וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה העתירה נגד כליאת מבקשי מקלט שמסרבים לעבור לרואנדה

יהושע בריינר ודנה ויילר פולק

9.11.2015 / 13:50

בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את העתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם נגד המדיניות לפיה זרים שמסרבים לעבור למדינה שלישית ייכלאו בסהרונים. ארגוני הסיוע: "החלטה מצערת". השרה שקד: "זו פריצת דרך"

מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
עדויות של מבקשי מקלט שטסו לרואנדה מעלות סימן שאלה רבים לגבי המדיניות/ראובן קסטרו

בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה אתמול (ראשון) את עתירתם של ארגוני זכויות האדם נגד המדיניות לפיה מבקשי מקלט שמסרבים לעבור לרואנדה או אוגנדה נכלאים בבית הכלא סהרונים. בית המשפט קבע שהסכמים שעניינם העברת מבקשי מקלט ממדינה אחת לאחרת אפשריים לפי המשפט הבינלאומי, ובלבד שהם מבטיחים למורחקים זכויות בסיסיות. לאור מבחן זה, בית המשפט לא מצא פגם בהסכמים שחתמה המדינה.

בחודש יוני החלטה רשות האוכלוסין וההגירה ביישום המדיניות, שגובשה בחודש מרץ האחרון בהובלתו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. עם תחילת יישום המדיניות, קיבלו מבקשי מקלט השוהים במתקן חולות זימון לפגישות עם נציגי הרשות ובו הודיעו להם כי בתוך שבועיים עליהם לחתום על טפסי עזיבה מרצון - או שייכלאו לתקופה בלתי מוגבלת, עד שיחליטו לעזוב את ישראל.

ביהמ"ש הורה על עיכוב פסק הדין ב-21 יום כדי לאפשר הגשת ערעור. עוד המליץ בית המשפט למדינה לשקול עיכוב יישום המדיניות החדשה לכמה חודשים על מנת לבחון את תקינותו של הליך הפיקוח על העוזבים.

הפגנת מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות, פברואר 2014. יותם רונן
"מדיניות של הסדר חסוי שאין מקבילה לה בעולם"/יותם רונן

בארגוני הסיוע הביעו זעם על ההחלטה, מאחר שההסדרים מול אוגנדה ורואנדה חסויים ולא ניתן לערוב לביטחונם של מבקשים המקלט שעוזבים לאחת המדינות האלה. מעדויות שהגיעו לארגונים עולה כי מבקשי המקלט שהגיעו לרואנדה או אוגנדה לא קיבלו מעמד פליט ולא את הכסף שהובטח להם מישראל בטרם היציאה.

"מצער להיווכח כי בית המשפט לא העניק משקל מספק לעדויות שהוצגו בפניו ותחת זאת הכשיר מדיניות המבוססת על הסדר חסוי, שאין לה מקבילה בעולם, ואשר שפע הראיות שהוצגו בפני בית המשפט לימדו שהיא מובילה לפגיעה חמורה באנשים שכבר נשלחו לרואנדה", נמסר מארגוני זכויות האדם. "בעוד המדינה התחייבה שכל היוצאים יקבלו מעמד ויוכלו לשהות ולעבוד ברואנדה, הסתבר שהם אינם מקבלים דבר, מושמים במתחם סגור ונמסר להם שהמוצא היחיד הוא הברחה לא-חוקית לאוגנדה. פסק-הדין עלול להוביל למאסר בלתי מוגבל בזמן של המוני אנשים חפים מפשע וזאת רק בגלל חששם לצאת לרואנדה, בתנאים בהם מעמדם וביטחונם לא הובטחו כיאות".

את העתירה הגישו התכנית לזכויות פליטים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשמם של שני מבקשי מקלט שקיבלו בחודש יולי האחרון הודעה על כך שהם עומדים להיכלא לזמן בלתי מוגבל ב"סהרונים", וכן בשם המוקד לפליטים ולמהגרים, האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, קו לעובד, א.ס.ף –ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, ו-ARDC – המרכז לקידום פליטים אפריקנים. העתירה הוגשה בחודש יולי האחרון, לאחר שנאמר לכמה שוהים במתקן "חולות" שהם עתידים לעבור למשמורת בכלא "סהרונים" בשל סירובם לעזוב לרואנדה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פאנל בנושא יהדות וציונות במרכז רבין בתל אביב, 29 במאי 2015. ניב אהרונסון
"החלטה הגונה וצודקת". שקד/ניב אהרונסון

שרת המשפטים איילת שקד והמשנה לראש הממשלה ושר הפנים, סילבן שלום, מצדם, בירכו על החלטת בית המשפט לאשר את מתווה המדינות השלישיות. "מזאת תקופה, היו ידיה של מדינת ישראל כבולות בכל נוגע לפתרון בעיית ההסתננות הקשה. הגענו היום לפריצת דרך אשר תאפשר למדינת ישראל לפעול בדרך המלך ולהעביר מסתננים למדינות שלישיות", אמרה שקד. "זוהי החלטה הגונה וצודקת המאושרת על פי הדין הבינלאומי. אני מברכת על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע".

השר שלום הוסיף: "אישור הרחקתם של המסתננים למדינות השלישיות, הוא הפתרון ההומני והצודק, אשר מבטיח את שלומם וביטחונם של תושבי מדינת ישראל מחד והמסתננים לישראל מאידך. אני מאמין כי זרם המסתננים, אשר יעזוב את ישראל כעת ילך ויגבר ויאפשר למדינת ישראל, להחזיר את השקט לשכונות ותושבי הפריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully