וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ישאל את נתניהו: איך תמנע מדינה דו-לאומית?

8.11.2015 / 7:30

ראש הממשלה ימריא היום לוושינגטון לביקור שבמרכזו יעמדו שתי סוגיות: חבילה ביטחונית נדיבה במיוחד שיציע הנשיא אובמה לישראל, וצעדים שישראל יכולה לנקוט כדי לשפר את המצב מול הפלסטינים

צילום: עפר מאיר, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא היום (ראשון) לביקור מדיני בוושינגטון, שבמרכזו פגישה עם הנשיא ברק אובמה. זו תהיה הפעם הראשונה ששני האישים נפגשים מאז תחילת 2015. שיחתם צפויה להתמקד בחבילת הסיוע הביטחוני שישראל תקבל מארצות הברית, ובצעדים שישראל יכולה לנקוט כדי להקל על הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית.

בנושא החבילה הביטחונית מתקיימים מזה כמה שבועות מגעים אינטנסיביים בין בכירים ישראלים ואמריקנים. ישראל מוטרדת מכך שהאמריקנים הסכימו להעביר שורה של מערכות נשק איכותיות למדינות המפרץ, כפיצוי על הסכם הגרעין עם איראן שהמדינות הללו התנגדו לו. נתניהו יבקש מאובמה "פיצוי" לישראל לא רק בגלל ההסכם עצמו, אלא גם כקונטרה ל"פיצוי" שקיבלו המדינות הערביות במפרץ, כך שהיתרון הצבאי המובהק של ישראל באזור לא יעורער.

לקריאה נוספת:
גורם בבית הלבן: "אין הצדקה להעלאה ניכרת בסיוע הביטחוני לישראל"
בבית הלבן מודים: אין סיכוי להסכם ישראלי-פלסטיני בשנה הקרובה
נתניהו מתנער מדברי ברץ: "אינם ראויים ואינם משקפים את עמדותיי"

בנימין נתניהו ברק אובמה. AP
אובמה ונתניהו בפגישתם בוושינגטון, ב-2010/AP

נתניהו אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה השבועית כי וושינגטון מחויבת לביטחון ישראל, גם בזמנים שבהם היחסים בין הצדדים מתוחים. "מיד לאחר הלווייתו של הנשיא החמישי יצחק נבון אני יוצא לוושינגטון כדי להיפגש עם הנשיא אובמה. השיחה עם הנשיא תיסוב על האירועים האחרונים במזרח התיכון, לרבות בסוריה, התקדמות אפשרית עם הפלסטינים או לפחות ייצוב המצב מולם, וכמובן חיזוק ביטחונה של מדינת ישראל - דבר שארה"ב מחויבת לו תמיד, תוך שמירה על היתרון היחסי של מדינת ישראל מול מזרח תיכון משתנה ומעגל פחות משתנה", אמר.

"אני מאמין שהפגישה הזאת חשובה על מנת להבהיר את המשך הנתיב של הסיוע האמריקני לישראל בעשור הקרוב. זה יהיה צעד צעד נוסף למימוש הבנה בכיוון זה. בנוסף אני אפגש עם הקהילות היהודיות בארה"ב בכנס השנתי שלהן, ועם גורמים רבים אחרים בציבוריות האמריקנית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אובמה יפגין נדיבות ביטחונית, נתניהו נדיבות כלפי הפלסטינים

אובמה צפוי להפגין נדיבות בנושא הביטחוני. שנה לפני הבחירות לנשיאות, ואחרי מאבק קשה בין המדינות בנושא האיראני, לאובמה יש אינטרס מובהק להצטייר כמי שהעניק לישראל את החבילה הביטחונית הגדולה אי פעם. בניגוד לטענות שהעלו אישים שונים בישראל - כמו למשל דוברו המיועד של נתניהו, רן ברץ - אובמה הוא הנשיא שבתקופתו הגיע הסיוע הביטחוני של ארצות הברית לישראל לשיא של כל הזמנים. יעידו על כך בכירים לשעבר כגון אהוד ברק ודן מרידור. עבור אובמה מדובר בנושא שהוא רוצה שיהפוך לחלק מהמורשת שלו, אבל גם במדיניות שתסייע להילרי קלינטון להדוף את האשמות הרפובליקנים במערכת הבחירות הקרובה, כאילו היא שירתה תחת נשיא עוין לישראל.

בהקשר הפלסטיני מי שינסה להפגין נדיבות הוא דווקא נתניהו. ראש הממשלה עקב בעניין אחרי הדברים שאמרו בימים האחרונים בכירי ממשל אובמה, על כך שהנשיא מבין כי עד לתום כהונתו אין סיכוי לחתום על הסכם שלום ישראלי-פלסטיני. אלא שנתניהו יודע כי אין משמעות הדבר שאובמה מתכוון לוותר על פיתרון שתי המדינות - להפך. הנשיא מתכוון לשאול את נתניהו במהלך פגישתם את השאלה הבאה: אם אתה באמת מתנגד למדינה דו-לאומית, כפי שאתה מצהיר, מה אתה מתכוון לעשות כדי לפחות לשמר את פתרון שתי המדינות כאפשרות עתידית?

ייתכן שתוך כדי הביקור בארה"ב יתפרסמו ההנחיות האירופיות לסימון מוצרים מההתנחלויות

נתניהו עסק רבות בשבוע האחרון בניסיון לגבש תשובה לשאלה הזו. הוא לא מתכוון לדבר עם אובמה על פינוי התנחלויות וגם לא על הקפאת בנייה - מעבר להקפאה בפועל שכבר קיימת היום - אבל יש דברים אחרים שעומדים על הפרק. ביניהם ניתן למנות הקלות תנועה לפלסטינים בגדה, עידוד יוזמות כלכליות בשטחים וחיזוק כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית - שממשיכים לסייע לצה"ל במאבק בטרור גם בגל הנוכחי. נתניהו מוגבל מאוד מבחינה פוליטית - כמעט כל "מחווה" שלו כלפי הפלסטינים עשויה לעורר זעם ומחאה משורות ממשלתו. אבל הוא מבין היטב שאם לא יעשה דבר, הצעדים שיינקטו נגד ישראל רק ילכו ויחריפו.

תוך כדי השהות בוושינגטון, יועצו של נתניהו לענייני ביטחון לאומי, יוסי כהן, יהיה עסוק גם במשבר הנוכחי בין ישראל לאיחוד האירופי. בימים הקרובים - אולי אפילו תוך כדי הביקור של נתניהו בארצות הברית - צפויות להתפרסם ההנחיות האירופיות לסימון מוצרים מההתנחלויות.

ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל. לשכת העיתונות הממשלתית
שני המנהיגים בימים יפים יותר. ביקור אובמה בישראל ב-2013/לשכת העיתונות הממשלתית

נתניהו מבין היטב שכאשר נשיא ארצות הברית מודיע שלא יהיה יותר משא ומתן ישראלי-פלסטיני, הדבר מעודד את אירופה להגביר את הפעלתנות שלה בנושא. בדיוק כפי שאובמה יציע לישראל ציוד ביטחוני רב-ערך כדי להרגיע את המתיחות סביב איראן, נתניהו ינסה להציע מחוות שונות לפלסטינים בניסיון להרגיע את המתיחות מול האירופאים.

בפעם הקודמת שנתניהו ביקר בארצות הברית הביקור החל בצורה חיובית, אבל אז התרחשו שני פיגועי טרור קשים בתוך 48 שעות, בשעה שנתניהו עשה את השבת בניו יורק. נתניהו ואובמה מקווים שניהם שהפגישה הנוכחית תעבור ללא תקלות ומשברים - מלבד הנזק הגדול שכבר גרמה התבטאותו של רן ברץ נגד הנשיא. לא ברמה האישית ובוודאי לא ברמה הביטחונית. הדבר יקל על שניהם לסמן את פגישתם כמוצלחת, ולהעמיד פנים - לפחות בינתיים - שהמשבר ביחסי ישראל-ארצות הברית נמצא מאחורינו.

מ"האיחוד הלאומי" נמסר בתגובה כי: "אין לנתניהו מנדט מציבור הבוחרים שלו להתנהל מול ארצות הברית במתווה סתרים שאף אחד לא יודע על מהותו". עוד נמסר מהם, כי "אנו מקווים כי בעת פגישת אובמה נתניהו ישמור נתניהו על האינטרסים של ישראל ולא יפליג במתווה לבניית האמון עם הפלסטינים. ראוי כי ישמור על אמון עם ישראל בכך שיראו ויבינו שהמנהיגים שלה קודם לכל, שומרים על בטחונם וחוזקתם של תושביה".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully