וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי ביטחון, רמטכ"לים ואלופים: אלה העדים בתביעת הדיבה של הרפז

יהושע בריינר

12.11.2015 / 9:00

בתביעה נגד העיתונאים דן מרגלית ורונן ברגמן, שחשפו לכאורה בספרם דליפה של מסמך מסווג ממחשבו של הרפז, יעידו מטעם ההגנה, בין השאר, אהוד ברק. מנגד, שאול מופז וראש אמ"ן הנוכחי הרצי הלוי יבהירו כי המסמך לא היווה סכנה. עורך הדין של הרפז: "הנתבעים העלו טענות סרק"

בועז הרפז שוחרר למעצר בית בבית משפט השלום בראשון לציון, מרץ 2014. בן קלמר
בועז הרפז בבית משפט השלום בראשון לציון, מרץ 2014/בן קלמר

שני שרי ביטחון, אלופים ובכירי מערך המודיעין והמבצעים המיוחדים של צה"ל צפויים להעיד במאי 2016 במסגרת תביעת הדיבה שהגיש סגן אלוף (במיל') בועז הרפז. התביעה הוגשה בתחילת 2013, נגד העיתונאים דן מרגלית ורונן ברגמן על ספרם "הבור", העוסק בפרשת מסמך הרפז ובאיש עצמו. במסגרת המשפט המתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים, הגישו מרגלית וברגמן תצהירי עדות של בכירים במערכת הביטחון שגיבו את טענותיהם בספר.

הבכירים טענו למשל שמסמך מסווג ביותר, שכתב הרפז ומוען לרמטכ"ל דאז משה יעלון, דלף ממחשבו של הרפז בשנת 2003 - מה שככל הנראה גרם להדחתו מהצבא. כמו כן, התצהירים תמכו גם בטענות בעניין פעילותו של הרפז יחד עם אלוף-משנה (במיל') ארז וינר, שהיה עוזרו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, נגד לשכת שר הביטחון לשעבר אהוד ברק.

בין היתר הוגש תצהיר של אהוד ברק, שטען טענות קשות נגד הרפז על כך שלכאורה חתר תחתיו יחד עם אשכנזי ולשכתו, וכן בנוגע למסמך שהודלף ב-2003 ומסמך הרפז. הוגש גם תצהירו של ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') אהרן זאבי פרקש, ובו תיאר כיצד דליפת המסמך ב-2003 גרמה לסכנה ממשית לביטחון המדינה. בנוסף לכך, תת אלוף (במיל') שחר ארגמן, שפיקד על סיירת מטכ"ל ועל מערך המבצעים המיוחדים במודיעין, מסר תצהיר ובו עדות על אירוע בו הגיע הרפז עם רכב האמר לתרגיל בקורס קצינים בניגוד לנהלים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
תקיפה בדמשק: הלגיטימציה הישראלית לפעול בסוריה ברורה מתמיד
תושב חדרה בן 50 הגיע לאזכרה לאביו - ונפצע בינוני מכדור תועה
תחקיר ערוץ 10: כך קידמה רגב מינויים פוליטיים במשרד התרבות

אהוד ברק, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
יעיד מטעם ההגנה. אהוד ברק/ראובן קסטרו

כדי להפריך את הטענות הגיש הרפז רשימה של עדי תביעה, אשר זימונם אושר על ידי בית המשפט. בין העדים: שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, שצפוי להעיד כי הדלפת המסמך לא גרמה לכל סכנה, ראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא, ראש אמ"ן הנוכחי אלוף הרצי הלוי, ששירת לצד הרפז במערך המבצעים המיוחדים, מפקד יחידת 8200 לשעבר תא"ל (במיל') נדב צפריר ובכירים נוספים במערך המודיעין. בנוסף לכך, צפויים להעיד גם בכירי חיל המודיעין תת אלוף (במיל') משה שחורי ותת אלוף (במיל') רן שחור. חלק מהבכירים שזומנו מטעמו של הרפז סירבו למסור תצהיר לבקשתו, אך כעת הם יחויבו להופיע בפני בית המשפט.

עם זאת, בקשתו של הרפז לחייב להעיד גם את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נדחתה על ידי בית המשפט. הרפז ביקש לזמן את אולמרט על מנת לערער את מהימנותו של אהוד ברק. בין היתר הסתמך הרפז על דברים שאמר אולמרט בהקלטת סתר, שבה סיפר כי ברק נטל שוחד במסגרת עסקאות נשק. השופט משה בר-עם דחה את הבקשה ואמר כי את הטענות נגד ברק ניתן לעלות בחקירה נגדית שלו עצמו, וכי אין צורך בזימון אולמרט. במהלך הדיון נקבע כי מסמכים רבים בתביעה יהיו חסויים, וכך גם דיוני ההוכחות בתביעה, שיירשמו בפרוטוקול נפרד. ברק ועדים נוספים מטעם העיתונאים צפויים להעיד במאי 2016.

עו"ד צבי גלמן המייצג את הרפז הסביר את הצורך של התביעה לזמן לעדות בכירים מהמערכת הביטחונית. "במסגרת תביעת הדיבה של הרפז נגד ברגמן ומרגלית, ומאחר שהנתבעים העלו טענות סרק לצורך הגנתם, לא היה מנוס אלא שיעידו בתובענה עדים ששימשו בתפקידים בכירים בצה"ל במועדים הרלוונטיים", אמר.

עורכי דינם של מרגלית וברגמן, דוד זילברבוים ויאיר לדר ממשרד ברקמן וקסלר בלום ושות', מסרו כי "אופן הצגת הדברים מצד הרפז הוא חסר כל שחר". לדבריהם, "הצורך לזמן לעדות גורמים שונים במערכת הביטחון נובע מהתנהלות מופקרת ומתמשכת של הרפז שגרמה לסיכון ונזק ביטחוני, כפי שקבעו שורת גורמים במערכת הביטחון ושורת ועדות ובדיקות שעסקו בעניינו לאורך השנים. בעניין זה, הניחו הנתבעים בפני בית המשפט תשתית ראייתית יוצאת דופן בהיקפה, והדברים יתבררו בבית המשפט בבוא היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully