המקלט הגרעיני שנבנה עבור היטלר

מסמכים שנחשפו מאחורי קיר בבניין בבודפשט, הונגריה, נובמבר 2015. "קרונן צייטונג", צילום מסך
היכן מסתתרים המסמכים הנוספים?/צילום מסך, "קרונן צייטונג"

הוא הסביר כי המסמכים מאפשרים להיסטוריונים להתחקות אחר גורלם של יהודי בודפשט שנספו בשואה. ב-30 במאי 1944 הורתה מועצת העיר בודפשט לערוך רישום של כל התושבים, ברשימות נפרדות לנוצרים וליהודים, ואלה המסמכים שנחשפו כעת. על פי ההוראה, הרישום הושלם תוך 24 שעות, והמסמכים מפרטים את בעלי הדירות, שמות הדיירים, תעריפי שכר הדירה ומספר הנוצרים והיהודים בכל בניין.

קניירס סיפר כי חלק מהיהודים הצליחו להירשם ברשימות המיועדות לנוצרים, לעתים ללא ידיעתם של הפקידים ושל בעלי הדירות שמילאו את טפסי הרישום, וכך ניצלו מהגורל הטראגי של אחיהם שנשלחו למחנות ההשמדה. ב-21 ביוני 1944, כ-220 אלף תושביה היהודים של בודפשט הוכרחו לעזוב את בתיהם ולעבור לבתים שהוקצו לכך, וסומנו במגן דוד. משם הועברו היהודים על ידי משטרת הונגריה למחנה ההשמדה אושוויץ זמן לא רב לאחר מכן. על פי ההערכות, 600 אלף מיהודי הונגריה נספו בשואה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בשנת 1944, פעלה בבניין ועדה ממשלתית בנושא דיור/מערכת וואלה!, צילום מסך

כעת פועלים בארכיון העירוני לחקור את ההיסטוריה של הבניין, במטרה לגלות מי ביקש להטמין את המסמכים ולהצילם – ואולי אף למצוא מסמכים נוספים. בשנת 1944, פעלה בבניין ועדה ממשלתית בנושא דיור, שככל הנראה נזקקה למסמכים עבור פעילותה. אולם המסמכים שנחשפו מתייחסים רק לרבעים ה-11, ה-12, ה-13 וה-14 של העיר, וההערכה היא כי קיימים מסמכים נוספים – פי שלוש בכמות – בנוגע ליהודים שחיו בחלקי העיר האחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully