וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענית, רקדנית - ויותר עשירה מאביה: חייה הסודיים של בתו של פוטין

12.11.2015 / 12:16

תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס שופך אור על "האריסטוקרטיה החדשה" שצמחה ברוסיה, הרחק מאור הזרקורים – אך קרוב מאוד לצלחת. "בקרוב מאוד כל המשאבים יהיו בידיהם של חמש משפחות". ולמה הפדרציה הרוסית לריקוד רוקנרול אקרובטי זוכה לתמיכה מחברות נפט?

עריכה: יאיר דניאל
"כמובן שההחלטה לתמוך בפרויקטים של אוניברסיטת מוסקבה חפה מכל פרוטקציה משפחתית"

מאז עלייתו לשלטון ברוסיה בשנות ה-90, רבים ממכריו של הנשיא ולדימיר פוטין נודעו בעושר שצברו. פוטין עצמו מתעקש שאינו משתתף בבהלה לזהב שהפכה לאחד מסמלי משטרו, והצהרות ההון שפרסם חושפות "אדם צנוע", עם הכנסה של 7.65 מיליון רובל (כ-455 אלף שקלים) בשנה, בעלות על שתי דירות צנועות ומניות בחברה המפעילה חניונים. מנגד, תחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס חושף כי בתו הצעירה קתרינה לא מתרחקת מהצלחת וזוכה לתמיכתם של רבים מחבריו האמידים של הנשיא הרוסי.

בנותיו של פוטין מוסתרות לרוב מעין הציבור, והבת קתרינה משתמשת בשם המשפחה טיחונובה. אנדריי אקימוב, סגן יו"ר בנק המשכנתאות הרוסי "גזפרומבנק", סיפר כי פגש את קתרינה כשהייתה צעירה, ושוב לאחרונה, ואישר כי היא אכן בתו של פוטין. טיחונובה, בת 29, מנהלת פרויקט של אוניברסיטת מוסקבה המעודד מדענים צעירים, שזוכה לחסותה של "גזפרומבנק".

עוד בוואלה! NEWS:
המחאה החדשה של האמן המתנגד לפוטין: הצית את מטה סוכנות הביטחון
מיליונר רוסי המקורב לפוטין נמצא מת במלון בארה"ב
3 שנים ברצף: פוטין – האיש החזק בעולם; רק תשע נשים ברשימה

קתרינה טיחונובה ואיוון קלימוב בתחרות ריקוד בוורשה, 2014. רויטרס
"זה יותר מסתם המשך השושלת"/רויטרס

"ידעתי שזו בתו של פוטין", אמר אקימוב. "אבל כמובן שההחלטה לתמוך בפרויקטים של אוניברסיטת מוסקבה חפה מכל פרוטקציה משפחתית". יועציה של טיחונובה באוניברסיטה, שם היא גם מובילה תכנית להרחבת הקמפוס בהשקעה של 1.7 מיליארד דולרים, כוללים חמישה מחבריו הקרובים ביותר של פוטין, מהם שני ראשי שירות הביון קג"ב לשעבר.

מהתחקיר עולה כי הפרויקט שטיחונובה מובילה זוכה לתמיכה בהיקף של מיליוני דולרים בכל שנה, אולם לא נמצאו ראיות המצביעות על כך שהיא מקבלת לכיסה חלק כלשהו מהתקציב המנופח. עם זאת, שעות ספורות לאחר פרסום התחקיר, אקימוב חזר בו מדבריו וטען כי אותה טיחונובה, מנהלת הפרויקט הנקרא "אינופרקטיקה", כלל אינה בתו של פוטין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"ממונים לנהל בנקים עוד לפני שמלאו להם 30 שנים"

"זה נורמלי לחלוטין שכל מי שעומד בראש חבר מנהלים בבנקים הממשלתיים הם ילדים של בכירים בשירותי הביטחון"

טיחונובה מציגה את עצמה כרעייתו של קיריל שמאלוב, בן 33, בנו של ניקולאי שמאלוב, ידידו הקרוב של הנשיא פוטין. שמאלוב האב הוא בעל מניות ב"בנק רוסיה", שאותו תיארו בכירים אמריקנים כ"בנק האישי של האליטה הרוסית". טיחונובה ושמאלוב הבן מחזיקים יחד בנכסים בשווי מוערך של כשני מיליארד דולרים, מרביתם מניות בחברת נפט ופטרוכימיה שקיריל רכש ממקורב אחר של הנשיא, גנדי טימצ'נקו. בבעלות הזוג הצעיר גם וילה בעיר בחוף הצרפתית ביאריץ, ששווייה מוערך ב-3.7 מיליון דולרים. גם היא נרכשה מידי טימצ'נקו.

בדומה לתופעה המוכרת מסין, שם ילדיהם של מנהיגי המפלגה הקומוניסטית הגיעו בקלות לעמדות של כוח רב ואגרו הון גדול, ברוסיה קמה לה "אריסטוקרטיה חדשה" של בנות ובני הפוליטיקאים וראשי החברות הממשלתיות – רובם ככולם חברים קרובים של הנשיא פוטין. אולגה קרישטנובסקיה, סוציולוגית וחברת מפלגת השלטון "רוסיה מאוחדת" לשעבר, הסבירה כי "רבים בחברה סבורים שהם לא עבדו בשביל זה, ולא ממש יודעים מי הם באמת האנשים האלה".

מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני תיאר את המצב כ"מערכת ניאו-פיאודלית" שמשתלטת על משרדי הממשלה ועל כל העסקים הגדולים. "היום ברוסיה, זה נורמלי לחלוטין שכל מי שעומד בראש חבר מנהלים בבנקים הממשלתיים הם ילדים של בכירים בשירותי הביטחון, והם ממונים לתפקיד עוד לפני שמלאו להם 30 שנים", הסביר. "זה יותר מסתם המשך השושלת. הם לא יורשים רק את עמדותיהם של הוריהם, אלא גם את הזכות לבחור כל עמדה אחרת שהם רוצים. הסכנה היא שבקרוב מאוד כל המשאבים החיוניים יהיו בידיהם של חמש עד שבע משפחות".

"חוקרת מוכשרת"

מלבד תגובתו של אקימוב לאחר פרסום הכתבה, טיחונובה ומקורביה המוזכרים בתחקיר סירבו להגיב לטענות. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר: "אין לנו כל מידע על חייה האישיים של גברת טיחונובה, על קשרי המשפחה שלה, מצבה המשפחתי, פעילויותיה האקדמיות, מעורבותה בפרויקטים ספציפיים או עץ המשפחה שלה, כמו גם של הגורמים האחרים המוזכרים". לדבריו, "בשנים האחרונות יש כמות ענקית של רכילות על קשריו המשפחתיים של פוטין ובעיקר של בנותיו. החלק המדויק מתוך כל המידע הזה הוא קטן באופן מגוחך".

מעט מאוד ידוע על חייה של קתרינה, שנשמרה מאור זרקורי התקשורת מאז בחירתו של אביה לנשיאות בשנת 2000. לפני כארבע שנים, סיפר פוטין כי היא התמחתה בלימודי יפנית והיסטוריה של אסיה באוניברסיטת סנט פטרסבורג. מלבד זאת, מעט מאוד נודע עליה עד שהבלוגר הרוסי אולג קשין דיווח כי היא פעילה באוניברסיטת מוסקבה, תחת שם המשפחה של סבתה, יקטרינה טיחונובה שקרבנבה.

שדרות גנרל מאק קרוסקי, ביאריץ, צרפת. Google Maps, צילום מסך
שדרות גנרל מאק קרוסקי בביאריץ, צרפת, שם מחזיקה טיחונובה בדירה/צילום מסך, Google Maps

מאוניברסיטת מוסקבה נמסר כי טיחונובה, החתומה על כמה מאמרים בתחום הפיזיקה וחקר החלל, היא "חוקרת מוכשרת". עם זאת, הובהר: "אין לנו כל מידע על חייהם האישיים של עובדינו".

הפרויקט שבהובלתה, "אינופרקטיקה", מתגאה בשורה מרשימה למדי של יועצים ושותפים, רובם ככולם מקורבים לפוטין. הבולטים שבהם הם סרגיי צ'מזוב וניקולאי טוקארב, סוכני קג"ב לשעבר שעל פי הדיווחים פעלו יחד עם פוטין הצעיר בימיו כמרגל בדרזדן, גרמניה, בשנות ה-80, וחלקו בית עם משפחתו של נשיאה העתידי של רוסיה. צ'מזוב עומד כעת בראש ענקית הטכנולוגיה "רוסטק", הנמצאת בבעלות ממשלתית, וטוקארב מנהל חברה ממשלתית אחרת, "טרנסנפט".

מקום חמישי בעולם

אולם חייה של טיחונובה לא מסתכמים בחלקה באקדמיה. תחת אותו השם, היא השתתפה במשך שנים בתחרויות ריקוד רוקנרול אקרובטי. בשנת 2013, היא אף הגיעה עם שותפה, איוון קלימוב, למקום החמישי באליפות העולם שנערכה בשווייץ. כיום, טיחונובה עומדת בראש שתי ועדות של הפדרציה הרוסית לריקוד רוקנרול אקרובטי, שזוכה בין היתר למימון מהחברות "סיבור", "נובטק" ו"גזפרומבנק" – כולן בשליטה של מכריו של פוטין.

"סיבור" ו"נובטק" הן בבעלותם של האחים ויורי וקיריל שמאלוב – אותו שמאלוב שלכאורה נשוי לטיחונובה. אותן חברות תורמות גם ל"אינופרקטיקה", המיזם שמובילה טיחונובה באוניברסיטה. דובר מטעם חברת "סיבור" טען כי "המוטיבציה למימון הפדרציה דומה לזו שבמימון סוגי ספורט אחרים. 'סיבור' תמכה בפדרציה הרוסית לכדורסל, בנבחרת הפורמולה 1 ובקבוצות הוקי וכדורגל רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully