וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בארה"ב: ישראל העבירה מידע לפיו דאעש הפיל את המטוס הרוסי

רשת CNN ציטטה גורם בממשל האמריקני שאמר כי ישראל ירטה שיחות על הפעילות בסיני. לפי הדיווח, לא נראה כי המידע הועבר לרוסיה. בבריטניה סבורים כי מנהיג הארגון בחצי האי הוא "המוח" מאחורי המתקפה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

חלק מהמידע המודיעיני שהוביל למסקנה שפצצה שהטמין ארגון טרור הובילה להתרסקות המטוס הרוסי בשבוע שעבר בחצי האי סיני, הגיע מהמודיעין הישראלי – כך אמר גורם אמריקני רשמי וגורם דיפלומטי לרשת CNN. לפי הדיווח, שיחות שהתמקדו במתרחש בסיני יורטו על ידי המודיעין הישראלי והועברו לארצות הברית ולבריטניה. מהדיווח עולה כי המידע לא הגיע לרוסיה, שמנהלת ביחד עם הרשויות במצרים את החקירה בנושא. גורמים ישראליים לא הגיבו לטענות.

בנוסף, כלי תקשורת בבריטניה דיוחו כי גורמים רשמיים בממשל הבריטי אישרו שעל פי החשדות, אבו אוסמה אל-מסרי, ראש ארגון "חטיבת סיני" המסונף לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), הוא "המוח" מאחורי הפלת המטוס. מסרי קיבל אחריות על הפלת המטוס בהודעה מוקלטת שפורסמה ב-4 בנובמבר – אותו היום שבו הכריז ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, על השעית הטיסות משארם א-שייח ואליה.

עוד כתבות בנושא:
גורם בצוות החקירה המצרי: בטוחים ב-90% שהפיצוץ במטוס נבע מפצצה
התרסקות המטוס בסיני: רעש נשמע בתא הטייס רגעים לפני האסון
חודשיים לפני ההתרסקות: מטוס בריטי חמק מפגיעת טיל בסיני

בריטניה: "סיכוי גבוה שהמטוס הרוסי הופל מפיצוץ מטען חבלה". רויטרס
"המודיעין הישראלי העביר מידע בקשר לנפילת המטוס". שרידי המטוס/רויטרס

בימים האחרונים הודיעו יותר ויותר ראשי מדינות במערב כי ייתכן שארגון חטיבת סיני עומד מאחורי הפלת המטוס שעליו 224 נוסעים ואנשי צוות. היום אמר גורם רשמי בממשל האמריקני כי המודיעין "בטוח ב-99.9%" שפצצה הובילה להפלת המטוס, וגורם אחר אמר כי הדבר נראה "סביר". בנוסף, מוקדם יותר אמר גורם מצוות החקירה במצרים כי הצוות "בטוח ב-90%" שהפיצוץ שנשמע מתמלולי הקופסה השחורה נובע מפצצה.

לפי דיווחים שונים, החשד ככל הנראה התחזק לאחר שסוכנויות מודיעין בארצות הברית יירטו הודעה מהארגון לפני המקרה שבו הוא הזהיר כי "משהו גדול יקרה באזור". כמו כן, ככל הנראה יורטו גם פרטים על האופן שבו המטוס הופל, אך גורמים בממשל סירבו לשתף את הפרטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחמים של חטיבת דאעש בסיני/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל-מסרי הוא מייבא בגדים לשעבר בן 42 שלמד באוניברסיטת אל-אזהר היוקרתית שבקהיר. בנובמבר 2014 ארגונו "אנסאר בית אל-מקדס", נשבע אמונים למנהיג דאעש בתמורה לכלי נשק, מימון וידע לייצור פצצות, ושינה את שמו ל"חטיבת סיני".

לפי גורמים מודיעיניים, הארגון ידוע כממודר ביותר. "תא אחד לא יודע על קיומו של תא אחר", אמר אחד הגורמים לסוכנות הידיעות רויטרס. גורם אחר אמר כי "בארגון ישנו מספר קטן של לוחמים, אך אין זה משמעותי כי על מנת לבצע פיגוע דרוש אדם אחד".

גורמי מודיעין מאמינים כי חברים מארגון הטרור הבריחו את הפצצה לתוך תא המטען של המטוס בנמל התעופה בשארם א-שייח. היום דווח באינדיפנדנט הבריטי כי עמדת ביטחון בנמל, שבה צופים המאבטחים בצילומים במעגל סגור, היתה נטושה פעמים רבות. אחד מאנשי הצוות בשדה אמר כי "היה סיכוי של 50% להימצאות של אנשי ביטחון בעמדה",

תיירים רוסים ששהו בשארם א-שייח במצרים ונחתו ברוסיה, נובמבר 2015. רויטרס
תירים שנחתו ברוסיה לאחר שפונו משארם א-שייח/רויטרס

כמה גורמים המנתחים אירועים ביטחוניים אמרו כי אם יתברר שאכן דאעש הטמין אצת הפצצה, הדבר יהווה נקודת תפנית בכל הנוגע להתנהלות מול הארגון הקיצוני. "מה שראינו עד כה היה מבצעים של מפגעים בודדים, אך מתקפה זו היא ככל הנראה תוצאה של תמיכה מבצעית מתמשכת", אמר גורם ממרכז מחקר אמריקני.

בנוסף ישנם דיווחים לא מאומתים שלפיהם לוחמי ג'יהאד בריטים שאומנו בסוריה, בעלי ידע בהנדסת חשמל סייעו בהכנת הפצצה. כמו כן דווח כי המודיעין הבריטי קיבל מידע שלפיו לוחמים עם מבטא בריטי המאפיין את הערים לונדון ובירמינגהאם חגגו אחרי נפילת המטוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully